Spring naar bijdragen
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Bol/CEVA datalek: let extra goed op phishing en nepberichten

Featured Replies

Geplaatst

Ik kreeg vandaag een mail van bol over een beveiligingsincident bij hun logistieke partner CEVA Logistics. Op 1 augustus is daar een cyberaanval ontdekt en mogelijk zijn gegevens van bol-klanten bekeken of gekopieerd.

In mijn geval kunnen onder andere naam, adres, postcode, woonplaats, e-mailadres, ordernummer en track & trace-gegevens betrokken zijn. Betaalgegevens of wachtwoorden worden in de mail niet genoemd.

Dat betekent niet meteen dat er iets misgaat, maar dit soort gegevens zijn natuurlijk perfect voer voor oplichters. Ze kunnen bijvoorbeeld een behoorlijk geloofwaardige mail of sms sturen over een “pakketje van bol”, een ontbrekende betaling of een probleem met de bezorging. Omdat ze mogelijk je naam, adres én ordergegevens kennen, kan zo’n bericht verrassend echt lijken.

Mijn advies: wees de komende tijd extra scherp.

- Klik niet zomaar op links uit mails, sms’jes of WhatsApp-berichten over bol of pakketbezorging.
- Ga bij twijfel zelf naar de officiële bol-app of website.
- Maak nooit geld over omdat een bezorger of “bol-medewerker” dat via een bericht vraagt.
- Controleer altijd de afzender én het rekeningnummer.
- Krijg je ineens een heel specifiek bericht over een bestelling? Juist dan even dubbelchecken.

Bol heeft het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en zegt het onderzoek samen met CEVA voort te zetten.

Hebben meer Onetimers deze mail ontvangen? En zien jullie inmiddels verdachte bol- of pakketmails binnenkomen? Deel ze vooral hier, dan kunnen we elkaar waarschuwen.

Bol.com beveilingsincident.png

Geplaatst

Ik heb deze mail niet gehad van bol.com .. Terwijl ik er genoeg koop 😅 Misschien hebben wij een andere Logistieke partner hier in deze buurt. Maar mooi zuur dan. Ik krijg sowieso heel veel phising en scam-mailtjes. Ik ben er ooit één keer ingetuimd. Van mijndomein..Dat mijn account verlengd moest worden, en het was ook echt rond die tijd, en als naam stond er ook echt "mijndomein".. zelfs mijn creditcard gegevens ingevuld en iemand probeerde inderdaad iets af te schrijven, maar gelukkig moest ik dat eerst accepteren in de app. Meteen geblokkeerd natuurlijk..phiew..

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.