Spring naar bijdragen
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Waar blijft het statiegeld van blikjes die niemand inlevert?

Featured Replies

Geplaatst

Ik zat vandaag ineens met een vraag waarvan ik eigenlijk het antwoord niet wist: Wat gebeurt er met het statiegeld van alle blikjes en flesjes die nooit worden ingeleverd? Je koopt een blikje, betaalt €0,15 statiegeld en gooit hem vervolgens weg, laat hem ergens liggen of vergeet hem in te leveren. Wie heeft die 15 cent dan?

Ik denk dat verrassend veel mensen dit niet weten.

Het geld gaat in ieder geval niet naar de supermarkt en ook niet rechtstreeks naar de overheid. Het niet-opgehaalde statiegeld blijft binnen het Nederlandse statiegeldsysteem, dat wordt uitgevoerd door Statiegeld Nederland/Verpact. En we praten niet over een paar euro.

In 2024 ging het om ongeveer €139 miljoen aan statiegeld dat consumenten niet terugvroegen. Dat geld wordt gebruikt om het statiegeldsysteem te financieren: inzamelpunten, transport, verwerking, automaten, vergoedingen enzovoort. Eigenlijk best bijzonder:

Je betaalt €0,15 → je levert niet in → je bent je geld kwijt → het geld blijft in het systeem.

En toen werd het nog interessanter. Hier in Winschoten staat op het industrieterrein een enorme statiegeldmachine. Geen apparaat waar je blikje voor blikje in moet stoppen, maar eentje waar je gewoon een hele zak blikjes en flessen tegelijk in kunt gooien. Die machine kan rond de 100 tot 120 verpakkingen per minuut verwerken.

Toen vroeg ik me dus af: Kun je zelf zo'n statiegeld-innamepunt beginnen en daar geld mee verdienen?

En het antwoord is: ja

Als ondernemer kun je onder voorwaarden een bulkautomaat van Statiegeld Nederland krijgen. Zij blijven eigenaar van de machine en regelen onder andere onderhoud. Als exploitant krijg je vervolgens een vergoeding per ingenomen verpakking. Gemiddeld wordt gesproken over ongeveer 1,7 cent per blikje of flesje.

Dat klinkt als niks, totdat je gaat rekenen:

500.000 verpakkingen = ongeveer €8.500
1 miljoen = ongeveer €17.000
3 miljoen = ongeveer €51.000
5 miljoen = ongeveer €85.000

Dat is natuurlijk omzet/vergoeding en geen pure winst. Je hebt werk aan de locatie, stroom, schoonmaken, legen van de machine en de logistiek. De bulkautomaat in Winschoten blijkt enorm populair en heeft inmiddels miljoenen verpakkingen verwerkt.

Ik vind het fascinerend dat er blijkbaar een compleet verdienmodel achter iets zit waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben, maar waar volgens mij bijna niemand over nadenkt. En ondertussen blijven er jaarlijks voor tientallen miljoenen euro's aan statiegeld liggen doordat mensen hun blikjes en flesjes niet terugbrengen.

Wisten jullie dit?

Leveren jullie je blikjes/flessen weer in waar je statiegeld voor betaald hebt? Wij wel, vrij onhandig altijd, lekkende blikjes maar ik neem ze altijd mee naar de AH als we boodschappen doen.

Geplaatst
4 hours ago, TheGreatOne said:

Leveren jullie je blikjes/flessen weer in waar je statiegeld voor betaald hebt? Wij wel, vrij onhandig altijd, lekkende blikjes maar ik neem ze altijd mee naar de AH als we boodschappen doen.

Nee, smerig gedoe idd, onpraktisch, en duurt lang want Jan-Kees de Blikvanger staat op de een of ander manier altijd en elke keer voor je bij zo'n automaat wanneer je 't ook probeert, met z'n zes tassen met de afgelopen 200 blikjes van de vorige maand. Dat mij dat alles bespaard blijft is me die 15 cent dan wel weer waard. Maar wellicht dat iemand er nog wat uit een container kan vissen voor wat meer levensgeluk, ik gun de wereld ook wat.

Geplaatst

Vroeger toen je nog een gulden kreeg spaarde ik alles op. Gooide ze in de kelderkast en eens per jaar leverde ik ze in. En paar 100 gulden binnen.

Nu woon ik in een land waar je water uit fles drinkt en 10 cent statiegeld betaald. Dus elke week rond de 30 flessen minimaal.
Maar mij de tijd niet waard om ze in te leveren. Ik zet ze bij de buurman neer die gaat wel eens per zoveel tijd.

Geplaatst

Zeker lever ik altijd mijn statiegeld in. Een aantal weken geleden was er ook een winactie waarbij je loten kreeg. Helaas heb ik niks gewonnen.

https://www.statiegeldnederland.nl/statiegeld-bulkmachine-winactie

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.