Spring naar bijdragen

Vermogensrendementsheffing: Nieuwe belastingplannen


LasVegasNic

Aanbevolen berichten

Uit de brief, nota Belastingherziening van De Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes

Hervorming van de vermogensrendementsheffing

Veel belastingplichtigen in box 3, vooral degenen met alleen een spaarrekening,

hebben het gevoel belasting af te dragen over een opbrengst die er niet is

geweest. Een heffing op basis van ieders werkelijk in dat jaar gerealiseerde

rendement wordt door velen als gewenste oplossing genoemd, maar is zeer

complex en binnen afzienbare termijn voor de Belastingdienst niet uitvoerbaar. Het

kabinet heeft daarom een alternatief uitgewerkt waarin het rendement per

vermogenstitel (spaarsaldo, aandelenportefeuille, onroerend goed) periodiek wordt

herijkt op basis van in de markt gerealiseerde rendementen. De vermogensmix

van de belastingplichtige wordt langs forfaitaire maatstaven gedifferentieerd, zodat

die gemiddeld beter aansluit bij de genoten rendementen. Het tarief van 30% blijft

ongewijzigd. Het kabinet beziet de mogelijkheden van een uitvoerbare

tegenbewijsregeling.

De eerste reacties: Nieuwe belasting op vermogen 'te complex'

Ik lees niets terug over vrijstelling. Ik had gehoopt dat ze deze zouden gaan verhogen naar bijvoorbeeld 50K p.p. zou. :)>-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 maanden later...

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker! Dat is toch de slogan van de belastingdienst? Ik snap niet waarom ze dit hele simpele systeem nu overhoop gaan gooien. Belasting heffen op de mix van je vermogen is zo omslachtig en lastig te controleren dat dit een enorme berg werk en fouten met zich mee gaat brengen. Om nog maar te zwijgen over de fraudes die dit in de hand gaat werken.

Hou het bij hoe het is, 4 procent over vermogen, wat mij betreft zelfs zonder vrijstelling.

Op deze manier wordt investeren ook duurder gemaakt, zoals eigenlijk in Nederland altijd geldt dat succes wordt bestraft.

Ik ben overigens meer voor het idee dat arbeid minder wordt belast en vermogen zwaarder. Hiermee wordt men ook inventiever met vermogen. Nu er magere jaren zijn op de spaarmarkt moet meteen de belasting worden aangepast. Als we straks over 5 jaar weer een rente hebben die boven de 4 procent ligt moeten we zeker weer de belasting aanpassen?

Linksom of rechtsom moet er belasting betaald worden, dus mocht deze vermogensrendementsheffing minder op gaan leveren zal het geld ergens anders weer gehaald moeten worden, bij de werkende burger.

De enige die echt profiteren van deze maatregel zinn uiteindelijk de oudere medemens die barsten van het geld en graag klagen dat alles te duur is. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...