Spring naar bijdragen

Studieschuld, wat is het slimst?


DennMann

Aanbevolen berichten

Op 1-7-2024 om 13:17 zei DennMann:

Beste OneTimers. Ik heb nog een aardige schuld bij ome DUO (lees ongeveer 20k). Hiervan betaal ik maandelijks netjes €161,14 van af. Laten we voorop stellen dat ik dit bedrag prima kan dragen, daar gaat het niet om.

Momenteel is mijn rente 0%, waardoor ik ook zo lang mogelijk over het aflossen wil doen. Maar per 1 januari 2025 wordt voor mij de nieuwe rentevoet bepaald, en dit zal ongeveer rond de 3% per jaar liggen (of zelfs hoger). Dat zou betekenen dat ik over 18 maanden ook rente ga betalen. Dit komt neer op een bedrag van ongeveer €2.500. Iets wat ik liever in mijn eigen zak wil houden.

Ik heb nog 36 "aflossingsvrije" maanden, waarin je niet hoeft af te lossen, maar de rente wel doorberekend wordt. Daarnaast ook nog rekening houden met het feit dat de DUO schuld gebruikt kan worden om onder de grens van vermogensbelasting te blijven. Is nu niet van toepassing maar ik gok in de aankomende jaren wel.

Wat zou het meest verstandig zijn? Nu 18 maanden niet aflossen, maar dit maandelijkse bedrag wegzetten op een rekening met hoge spaarrente of het in een ETF gooien? En zodra ik rente moet gaan betalen dan natuurlijk als de wiedeweerga de schuld wel aflossen?

Ik sta open voor suggesties!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klik hier voor de beste reviews en bonussen!

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.