Spring naar bijdragen

Studieschuld, wat is het slimst?


DennMann

Aanbevolen berichten

Beste OneTimers. Ik heb nog een aardige schuld bij ome DUO (lees ongeveer 20k). Hiervan betaal ik maandelijks netjes €161,14 van af. Laten we voorop stellen dat ik dit bedrag prima kan dragen, daar gaat het niet om.

Momenteel is mijn rente 0%, waardoor ik ook zo lang mogelijk over het aflossen wil doen. Maar per 1 januari 2025 wordt voor mij de nieuwe rentevoet bepaald, en dit zal ongeveer rond de 3% per jaar liggen (of zelfs hoger). Dat zou betekenen dat ik over 18 maanden ook rente ga betalen. Dit komt neer op een bedrag van ongeveer €2.500. Iets wat ik liever in mijn eigen zak wil houden.

Ik heb nog 36 "aflossingsvrije" maanden, waarin je niet hoeft af te lossen, maar de rente wel doorberekend wordt. Daarnaast ook nog rekening houden met het feit dat de DUO schuld gebruikt kan worden om onder de grens van vermogensbelasting te blijven. Is nu niet van toepassing maar ik gok in de aankomende jaren wel.

Wat zou het meest verstandig zijn? Nu 18 maanden niet aflossen, maar dit maandelijkse bedrag wegzetten op een rekening met hoge spaarrente of het in een ETF gooien? En zodra ik rente moet gaan betalen dan natuurlijk als de wiedeweerga de schuld wel aflossen?

Ik sta open voor suggesties!

 

bewerkt door DennMann
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klik hier voor de beste reviews en bonussen!

5 uur geleden zei K. Ronos:

Ik had zelfde situatie, zou afgelopen januari rente gaan betalen. Heb het vorig jaar in 1x afgelost, ik had wel minder studieschuld. Weg ermee zou ik zeggen, is tegenwoordig BRK genoteerd en dat kan in de toekomst weer tegen je werken.

Onzin dat studieschuld BKR genoteerd is. Banken hebben het juist verwerkt in een andere applicatie, waar meer financiële gegevens gecheckt worden bij aankoop van een huis, omdát studieschuld niet bij BKR geregistreerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei DennMann:

Studieschuld is idd niet BKR geregistreerd. Heb het advantage play op een laag pitje staan momenteel overigens. 

Denk inderdaad nu gewoon blijven aflossen en straks alles in 1x.

dat moet je juist op een hoog pitje zetten, dan heb je het eerder afgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-7-2024 om 17:17 zei K. Ronos:

Ik had zelfde situatie, zou afgelopen januari rente gaan betalen. Heb het vorig jaar in 1x afgelost, ik had wel minder studieschuld. Weg ermee zou ik zeggen, is tegenwoordig BRK genoteerd en dat kan in de toekomst weer tegen je werken.

Hier ook in één keer afgelost na de renteverhoging. Weer een last minder en fijn om schuldenvrij te zijn (op hypotheek na). Ik kon trouwens prima een hypotheek krijgen met studieschuld, het bedrag wat ik kon lenen was wel lager, maar ik wil(de) toch geen torenhoge maandelijkse kosten dus was voor mij geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Trade Republic Bank krijg je tot 50K, 3,75procent op je spaargeld. Het geld is vrij opneembaar. Zet daar de 20K op en laat dit inclusief rente doorgroeien en betaal ineens je studieschuld af incl. de extra rente. Het geld wat je hierna overhoud kun je lekker opbrassen.
Vanaf 2027 gaan er andere regels gelden mbt box 3 stelsel. Nieuw uitgangspunt box 3: vermogensaanwasbelasting. Nu afwachten of ze 2027 halen en,of er nog zaken gaan veranderen.

Nu schuld hebben is niet erg; zeker niet als je heel weinig rente betaald. Ken verschillende mensen die langlopende hypothecaire leningen hebben onder de 2%. Ooit hoop ik ook zo goedkoop te lenen 🙂
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok dan was ik mis qua BKR, maar het telt wel degelijk ergens mee. Maar voor ieder is de situatie anders, hier moet ik nog starten met huis kopen, als je erin zit zal het minder boeien. Dat gezegd hebbende, mijn belasting adviseur zei ook 'lekker laten staan, zo goedkoop lenen kun je nooit meer'. Maar ik vind een hypothecaire lening met als doel je vastgoed af te betalen (waarmee je dus vermogen aan het opbouwen bent) toch wel echt iets anders dan een nutteloze lening voor studieschuld.

Of sla ik de plank weer mis, kan ook. Graag opbouwend benaderen dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K.ronos, het telt wel mee voor je hypotheek. Ik weet niet exact hoeveel, maar je kunt minder lenen voor een hypotheek als je een studieschuld hebt. Toch is de schuld niet BKR geregistreerd.

Banken gebruiken - na jouw toestemming - een applicatie waarmee ze de gegevens in onder andere je duo-account uitlezen eenmalig bij aanvraag hypotheek. Je hebt natuurlijk de vrijheid hier 'nee' tegen te zeggen. Maar dan zal het voor de bank wel duidelijk zijn waarom.

M.a.w. banken hebben helaas een sluipweg bedacht waardoor je je studieschuld praktisch niet meer kunt verzwijgen bij een hypotheekaanvraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei LuukFOD:

 En mocht je ooit in moeilijke tijden komen dan heb je dit iig niet meer!

Redenatie klopt niet. In moeilijke tijden heb je zoveel mogelijk liquide middelen nodig (m.a.w. alleen afbetalen wat écht moet is volgens deze redenatie slimmer). Daarnaast houdt DUO rekening met je inkomen, een laag inkomen betekent niet/weinig aflossen.

Natuurlijk kun je voor peace of mind aflossen. Maar om er maar vanaf te zijn, voor het geval er moeilijke tijden komen: juist aanhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-7-2024 om 13:17 zei DennMann:

 Daarnaast ook nog rekening houden met het feit dat de DUO schuld gebruikt kan worden om onder de grens van vermogensbelasting te blijven. Is nu niet van toepassing maar ik gok in de aankomende jaren wel.


 

dat maakt helemaal niet uit je mag je schuld van je bezittingen idd aftrekken, maar als je je schuld aflost doe je dat toch met je bezettingen, die daardoor lager worden dus minder snel bij het bedrag wat je mag hebben voor de belastingen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Het slimste is niet studeren op de pof en te leren van het leven met vallen en opstaan

Ps

Mijn cito toets gaf gymnasium aan.. alleen tja problem child dus 7 jaar internaat door het fijne systeem👌

bewerkt door Winning
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.