Spring naar bijdragen

Welk Pensioen Portfolio?


Aanbevolen berichten

Hi,

Ik kan via werk een pension afsluiten. Ik leg paar % in werkgever verdubbeld. 

Ik zal nog een jaar of 20/25 moeten werken. Wil het geld dat ik inleg rustig laten groeien. Ik snap dat ik geen tonnen kan maken zonder risico.

Inleg zal per maand +-250 zijn. Welke van de volgende strategieen zou het beste bij mij passen?

 

Nb: Ik hoef geen bijdehante antwoorden. Ik weet niks van deze materie en weet dat hier een aantal mensen zitten die er wel kaas van hebben gegeten!

image.thumb.png.05dd97a4b47cfe7de52eec9e636e9eec.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klik hier voor de beste reviews en bonussen!

De portfolio keuze is vooral een kwestie van smaak.

Dikke kans dat je gratis professionele uitleg en advies kan krijgen van iemand van je pensioen uitvoerder.

Overstappen van de ene naar de andere portfolio kan hoogstwaarschijnlijk paar keer per jaar gratis of tegen geringe kosten.

Enkele overwegingen:

-waar blijft je pensioen geld als je voortijdig dood neervalt?

- als je een partner of kinderen hebt/krijgt, hoe wordt partner/wezenpensioen verzekerd en wie betaalt dat?

- als je overstapt naar een andere werkgever (binnenland/buitenland) kan je pensioen dan afgekocht worden, en/of is individuele waardeoverdracht naar een Nederlandse pensioen uitvoerder mogelijk?

Dit soort vragen zou ik bij de pensioenuitvoerder neerleggen, hebben ze wel antwoorden op.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rudi:

De portfolio keuze is vooral een kwestie van smaak.

Dikke kans dat je gratis professionele uitleg en advies kan krijgen van iemand van je pensioen uitvoerder.

Overstappen van de ene naar de andere portfolio kan hoogstwaarschijnlijk paar keer per jaar gratis of tegen geringe kosten.

Enkele overwegingen:

-waar blijft je pensioen geld als je voortijdig dood neervalt?

- als je een partner of kinderen hebt/krijgt, hoe wordt partner/wezenpensioen verzekerd en wie betaalt dat?

- als je overstapt naar een andere werkgever (binnenland/buitenland) kan je pensioen dan afgekocht worden, en/of is individuele waardeoverdracht naar een Nederlandse pensioen uitvoerder mogelijk?

Dit soort vragen zou ik bij de pensioenuitvoerder neerleggen, hebben ze wel antwoorden op.

 

Thanks heb de contactpersoon geemaild en de vragen gesteld. Iet wat anders geformuleerd daar ik al niet meer in NL woon en werk. Maar vooral dat waar gaat het geld heen als ik voortijdig de pijp uit ga en hoe gaat het naar vrouw en kind is inderdaad erg belangrijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei LuukFOD:

Thanks heb de contactpersoon geemaild en de vragen gesteld. Iet wat anders geformuleerd daar ik al niet meer in NL woon en werk. Maar vooral dat waar gaat het geld heen als ik voortijdig de pijp uit ga en hoe gaat het naar vrouw en kind is inderdaad erg belangrijk!

Verstandig dat je 't per mail doet en niet telefonisch. Zodoende kan je een "dossier" opbouwen. Persoonlijk heb ik een aardig dossier, mede omdat ik regelmatig "mijn pensioenoverzicht" bekijk. Zwitser Leven geeft je niet het ontspannen gevoel, wat ze je in hun reclame willen doen geloven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Rudi:

^^ als ik me niet vergis, wordt Luuk ook 1% AOW per buitenlandjaar op de AOW gekort.

Betaalt daar ook geen premie voor.

Eerlijk gezegd dacht ik dat ik helemaal geen AOW ga krijgen (mits ik terug kom) maar ik kan wel hier het lokale pensioen aanvragen. Terzijnertijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De keuze die je maakt moet er niet voor zorgen dat je er wakker van ligt. Meerdere keren per jaar wisselen van strategie weet ik niet of dat verstandig is, immers je hele portefeuille moet worden aangepast. Wat ik zelf gedaan heb, is na mijn 55ste minder risico nemen met mijn pensioenfonds, ik nader immers mijn einddoel.  

Verder heb ik slechte ervaringen om na een wisseling van werkgever mijn pensioen over te dragen naar het nieuwe fonds, er bleef veel aan de strijkstol hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Guybrush:

. Wat ik zelf gedaan heb, is na mijn 55ste minder risico nemen met mijn pensioenfonds,

Dit is wat de man van het pensioenfonds mij ook als advies gaf. 

Ik lig er niet wakker van. Tis meer appeltje voor de dorst en voornamelijk voor mijn zoon.

Ik ga er vanuit dat ik geen 80 zal worden. Dus heeft hij iig wat als ie ouder wordt. 

Bij overlijden gaat alles naar vrouw/kind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@LuukFOD ik weet niet van welk land je nu ingezetene bent. 
Als je 20-25 jaar nog wilt, moet werken dan kun je meer risico lopen en dan zou ik gaan voor Growth Portfolio.
Weet niet of je zelf het bedrijf mag uitkiezen wat voor jou je pensioen gaat beleggen of dat je het zelf gaat doen.
In Nederland heb je voldoende aanbieders voor pensioenbeleggen. Weet niet of dit ook geldt voor het land waar je woont.
Let ook op de kosten want dit kan hard oplopen.
Zoek of Fire en dan het land waar je woont. Wellicht hebben zij nog tips.
Ik heb een pensioen via mijn werk maar doe extra pensioenbeleggen zodat ik tzt meer heb of eventueel tegenvallers kan opvangen.
Pensioenen in NL zijn in de toekomst minder waarde vast.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei LasVegasNic:

@LuukFOD ik weet niet van welk land je nu ingezetene bent. 
Als je 20-25 jaar nog wilt, moet werken dan kun je meer risico lopen en dan zou ik gaan voor Growth Portfolio.
Weet niet of je zelf het bedrijf mag uitkiezen wat voor jou je pensioen gaat beleggen of dat je het zelf gaat doen.
In Nederland heb je voldoende aanbieders voor pensioenbeleggen. Weet niet of dit ook geldt voor het land waar je woont.
Let ook op de kosten want dit kan hard oplopen.
Zoek of Fire en dan het land waar je woont. Wellicht hebben zij nog tips.
Ik heb een pensioen via mijn werk maar doe extra pensioenbeleggen zodat ik tzt meer heb of eventueel tegenvallers kan opvangen.
Pensioenen in NL zijn in de toekomst minder waarde vast.
 

Ben blij dat jij het hebt uitgetypt, ik zou ook voor de growth kiezen. Nog jaren genoeg om de hoogconjunctuur mee te pakken om evt verliesgevende jaren te compenseren.

Maar sommigen zijn van nature iets conservatiever. Goed inlezen in je lokale pensioen wetgeving en de voorwaarden is wel essentieel in mijn optiek.

Zelfs al heb je er geen kennis van hebt zou ik toch de tijd nemen om me erop in te lezen, is het echt waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei LasVegasNic:

@LuukFOD ik weet niet van welk land je nu ingezetene bent. 
Als je 20-25 jaar nog wilt, moet werken dan kun je meer risico lopen en dan zou ik gaan voor Growth Portfolio.
Weet niet of je zelf het bedrijf mag uitkiezen wat voor jou je pensioen gaat beleggen of dat je het zelf gaat doen.
In Nederland heb je voldoende aanbieders voor pensioenbeleggen. Weet niet of dit ook geldt voor het land waar je woont.
Let ook op de kosten want dit kan hard oplopen.
Zoek of Fire en dan het land waar je woont. Wellicht hebben zij nog tips.
Ik heb een pensioen via mijn werk maar doe extra pensioenbeleggen zodat ik tzt meer heb of eventueel tegenvallers kan opvangen.
Pensioenen in NL zijn in de toekomst minder waarde vast.
 

Ik woon in het land wat het centrum van de iGaming is (Malta)  Tis een benefit vanuit mijn werkgever dus kan niet kiezen. Kan aantal procent van mijn salaris maandelijk inleggen en tot 3% wordt verubbeld.

11 uur geleden zei lord_cake:

Ben blij dat jij het hebt uitgetypt, ik zou ook voor de growth kiezen. Nog jaren genoeg om de hoogconjunctuur mee te pakken om evt verliesgevende jaren te compenseren.

Maar sommigen zijn van nature iets conservatiever. Goed inlezen in je lokale pensioen wetgeving en de voorwaarden is wel essentieel in mijn optiek.

Zelfs al heb je er geen kennis van hebt zou ik toch de tijd nemen om me erop in te lezen, is het echt waard.

Ik heb na overleg met de professional idd voor Growth gekozen. En een aantal jaar voor pensionering zal ik dan wss overstappen naar de laffe dakhazen policy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ wat ik voor de zekerheid zou vragen aan je pensioen uitvoerder, omdat het niet  vanzelfsprekend is dat dat hetzelfde is als in Nederland:

- wordt de premie betaald van bruto loon?

- leg je je premie in om een pensioenkapitaal op te bouwen per pensioen richtleeftijd?

- wat is de pensioen richtleeftijd? (want zal wel niet aansluiten op AOW leeftijd)

- is er mogelijkheid om fiscaal vriendelijk (dus van brutoloon) bij te sparen bij pensioen uitvoerder, of als je dit  zelf regelt? ( Dit ligt bijv. aan of je in NL of elders belastingaangifte doet, en of dat je pensioenregeling fiscaal maximaal is)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-7-2024 om 09:37 zei Rudi:

^^ wat ik voor de zekerheid zou vragen aan je pensioen uitvoerder, omdat het niet  vanzelfsprekend is dat dat hetzelfde is als in Nederland:

- wordt de premie betaald van bruto loon?

- leg je je premie in om een pensioenkapitaal op te bouwen per pensioen richtleeftijd?

- wat is de pensioen richtleeftijd? (want zal wel niet aansluiten op AOW leeftijd)

- is er mogelijkheid om fiscaal vriendelijk (dus van brutoloon) bij te sparen bij pensioen uitvoerder, of als je dit  zelf regelt? ( Dit ligt bijv. aan of je in NL of elders belastingaangifte doet, en of dat je pensioenregeling fiscaal maximaal is)

 

Alle opmerkingen van Ruud zijn terecht. Hij heeft gelukkig nog beetje verstand.

I love Rudi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.