Spring naar bijdragen
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!

McDonald’s-aandeel flink onderuit: koopkans of blijf je er vanaf?

Featured Replies

Geplaatst

Ik kwam vandaag iets tegen waar ik toch even van opkeek (in mijn tijdlijn bij X). Het aandeel McDonald’s (MCD) is behoorlijk weggezakt en noteert rond het laagste niveau in jaren. Dat terwijl McDonald’s natuurlijk nog steeds één van de bekendste merken ter wereld is en het bedrijf grotendeels met franchisenemers werkt. De koers staat momenteel rond de $230, terwijl het aandeel eerder ruim boven de $300 stond. Wat ik interessant vind: aan de ene kant heeft McDonald’s last van consumenten die kritischer naar hun uitgaven kijken. Minder restaurantbezoek, hogere kosten voor franchisenemers en er moet flink geïnvesteerd worden in modernisering.

Maar aan de andere kant heb je nog steeds:

• een wereldwijd ijzersterk merk;

• ongeveer 95% van de restaurants via franchise;

• jarenlang een groeiend dividend;

• enorme schaalvoordelen;

• en een waardering die een stuk lager ligt dan we de afgelopen jaren gewend waren.

En laten we eerlijk zijn: hoeveel bedrijven zijn er waarvan je bijna overal ter wereld weet wat je krijgt zodra je dat gele M-logo ziet? Ik kom zelf natuurlijk ook regelmatig bij de Mac. En juist daarom vind ik het fascinerend dat de beurs nu blijkbaar behoorlijk somber is over het bedrijf. De grote vraag is natuurlijk:

Is dit zo'n moment waarop een geweldig bedrijf tijdelijk uit de gratie is en je over een paar jaar denkt: had ik maar gekocht?

Of:

ziet de beurs iets wat wij als gewone consumenten nog niet voldoende zien?

Ik ben heel benieuwd hoe de beleggers hier op Onetime ernaar kijken.

Wat zouden jullie doen?
Kopen rond deze koers? Wachten tot bijvoorbeeld $200–$210? Of helemaal niet aan beginnen?

En los van het aandeel: hoe kijken jullie tegenwoordig naar McDonald’s zelf? Vind je het nog steeds goede prijs/kwaliteit, of is het inmiddels te duur geworden voor wat je krijgt?

Geen financieel advies natuurlijk — gewoon een interessante discussie over een bedrijf dat bijna iedereen kent.

Scherm­afbeelding 2026-10-02 om 12.42.42.png

e9147e85-c7e7-42bf-aec4-4d399f739706.jpg

Geplaatst
4 minutes ago, TheGreatOne said:

En los van het aandeel: hoe kijken jullie tegenwoordig naar McDonald’s zelf? Vind je het nog steeds goede prijs/kwaliteit, of is het inmiddels te duur geworden voor wat je krijgt?

Belachelijk. Ter referentie: https://menuprijzen.nl/restaurants/mcdonalds-prijzen/. 5 euro voor in de magnetron opgewarmde friet, 8 euro voor een broodje met een flinterdun stukje van iets wat op vlees zou moeten lijken. Meer dan een euro voor een zakje saus. En voor die prijzen tegenwoordig ook nog eens koud en sompig bezorgd in de stad van je keuze. De snackbar is ook duur, maar daar krijg je in ieder geval meestal nog wel iets van kwaliteit. Zouden zich kapot moeten schamen. Het leunt op het begrip en de succesformule van de franchise van wat het ooit was 15-20 jaar geleden. Als deze er uiteindelijk globaal uit geconcurreerd wordt door een bedrijfsketen die kwaliteit nog wel boven kwantiteit durft te zetten, dan verdienen ze het imo.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.