Spring naar bijdragen

Spaarpot voor noodgevallen


LasVegasNic

Aanbevolen berichten

Ik verwacht dat de meeste OneTimers wel een financiële buffer hebben .

Een spaarpot om grotere, onverwachte hoge uitgaven direct te kunnen betalen.

Hoe groot deze spaarpot moet zijn is afhankelijk van je levenssituaties?

Ik zie verschillende bedragen voorbij komen.

Een bedrag wat veel genoemd wordt is 5000 euro.

Dit is minimaal! Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je gemakkelijk bij deze spaarpot kunt komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

Ik heb deze niet. Merendeel is toch gefinancierd en ik los daar ook zo snel mogelijk weer op af (bijv hypotheek). Ik heb wel altijd de mogelijkheid om aan voldoende liquiditeit te komen als er iets kapot is of geld nodig heb, waarbij auto altijd de duurste kostenpost is. Wie weet mag ik het nog ooit meemaken om wel een financiële buffer te hebben :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een financiële buffer geeft zoveel minder stress. Er gebeuren altijd wel onverwachte zaken die geld kosten en als je die kan ophoesten is het minder erg. Laatst nog door een ongelukje een rekening van de dierenarts op moeten pakken en mijn eigen risico van 800 euro eraan van mijn zorgverzekeraar. Dit is ook een van de redenen waarom ik artikelen schrijf om onze bezoekers meer geld te laten overhouden zonder daar echt kwaliteit van het leven voor in te moeten leveren. 5000 euro is natuurlijk een hoog bedrag maar je kan hier echt wel aan komen met een beetje planning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind 5000 wel een grote pot voor reservepost in ons geval.

Huur een huis en heb geen auto (en geen huisdieren ;)).

Heb wel eens op Nibud gekeken wat zij adviseren, maar vind dat ook erg overdreven allemaal.

Het lijkt mij dat je buffer afhankelijk zou moeten zijn van de ook daadwerkelijk verwachte kosten als iets mis gaat. (Dus kan me voorstellen dat als je wel een auto + eigen huis hebt je 5k wel moet hebben)

In ons geval zou het ergste geval het eigen risico zijn (die je bij Zilveren Kruis in termijnen kan terugbetalen zelfs) of een fiets of laptop die kapot gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een redelijke buffer maar deze is niet meteen beschikbaar. Zit nu voor het merendeel in aandelen. Vorig jaar een nieuwe auto (tweede hands Suzuki Swift 2010) gekocht nadat mijn oude Ford Fiesta, ermee ophield. Ik was toen door mijn spaargeld heen maar ik dit had ik er wel voor over. Nieuwe auto met uiteindelijk airco, wederom automaat, een hoop elektrisch. Ik kon me dit veroorloven en wil ook van mijn geld genieten. Ik ben nu weer aan het sparen. Ik hou wel rekening met andere noodgevallen zoals een tijdlang geen inkomen. Dus ik wil het liefst een buffer, spaarpot hebben van ongeveer 40.000 euro. Voel ik me prettiger bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, wij hebben hier ook wel een buffer. Je weet maar nooit. Toch een paar keer pech gehad wat dat betreft. Wasmachine kapot, net nadat je terug komt van vakantie. Een flink auto-ongeluk gehad tijdens het werk (gelukkig niet mijn schuld). Er moet dan toch een andere auto komen en voordat de verzekering eens alles heeft afgewerkt.... Daarnaast natuurlijk flink sparen voor leuke dingen, zoals nu verbouwing in huis, vakantie....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.