Skip to content
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Is goud nog een waardige uitweg tegen lage rente en onzekere beurzen?

Featured Replies

Wat vinden we ervan? Moeten we nog goud kopen of is de hype nu wel een beetje over?

In elke beleggingsportfolio zou plaats moeten zijn voor goud (en zilver). Echter, beleggen hierin moet je niet doen voor korte termijn. In de afgelopen drie jaar heeft goud een grillige op en neercurve vertoond. Maar wanneer je het nuchter en op langere termijn bekijkt kan je alleen maar met eigen ogen vaststellen dat goud middellange en zeker lange termijn steeds een solide en veilige investering kan genoemd worden. Goud is dan ook de enige echte veilige haven, en niet het klassieke spaarboekje. Met de rentes van vanndaag hoef je het niet op de bank laten staan. Bovendien, als je slim goud koopt (en verkoopt) blijft e.a. lekker onder de radar 😛

  • Author

Ik heb het nooit gehad en ik hoef het niet te hebben ook. Weet iemand iets van de performance van goud tov een benchmark? (MSCI World oid ?)

Shamelss, hoe sta je tegenover fysiek goud kopen. Zelf wil ik tzt Maple Leaf gold 1 troy ounce munten kopen. Of kan ik beter voor een andere munt gaan?

Hi Nic, ja Maple Leaves zijn goed en heel courant. Ikzelf prefereer staafjes van 5 of 10 gram van Umicore, Perth Minth etc. Ik heb gezien dat deze heel courant zijn en makkelijk te verkopen zijn op bv marktplaats, ebay. Een maple leave is is al snel 1100 euro, niet voor iedereen weggelegd. Je kan e.a. natuurlijk altijd heel makkelijk verkopen via een betrouwbare winkel (hier zijn er in NL een aantal van en in Antwerpen wat meer)

Shameless ben je bekend met de winkel Argentor Essayeurs in Antwerpen. Hebben ook een online winkel. Ziet er heel betrouwbaar uit en ze krijgen goede online reviews. Bedankt voor de tip van Umicore baren.

Zoals ik over de bitcoin denk zo denk ik ook over goud. Waardering is veel te veel opgelopen omdat men het bancaire systeem niet meer vertrouwt. Daar valt iets voor te zeggen na 2008, maar ik geloof niet zo in goud als belegging. Veel te volatiel en geen duidelijke fair value aan te geven. Wat de (goud)gek(kie) er voor geeft.

Ja ik ken Argentor, is een goede en betrouwbare winkel. Een andere betrouwbare winkel in Antwerpen is Goudbank Antwerpen.

Ik begrijp wat je bedoeld JackPot, maar ben het niet helemaal eens. Ik geloof in spreiding. Bovendien ben ik geen fan van banken. Noodzakelijk kwaad zeg maar.

Geld is heel erg aan inflatie overhevig. Zo heb je overheden die zo maar hele bergen geld bijdrukken (is in feite een "waardepapier" waar geen intrensieke waarde tegen over staat). Een goed voorbeeld: toen ik 7 jaar geleden naar Australie vertrok kreeg ik voor 1 euro nog bijna 2 AUD. Nu krijg ik voor diezelfde euro nog maar 1.30 AUD.

En daarnaast heb je de gierige banken die als maar hogere bonussen willen. Als het dan even moeilijk wordt, vallen de banken om. Of nog erger, de overheid voert opeens een soort taks in op spaargeld (zoals er in Griekenland en Cyprus is gebeurd). Ik denk dat een hoop Grieken wensden dat ze hun geld in goud hadden bewaard en niet op de bank 😊

Goud heeft intrensieke waarde en er zal alltijd een plaats zijn voor goud (en zilver) in de maatschappij. Vooral in landen als Afrika, India en China is men er dol op (en er zijn ook steeds meer overheden die het inkopen vanwege de intrensieke waarde). Dus al is er geen koppelling meer tussen goud en geld, goud heeft nog steeds zijn plekje. Ik denk dus niet dat er sprake is van een goud bubble, dit in tegenstelling tot veel aandelen. Dat het goud produkt volatile is is waar, ik raad ook niet aan om te beleggen in goud met de korte termijn in gedachten.

Shameless dank voor je reply! Kan een heel eind met je gedachtegang meegaan! Tis nu alleen 01.40 in Vegas en moet eigenlijk slapen 😉. Kom er dus morgen even op terug ☺️

Slaap lekker, jullie zijn goed bezig (ik zal net al een leuk filmpje op TheGreatOne's facebook 😊 )

  • Author

Ha! Ik zie het echt HEEL anders. Ik geloof totaal niet in goud als veilige haven. Ik zou mijn centen nog liever in een indextracker duwen. De intrinsieke waarde van goud is trouwens maar beperkt. Ja, soit je maakt er leuke scartkabels van, maar verder....

Ook doe ik niet mee aan het "banken de zwarte piet toeschuiven" dat ze bonus willen is vrij normaal. In het buitenland verdienen bankier tegenwoordig ongeveer het 6-voudige. Dan krijg je het fenomeen "braindrain".

Ik heb geld in dividend aandelen, indextrackers (o.a. iShares S&P 500) en metalen. Zo probeer ik e.a. een beetje te spreiden $-)

  • Author

Als de beurzen in elkaar duiken ben ik volledig de sigaar, zowel zakelijk als prive. Kortom: Toch weer lekker gokken.

Als de beurzen in elkaar duiken ben ik volledig de sigaar, zowel zakelijk als prive. Kortom: Toch weer lekker gokken.

Een correctie mag af en toe dat overleef ik wel maar een beurskrach is rampzalig. Kan ik weer opnieuw beginnen. Heb er nu al verschillende meegemaakt. genoeg is genoeg.

  • Author

Er is in de recente beursgeschiedenis maar 1 echte krach geweest: Die van 1987. De rest waren gewoon correcties.

Kijk niet naar het verleden, maar naar de toekomst daar liggen de kansen.

Reno spreekt.

De toekomst is helaas ook niet rooskleurig. De problemen op de financiele markten zijn nog lang niet opgelost, sterker nog, men gaat gewoon door alsof er niets is gebeurd. Schuldenplalfond VS stijgt alsmaar, slechte hypotheken worden gewoon weer verkocht, bonussen van bankiers gaan gewoon weer omhoog. Het is nu wachten op de volgende "correctie" @-)

@Reno, volgens mij ben jij een heel wijs man 😃

Ik ben geen wijze man ☺️

  • Author

Alle pijn is uit de koersen, we gaan onverdroten verder en de bomen reiken tot in de hemel!

We gaan nog dit jaar 580 aantikken op de AEX.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Important Information

By visiting Onetime, you will agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.