Spring naar bijdragen
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!

Gokverslaving erger dan telefoonverslaving?

Featured Replies

Geplaatst

De negatieve (financiële) gevolgen van telefoonverslaving zijn amper meetbaar.
Ik denk hierbij aan verkeersongelukken, scheidingen en kinderen die in therapie gaan vanwege gebrek aan aandacht, zorg en warmte. Maar ook aan cyberpesten en belabberde schoolresultaten. Werknemers die regelmatig met hun mobiel bezig zijn.En zo kan ik nog wel even doorgaan,
I.m.o. hoort een telefoonverslaving in een groter verdomhoekje dan een gokverslaving.

Geplaatst

Is minstens net zo erg als alle andere verslavingen. Mag ook zeker meer aandacht hebben, al begint dat natuurlijk wel al te komen. Verbod op scholen etc.

Geplaatst
  • Auteur

Mijn vraag is/was niet concreet. Erger is een relatief ruim begrip. Erger in financieel opzicht, of in relationeel opzicht, of in maatschappelijk opzicht? Een gokverslaving heeft een redelijk overzichtelijk nadelig effect qua mensen, financieën en maatschappij. Een telefoonverslaving is veel verstrekkender en niet te meten. Dus ja, ik geloof ook (veel) erger.

Geplaatst
44 minutes ago, Solidagio said:

Mijn vraag is/was niet concreet. Erger is een relatief ruim begrip. Erger in financieel opzicht, of in relationeel opzicht, of in maatschappelijk opzicht? Een gokverslaving heeft een redelijk overzichtelijk nadelig effect qua mensen, financieën en maatschappij. Een telefoonverslaving is veel verstrekkender en niet te meten. Dus ja, ik geloof ook (veel) erger.

Iets is pas een verslaving als je er niet probleemloos zonder kunt en/of het negatieve bijeffecten veroorzaakt in je leven waar je niet mee kunt dealen. Daar kan in veel gevallen dan ook best lang en uitgebreid omheen geluld worden. Iedereen is tegenwoordig soort van verslaafd aan zijn of haar mobiel, want zonder kun je nou eenmaal een stuk minder effectief meedraaien in de huidige maatschappij. Dat hebben we zelf zo ingericht met z'n allen.

Heel gezond om dat ding eens aan de kant te leggen, maar voor heel veel mensen leg je dan ook de connectie met de sociale kring aan de kant, dus ook daarom gaat dat niet meer zo makkelijk. Dit is de definitie van op maatschappelijk niveau als complete samenleving welwillend verslaafd aan iets gemaakt worden door big tech, maar wij staan dat toe want het ontzorgt nou eenmaal. Sterker nog, we omarmen het.

Dan moet je als samenleving ook dealen met de consequenties van 't standaard bivakkeren in je technologische comfort zone. Hele generaties die zich niet meer kunnen concentreren omdat ze geconditioneerd zijn op short form entertainment, niks zelf meer kunnen omdat het mobieltje al een antwoord heeft, en een straatbeeld waarin mensen niet meer met elkaar praten als ze naast elkaar staan, maar allemaal alleen maaar gebiologeerd als een stel zombies in hun mobiel zitten te staren...dat hebben we allemaal zelf gedaan.

Technologie is een prachtig iets en brengt veel shortcuts en gemak, maar als het ingezet kan worden zonder grenzen, dan is 't gewoon ook iets wat er voor kan zorgen dat je als samenleving met z'n allen uiteindelijk exponentieel dommer en onzelfstandiger wordt (zie 't huidige mainstream gebruik van AI bv). Dat is globale verslaving, en dat is vele malen impactvoller dan een minderheid die zichzelf kapot gokt. Op microniveau is uiteraard het 2e geval natuurlijk ook erg, aangezien de schade daarin vrij direct en op een veel kortere termijn al zichtbaar wordt. Maar dat beperkt zich dan meestal wel vaak tot die ene persoon en zijn of haar omgeving, het is geen grootschalige en wereldwijde maatschappelijke uitdaging.

Geplaatst
1 hour ago, Solidagio said:

wat is nu je doel met deze vergelijkingen?, wat maakt het uiteindelijk uit of de ene verslaving erger is dat de ander?. Elke verslaving is klote en kan vergaande gevolgen hebben op verschillende leefgebieden. Een gokverslaafde ouder heeft ook resultaat op kinderen, alles wat jij eerder benoemde kan ook uit een gokverslaving ontstaan, los van cyberpesten.

bewerkt door Timmy31

Geplaatst
  • Auteur
10 minuten geleden zei Timmy31:

wat is nu je doel met deze vergelijkingen?, wat maakt het uiteindelijk uit of de ene verslaving erger is dat de ander?. Elke verslaving is klote en kan vergaande gevolgen hebben op verschillende leefgebieden. Een gokverslaafde ouder heeft ook resultaat op kinderen, alles wat jij eerder benoemde kan ook uit een gokverslaving ontstaan, los van cyberpesten.

Mijn doel was om aan te geven dat gokken in het verdomhoekje zit en een stigma met zich meedraagt. Terwijl de mobiel algemeen geaccepteerd is en daar amper maatregelen voor zijn. Terwijl de negatieve gevolgen groter zijn. En niet alleen in financieel opzicht.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.