Spring naar bijdragen

TTIP - ISDS, wat vinden jullie er van.


LasVegasNic

Aanbevolen berichten

Europees Parlement stelt stemming over TTIP uit, lees ik zojuist in de verschillende kranten.

Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) en investor-state dispute settlement (ISDS).

Flapperen jouw oren of ben jij wel bekend met TTIP en ISDS.

Het TTIP is het nieuwe handels- en investeringsverdrag tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie waar momenteel over onderhandeld wordt. In dat verdrag is ook de mogelijkheid opgenomen voor investeerders om overheden voor een internationaal arbitragetribunaal te slepen bij overtreding van hun verdragsrechten, beter bekend als investor-state dispute settlement (ISDS). Zo’n arbitragetribunaal kan overheden dwingen compensatie te bieden voor gevoerd beleid.

Bovenstaande uitleg is afkomstig uit het artikel Het handelsverdrag tussen VS en EU geeft bedrijven onnodig veel macht op decorrespondent.nl. Als je dit artikel leest word je niet vrolijk over ISDS.

TTIP & ISDS zijn ook aan bod gekomen bij Zondag met Lubach.

Hierin wordt uitgelegd wat het is en welke gevaren erin zitten.

https://youtu.be/hLP0CzpP1XQ

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Hebben we een TTIP uberhaupt nodig. ISDS zouden wij als EU niet moeten willen. Claimcultuur a la VS moeten we buiten de deur houden. Overheden gaan dit verliezen van bedrijven die hier heel creatief mee omgaan. Bij deze bedrijven zitten de slimmerikken, duur betaalde medewerkers, die de mazen in het verdrag op gaan zoeken en deze ook gaan uitbuiten. Overheden zullen dan moeten betalen en uiteindelijk komt de rekening bij ons. Zie ik het somber in?

Ook TTIP levert gevaren op als ik dit lees.

TTIP - ISDS, wat vinden jullie er van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...

Ik heb niet zo HEEL veel zin om alles (=het hele verdrag) te lezen.

Lubach ga ik zeker niet kijken, want Lubach is een linkse hippie comedian en die is sowieso tegen alles wat met geld verdienen te maken heeft. (Behalve bij hemzelf, want dat is natuurlijk iets HEEL anders)

Ook de Correspondent ga ik niet lezen, want dat is een pretentieus blogje van een paar studentjes die de wereld willen verbeteren vanachter hun PCtje met hun Volkskrant meningetjes.

In algemene zin ben ik voor een geheel vrije markt zonder importheffingen en vrije handel zonder enige bemoeienis van welke overheid dan ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

VVD, D66 en Guy Verhofstadt werken samen met Moldavische maffiabankier om Grexit te stoppen en TTIP te pushen (2)

De voorbeelden van bedrijven die misbruik zouden kunnen maken van Interstate Dispute Settelement (ISDS), arbitragetribunaal. Een voorbeeld? Als een overheid roken ontmoedigt kan een sigarettenfabrikant een schadeclaim indienen bij diezelfde overheid. Tja, wie zit hier nu op te wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.