Spring naar bijdragen

Is goud nog een waardige uitweg tegen lage rente en onzekere beurzen?


CashCow

Aanbevolen berichten

In elke beleggingsportfolio zou plaats moeten zijn voor goud (en zilver). Echter, beleggen hierin moet je niet doen voor korte termijn. In de afgelopen drie jaar heeft goud een grillige op en neercurve vertoond. Maar wanneer je het nuchter en op langere termijn bekijkt kan je alleen maar met eigen ogen vaststellen dat goud middellange en zeker lange termijn steeds een solide en veilige investering kan genoemd worden. Goud is dan ook de enige echte veilige haven, en niet het klassieke spaarboekje. Met de rentes van vanndaag hoef je het niet op de bank laten staan. Bovendien, als je slim goud koopt (en verkoopt) blijft e.a. lekker onder de radar :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Nic, ja Maple Leaves zijn goed en heel courant. Ikzelf prefereer staafjes van 5 of 10 gram van Umicore, Perth Minth etc. Ik heb gezien dat deze heel courant zijn en makkelijk te verkopen zijn op bv marktplaats, ebay. Een maple leave is is al snel 1100 euro, niet voor iedereen weggelegd. Je kan e.a. natuurlijk altijd heel makkelijk verkopen via een betrouwbare winkel (hier zijn er in NL een aantal van en in Antwerpen wat meer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp wat je bedoeld JackPot, maar ben het niet helemaal eens. Ik geloof in spreiding. Bovendien ben ik geen fan van banken. Noodzakelijk kwaad zeg maar.

Geld is heel erg aan inflatie overhevig. Zo heb je overheden die zo maar hele bergen geld bijdrukken (is in feite een "waardepapier" waar geen intrensieke waarde tegen over staat). Een goed voorbeeld: toen ik 7 jaar geleden naar Australie vertrok kreeg ik voor 1 euro nog bijna 2 AUD. Nu krijg ik voor diezelfde euro nog maar 1.30 AUD.

En daarnaast heb je de gierige banken die als maar hogere bonussen willen. Als het dan even moeilijk wordt, vallen de banken om. Of nog erger, de overheid voert opeens een soort taks in op spaargeld (zoals er in Griekenland en Cyprus is gebeurd). Ik denk dat een hoop Grieken wensden dat ze hun geld in goud hadden bewaard en niet op de bank :-)

Goud heeft intrensieke waarde en er zal alltijd een plaats zijn voor goud (en zilver) in de maatschappij. Vooral in landen als Afrika, India en China is men er dol op (en er zijn ook steeds meer overheden die het inkopen vanwege de intrensieke waarde). Dus al is er geen koppelling meer tussen goud en geld, goud heeft nog steeds zijn plekje. Ik denk dus niet dat er sprake is van een goud bubble, dit in tegenstelling tot veel aandelen. Dat het goud produkt volatile is is waar, ik raad ook niet aan om te beleggen in goud met de korte termijn in gedachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha! Ik zie het echt HEEL anders. Ik geloof totaal niet in goud als veilige haven. Ik zou mijn centen nog liever in een indextracker duwen. De intrinsieke waarde van goud is trouwens maar beperkt. Ja, soit je maakt er leuke scartkabels van, maar verder....

Ook doe ik niet mee aan het "banken de zwarte piet toeschuiven" dat ze bonus willen is vrij normaal. In het buitenland verdienen bankier tegenwoordig ongeveer het 6-voudige. Dan krijg je het fenomeen "braindrain".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De toekomst is helaas ook niet rooskleurig. De problemen op de financiele markten zijn nog lang niet opgelost, sterker nog, men gaat gewoon door alsof er niets is gebeurd. Schuldenplalfond VS stijgt alsmaar, slechte hypotheken worden gewoon weer verkocht, bonussen van bankiers gaan gewoon weer omhoog. Het is nu wachten op de volgende "correctie" @-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.