Spring naar bijdragen

Hulp gezocht probleem grijpautomaat (beloning)


Patje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen! :) Degene die met de oplossing komt, beloon ik met een cadeaubon van €50.

Ik heb een grijpautomaat staan welke tot voor kort keurig heeft gewerkt. Sinds ik afgelopen week de kabels van de knoppen en muntproever heb ingekort.. De verbindingen werken keurig, dit heb ik getest met een multimeter. Waar het misgaat is bij de blauwe kabel van de muntproever die naar het moederbord gaat. Als ik het palletje naar beneden haal hoor je wel een klik dat ie stroom krijgt op het moederbord, maar vervolgens gebeurd er niks. Voorheen kon je dan met de knop naar voren en naar rechts spelen, nu niet meer. Ik heb het met verschillende muntproevers geprobeerd, zelfde effect. Het ligt dus niet aan de muntproever. Het rare is dat de rest het wel doet; de verlichting, de grijper zelf, de motoren, mechanisme dat aangeeft wanneer de kraan open en dicht moet.. Wie helpt mij verder? 

IMG_9841.jpeg

bewerkt door Patje
Foto toegevoegd (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Patje changed the title to Hulp gezocht probleem grijpautomaat (beloning)

Hallo Patje.

zal je nu antwoord geven, en me straks in een ander topic voorstellen. Ten eerste… blijf van draad af mbt dit soort kasten. Geen idee waarom je de zaak afkort, maar dit soort acties zijn nu niet echt bevordelijk voor een kast op leeftijd. Zover ik kan zien, heeft je blauwe draad wat zwakke plekken. Dwz, hij voert de noodzakelijke waarde niet meer naar het moederbord. Bekijk de waarde van de draad, en leg een nieuwe aansluiting aan. Ligt even aan de capaciteit van de opbouw “ blauw”. 
 

ook je nieuwe aansluiting kan een knal hebben gegeven. Bekijk de zekeringen onderin. Als het goed is kun je deze vinden onder in je kast.

succes

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Charly:

Hallo Patje.

zal je nu antwoord geven, en me straks in een ander topic voorstellen. Ten eerste… blijf van draad af mbt dit soort kasten. Geen idee waarom je de zaak afkort, maar dit soort acties zijn nu niet echt bevordelijk voor een kast op leeftijd. Zover ik kan zien, heeft je blauwe draad wat zwakke plekken. Dwz, hij voert de noodzakelijke waarde niet meer naar het moederbord. Bekijk de waarde van de draad, en leg een nieuwe aansluiting aan. Ligt even aan de capaciteit van de opbouw “ blauw”. 
 

ook je nieuwe aansluiting kan een knal hebben gegeven. Bekijk de zekeringen onderin. Als het goed is kun je deze vinden onder in je kast.

succes

 

 

 

Hoi Charly,

Bedankt voor je input! Ik heb echter de blauwe kabel al vervangen met meerdere kabels en hiermee helaas geen resultaat geboekt. Het lijkt (en klinkt) alsof het signaal bij muntinworp wel binnen komt op het moederbord, maar deze vervolgens geen signaal van “goedkeuring” geeft om te mogen spelen. Hieronder nog wat meer foto’s. Ik heb de kabels ingekort om alles kabels netjes te ordenen. Je hebt het over zekeringen, de enige zekeringen die ik zo 123 kan zien, zitten in het moederbord zelf, dit zijn 2 glaszekeringen. Deze zijn intact en heb ik ook vervangen voor de juiste versie zonder resultaat. Wellicht zitten er ergens nog andere zekeringen verstopt, daar zal ik de komende dagen even naar kijken! De kabels op de foto’s hieronder die “loos” waren zie je op de tweede foto aan de linkerkant. Dit zijn de 2 paarse en 2 wit/blauwe kabels. Deze waren veel langer, maar waren nergens op aangesloten. Dus deze heb ik afgeknipt. 
 

Hopelijk kan je me nog een stukje verder helpen ;) Weet jij trouwens (zie eerste foto hieronder) waar de zwarte draaiknop (linksonder), de schakelaar (daar rechts van) en het kleine zwarte schakelaartje (rechts van de 2 witte “finder” blokjes) voor (kunnen) dienen? Ik heb tot op heden hier geen reden voor kunnen vinden, naar mijn idee doet het niks.. 

image0.jpeg

image1.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Patje,

Wat betreft die draaiknop… kan 2 opties bedenken. Weet niet of er geluid in zit, maar dit kun je qa volume stellen. Als ik speelkasten als voorbeeld neem, zit er een soortgelijke “ volume” regelaar naast de geluidsbox.

Daarnaast weet ik niet of er een schaalverdeling op zit, maar in grijpkasten zit een programma, welke bepaald wanneer de prijs word gewonnen. Dit heeft met de “ sterkte en kracht” instelling te maken van de grijphand. Hiermee kun je instellen wanneer de grijphand krachtig word, en de “ prijs” naar boven hengelt. Meestal staat deze 1 op 15/18. Dus voor elke 15/18 euro’s erin, ( welke de grijparm telkens de prijs loslaat) gaat ie de 19e keer in de juich stand.

Wat betreft muntproever/ niet functioneren kast…. Klinkt toch echt als een zekering probleem die een bepaalde onderbreking veroorzaakt. Worst case scenario is een defect op de printplaat in de besturing. 
 

Ga eerst op zoek naar de zekeringen. Weet zeker dat er als veiligheid vangnet, her en der in de kast wat geplaatst zijn. Is dit niet het geval, dan gaan we deep dive printplaat trouble shoot uitvoeren.

succes

gr

Charly


 

 

bewerkt door Charly (bekijk bewerkingshistorie)
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Charly:

Hallo Patje,

Wat betreft die draaiknop… kan 2 opties bedenken. Weet niet of er geluid in zit, maar dit kun je qa volume stellen. Als ik speelkasten als voorbeeld neem, zit er een soortgelijke “ volume” regelaar naast de geluidsbox.

Daarnaast weet ik niet of er een schaalverdeling op zit, maar in grijpkasten zit een programma, welke bepaald wanneer de prijs word gewonnen. Dit heeft met de “ sterkte en kracht” instelling te maken van de grijphand. Hiermee kun je instellen wanneer de grijphand krachtig word, en de “ prijs” naar boven hengelt. Meestal staat deze 1 op 15/18. Dus voor elke 15/18 euro’s erin, ( welke de grijparm telkens de prijs loslaat) gaat ie de 19e keer in de juich stand.

Wat betreft muntproever/ niet functioneren kast…. Klinkt toch echt als een zekering probleem die een bepaalde onderbreking veroorzaakt. Worst case scenario is een defect op de printplaat in de besturing. 
 

Ga eerst op zoek naar de zekeringen. Weet zeker dat er als veiligheid vangnet, her en der in de kast wat geplaatst zijn. Is dit niet het geval, dan gaan we deep dive printplaat trouble shoot uitvoeren.

succes

gr

Charly


 

 

Goedenavond Charly,

Wederom bedankt voor je hulp! Ik heb na mijn werk de hele automaat ondersteboven gekeerd en geen enkele zekering gevonden. De enige 3 zekeringen op de kast zijn die 2 glaszekeringen in het moederbord en 1 naast de aan/uit schakelaar (fuse, zwarte draaiknop). Deze heb ik allemaal vervangen en hier ligt het probleem niet. Ik stuur je een link naar een filmpje dat ik heb gemaakt en op Youtube heb gezet voor je. Het rare is dat je dus wel het getik hoort in het moederbord als je de schakelaar van de muntproever naar beneden drukt. Dat was normaal ook en dan kon je beginnen. Vervolgens zie je in het filmpje dat als ik de rechter knop indruk bovenin (knop voor grijper naar rechts), het rechterblokje wat uitsteekt hier netjes op reageerd. Ook als ik vervolgens de stroom eraf haal, de grijper handmatig in een willekeurige stand zet en de stroom weer aanzet, hij het signaal netjes geeft om de grijper te sluiten, vervolgens terug te gaan op de ene as en terug te keren naar de beginpositie. Daar laat de grijper ook weer netjes los zoals dat hoort. Dus de signalen komen wel door op het moederbord, althans, dat is mijn hoever mijn verstand gaat hierin ;) 

Hopelijk heb je wat aan het filmpje. Als je nog meer foto’s wilt, kan ik ze altijd sturen! Bedankt weer :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar woon je Patje? Kun je dat ding langs brengen of opsturen? Dan repareer ik die grijpkast wel voor je. Op afstand repareren en trouble shoot analyse is gelijk als een hond leren achteruit te lopen. Word geen mens wijzer van. Die 50 euro beloning stort maar op het Ronald mcDonalds Kika fonds voor kinderen wanneer die kast weer loopt.

gr

Charly

bewerkt door Charly (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Charly:

Waar woon je Patje? Kun je dat ding langs brengen of opsturen? Dan repareer ik die grijpkast wel voor je. Op afstand repareren en trouble shoot analyse is gelijk aan een hond leren achteruit te lopen. Word geen mens wijzer van. Die 50 euro beloning stort maar op het Ronald mcDonalds Kika fonds voor kinderen als ik hem weer speel klaar krijg.

gr

Charly

Hahaha kan je even omcirkelen welke relay je bedoeld? ;) Ik woon zelf in Rotterdam. De hele grijpkast langsbrengen is onmogelijk, wat ik kan doen is dat ik de 31-pins onder en boven losklik en dan dus alleen het moederbord opstuur.. maar ik denk niet dat je daar wat aan hebt of wel? ;) Snap dat het lastig is.. Lees dat je in midden Nederland woont, anders had je gerust langs mogen komen om een kiekje te nemen.. (uiteraard niet gratis)

image0.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afstand is een begrip Patje, geen probleem😁. Maar terug naar de onwillige grijpkast nu….

Op de foto omcirkeld de relay. Deze bestaan als 3 units op de printplaat, en hebben alle 3 stuurfuncties.

Wat ik kan waarnemen op je video, is dat de omcirkelde unit wel klikt, maar geen signaal afgeeft naar de functie die je als defect omschrijft. Op en neer werkt, die unit werkt correct, dat is de middelste. Bovenste unit stuurt open dicht aan.

Op de relay omcirkeld staan 4 afbeeldingen, in wit. Die vertegenwoordigen 4 functies, eronder zie je de koperen geleiders.
Lang verhaal kort.  Daar zit je probleem voor zover ik het op afstand kan beoordelen. Vervang deze maar, want repareren van een relay is kansloos.

Die kast loopt op 220/ 230 volt, dus ook deze relay waarde vervangen/ aanschaffen. Dus geen relay van 12 of 24 volt laten aansmeren. ( ben bekent daar met hun verdienmodel, al die winkeltjes. ( Zat op de van Ghent Kazerne) 😁

Laat maar horen of hij na vervangingen weer loopt. 
Succes.

D09F79D4-EC8B-4BA1-8E5F-85D2E4BDA2BB.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je uitlegt klinkt allemaal vrij logisch! Ik leer nog eens wat hahaha ;) Nu zit ik al eventjes te zoeken en ik kan deze soort Relay (Omron 55.14 model) en dan in het voltage wat jij opnoemt alleen voor absurde prijzen vinden.. Zie onderstaande, deze valt wel onder de caregorie “aansmeren” maar is wel betaalbaar. Kan dat verschil nog kwaad? Ook hierin helaas 0 verstand 😕 Om nou €140 voor een relais neer te leggen..

https://www.conrad.nl/nl/p/finder-55-14-9-024-0000-steekrelais-24-v-dc-7-a-4x-wisselcontact-1-stuk-s-2196632.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, nieuwe dag, de helpdesk is weer ontwaakt😁

De relay zoals je hebt gevonden Patje, is de juiste. Zag dat je spoel/ voeding 24V afgeeft, en deze wisselt met de 220 Volt.

Mischien nog vergeten te vermelden…. De relay zit in een houder/ connectie, waar je hem in klikt/ schuift. Check deze ook visueel even op breuk cq beschadigingen. Kan zijn dat 1 van de poortjes zichtbaar een defect laat zien.

Wat ik ook wel eens doe met dit soort relays,….collectief demonteren, in deze bij jou alle 3, en lichtelijk de pootjes van de relay’s in sprayen met contact spray. Daarna weer monteren.

Nogmaals, zoals ik het op afstand bekijk zal dit de  meest aannemelijke actie zijn, om die grijpkast weer tot leven te wekken. Maar het blijft uiteraard gokken aan mijn kant. ( volgens mij leent dit forum zich daar vooral goed voor) 😁.

Als ik tevens de printplaat bekijk, is deze kast al op leeftijd. Ze worden niet voor niks uit de amusementsindustrie gehaald en de handel in gezet. Economisch en technisch gezien is hij al afgeschreven in zijn eerste leven, en het is mooi dat die kast bij jou een 2e leven heeft gekregen. Helaas heeft electronica op printplaten ook een houdbaarheidsdatum, en het zal me niks verbazen als die kast binnenkort zijn eigen Covid periode gaat meemaken.

Wens je veel succes Patje, en vooral een goed weekend als je er aan toe bent.

gr

C

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! Ik ben gelijk aan de slag gegaan met je tips ;) Ik heb de houders nagekeken, hierin zijn geen defecten te vinden. Zowel de houders als de pinnen onderaan de 3 relays heb ik ingespoten. Geen effect helaas. Vervolgens heb ik even de 3 relays omgewisselt (alle 3 op alle 3 de plekken) en ik ben erachter gekomen dat de middelste voor zowel het koord te laten zakken, te grijpen én terug te komen naar beginpositie is. De bovenste geeft visueel iets neer met de linker en rechterknop. De onderste heb ik nog steeds niet van kunnen achterhalen wat die nou precies doet? Maar wat mijn vraag is.. als ik de 3 relay’s allemaal heb geprobeerd op die poorten en het nog niet werkt, dan ligt het (neem ik aan) niet aan een van de relays toch? ;) Ik heb alles gelijk ingespoten op het moederbord en vervolgens wat doormeettestjes gedaan. Zie onderstaande foto. Links van de 3 relays heb ik 2 rode streepjes gezet bij het enige onderdeel dat geen respons geeft met de multimeter. Zou dat dan het probleem kunnen zijn denk je? 
 

Jij uiteraard ook een fijn paasweekend toegewenst! :) 

IMG_1174.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ben weer een stapje verder! Ik zit nu dus een Youtube filmpje te kijken van iemand met précies hetzelfde probleem én nagenoeg hetzelfde moederbord.. Die kwam op het einde ergens bij de grijper zelf uit. Ineens ging er bij mij een lichtje branden; vorige week is dit begonnen nadat ik de kabels had ingekort.. de grijpklauw bleef halverwegen het “optrekken” na het pakken van de prijs ineens niet meer omhoog en bleef haperen. Wat zie ik nu ineens? Het hele touw zit niet meer om dit rechterwiel heen? (zie foto). Geen idee hoe dit kan, maar daardoor kan de switch daar links van uiteraard ook geen contact krijgen en als daar niks op staat, onderbreekt ie bepaalde lijnen kwa stroom. Ik ga het vanmiddag proberen te herstellen en hou je op de hoogte!

image.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Patje.

We zijn inderdaad nu beland in de diep dive trouble shoot print plaat. Iets waar we eigenlijk niet in terecht willen komen😁.

Wat voor merk kast heb je? Zal in het weekend kijken of ik het stroomschema dan kan vinden online, van vermelde kast. Dan kunnen we gelijk kijken of de Diodes zoals afgebeeld en gemarkeerd met rood, op je printplaat( staan nummers bij) de oorzaak zijn. Die dingen kosten niks, en zijn zo te vervangen. Maar als je op de andere diodes boven en onder wel een waarde meet als de plaat onder spanning staat, dan denk ik dat er idd 1 tussen zit die het wel best vind. 
 

Je relays doen het functioneel dus nog wel lees ik. Prima actie, nog even en je kunt jezelf verhuren als elektricien. Nergens meer aankomen nu😁. We gaan er wel uit komen. Ga zo de Paasborrel doen, dus voor vandaag is dit het laatste betrouwbare advies van mijn kant uit wat nog doorkomt naar je. Waarschijnlijk zie ik rond vanavond alleen nog maar fietsende paas konijnen met achterop hun transportdrager amusement grijpkasten voorbij komen op mijn weg naar huis, en als mijn coördinatie het toelaat, grijp ik er 1, en laat ik hem door fietsen naar Rotterdam🐰. Laat voorral de humor niet afsterven met alle wereldproblemen momenteel om ons heen😁.

Voor alle forumleden, goed Pasen, en mocht je er zo eentje nemen, dan Proost.


 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Charly,

Nou ik ga het paasweekend meer dan goed in, want het probleem wat ik tegen kwam bij de grijparm zelf (zie 2e post van vandaag met foto) bleek inderdaad het knelpunt te zijn! :) Ik heb een nieuwe kabel gespannen voor de grijper, het schakelaartje (stukje ijzer ervan) goed gebogen en hij werkt weer als een malle! Je hulp was niet voor niks, want ik weet nu wel veel meer van de automaat en heb nu veel schonere onderdelen ;) Heel erg bedankt! Ik ga je hulp vast nog een keertje nodig hebben, dan hoor je me wel!

Hopelijk is de paasborrel geslaagd en heb je een leuke avond gehad!

Fijn weekend! :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Patje, goed te horen dat je kast weer loopt. Zoals vermeld… we zien graag dat ding werkend. Ben weer poos uit het net, en pak zo mijn rugzak weer in. Way of life. 
 

Vals speler… druk de foto’s van je defecte kast uit de studio maar door. Kijken we even of de batterij vervangen moet worden, of dat in worst case scenario dat ding over de printplaat PGU heeft gelekt. Aan het eind van de dag denk je, het komt nooit meer goed, en vervolgens schijnt de zon ook weer in die studio. Of zoals mijn oma altijd riep… als iets niet meer goed doet, paar trappen er tegen aan, moet je eens kijken hoe dat ding weer loopt😁. Neem de puls meter wel mee👍
 

gr,

C

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 maand later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...