Jump to content

Hoe ver moet de service van een casino gaan? Marketing of is het echt service? (stelling)


Recommended Posts

Hierbij roep ik eenieder van het forum op om deel te nemen de volgende discussie/stelling:

inmiddels mogen we vaststellen dat HC, buiten de tafelspelen vooralsnog, geen exclusieve aanbieder van kansspelen meer is. Inherent aan de exclusiviteit is de service die een casino verleent. Waar in het verleden HC een magische uitstraling had en vaste gasten gefêteerde op diners, gifts en persoonlijke aandacht, zijn deze vormen van service door menige "speelhal" overgenomen. Het afgelopen decennium hebben Jack's Casino, Flamingo Casino. fair Play Casino en enkel lokale aanbieders van kansspelen zich als een uitmuntend gastheer bekwaamd en HC voorbij gestreefd.

Rijst de vraag: Hoe ver moet een casino in haar dienstverlening gaan? is het marketing of echt service.

Deze vraagt rijst bij mij door het oud Hollandse gezegde "voor een dubbeltje op de eerste rij". Als casinobezoeker zijn we naar mijn mening de laatste jaren erg verwend door de speelhallen terwijl HC de bezoeker op de hak nam en in sommige gevallen schoffeerde. Wat maakt het dat we wel bereid zijn om te betalen voor bepaalde dienstverlening op een ander vlak en niet bereid zijn om een paar duiten voor de service van een casino neer te tellen.

Stof tot nadenken:

Laten we beginnen met het feit dat menigeen in de hospitality/dienstverlening werkt voor een salaris. Deze mensen werken niet voor niets en hebben net als u en ik kosten van bestaan. Wat maakt het dan dat we bijvoorbeeld bij de Mediamarkt voor een TV gaan kijken en vervolgens de TV via internet bestellen omdat deze € 19.95 goedkoper is. Of de schilder/stucadoor voor een offerte laten langskomen, ons laten bedienen van van advies en de schilder/stucadoor mee te delen dat de offerte aan de hoge kant is. Om vervolgens met je "Vroege Vogelkorting" bij de Formido verf, stucpleister etc te gaan halen en zelf alles gaat doen. Voor misschien € 100,00 of € 200,00? Het weegt niet op tegen de (persoonlijke) ellende die je ervan hebt. Terugkomend op de de TV. Ik zie de MM nog niet je TV installeren zonder daarvoor meerwerk in rekening te brengen. Service is een kostbaar goed.

Een andere kant is noodzaak en service. Stel je wasmachine gaat kapot en je hebt dringend behoefte aan een nieuwe wasmachine die snel geleverd wordt. Media Markt vraagt wasmachine A € 500,00. Op internet is het zelfde artikel voor € 475,00 te vinden. De lokale witgoedwinkel bied het zelfde artikel aan voor € 539,00. De lokale witgoedwinkel zal in dit geval de winnaar zijn. Hierbij is de doorslaggevende factoor.......hoe groter het probleem, hoe meer men bereid is om ervoor te betalen.

Dat brengt mij terug bij casino's.

Waarom appreciëren we gratis drankjes, broodjes, versnaperingen of maaltijden en zijn we niet bereid om hiervoor te betalen? Een bezoeker van HC laat gemiddeld € 102,00 achter. Dit bedrag is mijn inziens lager dan de gemiddelde besteding van een bezoeker van een speelhal/casino.

Bij HC kost een kopje koffie/thee, frisdrankje momenteel € 2,30. Een biertje € 2,40. Bij Jack's Casino, Flamingo Casino's, Fair Play Casino's etc is een drankje en en versnapering gratis. Vraag is waarom?

Is het zo dat HC een dermate deugdelijk imago heeft en Jack's Casino, Fair Play Casino etc geassocieerd worden met duistere praktijken en genoodzaakt zijn om zo hun klandizie te verkrijgen? Of verschilt de doelgroep?

Conclusie:

Waarom zijn we bereid om grof geld in HC te betalen (eten is bijzonder prijzig) en niet bij de "speelautomatenaanbieders"? Het zou aan laatstgenoemde toch recht doen als we daar ook betalen voor de service? Al was het maar € 1,50 voor een drankje. Al heb je het idee dat gratis service erbij hoort, uiteindelijk betaal je het toch!

Dus een poll!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik twijfelde tussen 'dat service in de vorm van gratis drankjes en hapjes normaal zijn. Ik besteed genoeg.' en 'ik ben bereid om voor service te betalen als het spelaanbod, kwaliteit en prijs in verhouding zijn', totdat ik me realiseerde dat ik er indirect toch al voor betaal. Vind t overigens wel zo netjes, 50 euro het handje gokken aan puntobanco en vervolgens heel triest 7,- voor 6 kleine kutkipfingers vragen? Kom op zeg.. HC is daar totaal in doorgeschoten helaas. Ik zou er opzich best iets voor over hebben, maar niet dit soort bedragen. En daarnaast vind ik dat ik opzich genoeg inzet om het voor nop te krijgen. Overigens hoeft een biefstukje pepersaus heus niet gratis hoor, maar een broodje/snack/likeurtje wel.

Link to comment
Share on other sites

Kan me vinden in Mike's reactie. De hapjes zijn behoorlijk duur in HC. (Non-alcoholische) drankjes zijn tegenwoordig gratis voor Diamond card houders, ik heb een keer een medewerker erover gesproken en die gaf aan dat het HC op een bepaalde manier toch meer opbracht.

Ik merk wel dat er in HC tegenwoordig ook van tijd tot tijd gratis borrelhapjes langs worden gebracht. Voelen ze dan toch de concurrentie?

Link to comment
Share on other sites

Kan me vinden in Mike's reactie. De hapjes zijn behoorlijk duur in HC. (Non-alcoholische) drankjes zijn tegenwoordig gratis voor Diamond card houders, ik heb een keer een medewerker erover gesproken en die gaf aan dat het HC op een bepaalde manier toch meer opbracht.

Ik merk wel dat er in HC tegenwoordig ook van tijd tot tijd gratis borrelhapjes langs worden gebracht. Voelen ze dan toch de concurrentie?

Geen idee, meestal zijn die hapjes alleen met actiedagen hoor, en slaan ze meestal nog mijn tafeltje over.. Ik en @Wizard_of_Oz wachten nog op ons broodje kroket.. :(

Link to comment
Share on other sites

Leuk topic @Wizard_of_Oz Ik denk dat het HC zich inderdaad heeft geprofileerd als een luxe / spannende avond uit, en de daarbij behorende doelgroep is bereid daarvoor te betalen.

De speelautomatenhallen hadden altijd versnaperingen liggen en koffie & fris was altijd gratis. In mijn ogen om in de jaren 80, 90 en nog in de 00's de mensen binnen te houden. Sinds de trend is dat speelautomatenhallen zich als Casino's gaan profileren is dit in mijn ogen een combi geworden. Nu kan men zich ermee onderscheiden van de concurrentie. De lat wordt hoger gelegd en wij als liefhebbers profiteren van deze trend.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind t te absurd voor woorden dat je in HC geld moet betalen om binnen komen (de 1e 3 keer) en daarnaast ook nog voor je fris en biertjes moet betalen!!

Merk hier dat t zoveel leuker is als je aan t  spelen bent en ze komen keurig in hun sexy jurkjes je nog een biertje aanbieden!!

Link to comment
Share on other sites

Wat ik me overigens wel af vraag is in hoeverre het personeel 'drooggokkers' in de gaten houdt en hoeveel dat voor komt. Heb het namelijk zien gebeuren dat er 2-3 bezoekers net deden alsof ze op een gokkast aan het spelen waren om vervolgens als eerste gebruik te maken van het buffet dat geopend werd. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling? :D

Link to comment
Share on other sites

> @TheMikeyx zei:

> DraaiPiloot zei:

>

>

> Geen idee, meestal zijn die hapjes alleen met actiedagen hoor, en slaan ze meestal nog mijn tafeltje over.. Ik en Wizard_of_Oz wachten nog op ons broodje kroket.. :(

Afgelopen 2 maanden heb ik in HC Breda meerdere keren schalen met hapjes rond zien gaan. In Rotterdam ook een keer. Zal volgende keer eens vragen of dat nu standaard is of ter ere van iets..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

"By visiting the Onetime Forum, you agree to our Terms of Use,Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.