Spring naar bijdragen

Investeren in Food2Smile


TheGreatOne

Aanbevolen berichten

https://food2smile.nl/

Van de week gebeld op mijn zakelijke nummer door iemand van Food 2 Smile. Zoals zo vaak met dit soort telefoontjes vragen ze geld om te investeren. Ik luisterde het verhaal aan en was niet meteen negatief (normaal wel met al die mooie verkooppraatjes). Ze konden mij een mooi pakket opsturen met uitgebreide informatie over de introductie van certificaten van aandelen in Foord2Smile. Ook zaten hun producten erbij en deze uitgebreid getest met het gezin. En dat viel niet tegen!. Suikervrije producten die ook nog eens meestal vegan, glutenvrij en lactosevrij en vetarm zijn. (toch de toekomst). De emissie koers van de certificaten van aandelen is 1 Euro per certificaat. en ze willen 3 miljoen euro ophalen om sneller te kunnen groeien en te proberen via een exit strategie hun bedrijf binnen 5 jaar te verkopen. De verwachting is dat het een rendement van 18.5% op gaat leveren (volgens hun) Let op! U belegt buiten AFM toezicht. Ze zijn gevestigd in Amersfoort. en de minimale investering bedraagt 5000€

Voor meer informatie: https://food2smile.nl/wp-content/uploads/2018/12/food2smile-brochure.pdf

 

Iemand advies, risico's, waarom en die 18.5% per jaar (over 5 jaar) is inclusief een te verwachten overname maar zien nergens een verkoopprijs staan, dus hoe komen ze aan het percentage?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In eerste instantie toen ik dit las dacht ik wat is dit voor een vage bedoeling. Als je kijkt naar de website / pdf dan is het toch redelijk goed onderbouwd, en betrouwbaarheid in combinatie met notaris is wel goed gedaan. Wat ik wel volledig mis is wat je precies krijgt voor je investering. Je ziet niet welk percentage je in het bedrijf krijgt en dergelijke. Er wordt gegooid met rendementen van 100% of 18.x%, en dat klinkt super mooi, maar betekent uiteraard ook hoog risico. 

De percentages zijn gebaseerd op de verwachting van een overname voor een x maal de omzet. Dit is prima om die verwachting te hebben, maar is uiteraard volledig onbekend. 

Het belangrijkste manco is dus dat je niet weet wat je precies koopt en wat voor waarde de certificaten hebben (stemrecht, etc).

Mocht je van dergelijke beleggingen houden (meer private equity like) dan kan dit best interessant zijn, ook gezien het 'duurzaam' is. Ik zou er echter niet meer dan 1-2% van je totale vermogen in beleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wat onderzoek gedaan, het product staat me wel aan. Ik schrijf slechts wat constateringen, heb niet echt een oordeel.
 
Wat me opviel is dat ik op internet berichten aantrof van 2015. Mijn veronderstelling dat dit compleet nieuw was, is dus verkeerd. Tegelijkertijd vraag ik me dan af waardoor Food2smile anno 2019 nog zo onbekend is.
Alleen de Plus supermarkt heeft enkele producten in het schap. Waarom o.a. de Jumbo en de AH niet? Pogingen hiertoe zijn vást al ondernomen.
 
Ik kom vrijwel alleen (zeer) positieve reviews/testjes tegen. Een heel goed teken. Het product is dan ook m.i. prima. Helaas is de prijs ietwat aan de hoge kant. Wat krijg je dan? Een selectieve groep ouders zullen tot de aanschaf overgaan, aangezien zij het beste voor de kinderen willen, zíj kunnen het betalen.
 
Zodoende vind ik dit concept niet echt een strijd tegen overgewicht en obesitas (bij kinderen) aangezien de grote groep , veelal minder hoog opgeleiden en minder bemiddelde ouders, hiermee niet bereikt wordt.
 
De certificaten van 5.000 euro vallen niet onder AFM toezicht, je kán eventueel je geld kwijtraken. Hier ben ik echter niet zo bang voor, maar ervan uitgaan dat er een overname of toevoeging zal volgen, zie ik  op korte termijn niet zitten, dus is je certificaat een aantal jaren bijna dood geld. 
bewerkt door Solidagio
taalfout (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei JackPot:

In eerste instantie toen ik dit las dacht ik wat is dit voor een vage bedoeling. Als je kijkt naar de website / pdf dan is het toch redelijk goed onderbouwd, en betrouwbaarheid in combinatie met notaris is wel goed gedaan. Wat ik wel volledig mis is wat je precies krijgt voor je investering. Je ziet niet welk percentage je in het bedrijf krijgt en dergelijke. Er wordt gegooid met rendementen van 100% of 18.x%, en dat klinkt super mooi, maar betekent uiteraard ook hoog risico. 

De percentages zijn gebaseerd op de verwachting van een overname voor een x maal de omzet. Dit is prima om die verwachting te hebben, maar is uiteraard volledig onbekend. 

Het belangrijkste manco is dus dat je niet weet wat je precies koopt en wat voor waarde de certificaten hebben (stemrecht, etc).

Mocht je van dergelijke beleggingen houden (meer private equity like) dan kan dit best interessant zijn, ook gezien het 'duurzaam' is. Ik zou er echter niet meer dan 1-2% van je totale vermogen in beleggen.

Ik plaatste net mijn verslagje @JackPot, zag toen die van jou pas! 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei JackPot:

Het is inderdaad een lange termijn investering zonder tussentijdse 'waarderingen'. Dat past wel bij dit soort beleggingen. Je kunt er ook tussentijds niet vanaf (mogelijk onderhands, maar best veel moeite mocht je 5k investeren). Het is een echte buy and hold, met hopen dat de verwachtingen uitkomen.

Precies, vandaar mijn bestempeling met "dood geld".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Solidagio:
Ik heb wat onderzoek gedaan, het product staat me wel aan. Ik schrijf slechts wat constateringen, heb niet echt een oordeel.
 
Wat me opviel dat ik op internet berichten aantrof van 2015. Mijn veronderstelling dat dit compleet nieuw was, is dus verkeerd. Tegelijkertijd vraag ik me dan af waardoor Food2smile anno 2019 nog zo onbekend is.
Alleen de Plus supermarkt heeft enkele producten in het schap. Waarom o.a. de Jumbo en de AH niet? Pogingen hiertoe zijn vást al ondernomen.
 
 

Dank @Solidagio voor je reactie en onderzoek.

 

De verkoper aan de telefoon zei dat ze nu in 800 verkooppunten liggen ( incl. ook binnenkort in de Lidl of Aldi) 

Dat de wereld duurzamer wordt en we meer op eten letten is een feit. Het is alleen nog zo'n relatief kleine onderneming maar vind het wel een mooi product (we eten er nog  van met hun hele doos met snoepgoed en soort van chips 🙂

 

Maar dood geld kan ik nu niet gebruiken in mijn eigen portefeuille maar ga het wel volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag netjes teruggebeld en kon mijn vragen en de smaak van de snoepjes ventileren. De grote hamvraag was, op welk bedrag hebben jullie het bedrag getaxeerd en is belangrijk te weten voor de certificaat houders. 10 miljoen euro was het antwoord.  Een hoog bedrag te weten dat er dit jaar nog verlies gedraaid gaat worden en met een omzet van 1 miljoen wel (te) hoog is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...

Ik ben ook benaderd en heb het pakket gehad, zag er allemaal goed uit. Echter suikervrij snoep is niet iets unieks, zodra de grote jongens als Haribo hier groot in willen stappen kunnen ze dit makkelijk zelf doen, en vegen ze deze relatief kleine speler makkelijk van de kaart. Hun kosten liggen natuurlijk vele malen lager door schaalgrootte.


Zij garanderen min of meer een overname in het winstpercentage, maar zoiets heeft denk ik echt maar een kleine kans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Niels777:

Ik ben ook benaderd en heb het pakket gehad, zag er allemaal goed uit. Echter suikervrij snoep is niet iets unieks, zodra de grote jongens als Haribo hier groot in willen stappen kunnen ze dit makkelijk zelf doen, en vegen ze deze relatief kleine speler makkelijk van de kaart. Hun kosten liggen natuurlijk vele malen lager door schaalgrootte.


Zij garanderen min of meer een overname in het winstpercentage, maar zoiets heeft denk ik echt maar een kleine kans.

De bedoeling van Food2Smile is dan ook de exit strategie en dat ze worden overgenomen binnen een aantal jaar door zo'n grote partij en daar is ook alles opgericht. 

 

Zag net een leuke review over de snoepjes van food2smile: http://lauriekoek.nl/food-2-smile/

 

@jordi-414 ik ben niet met ze in zee gegaan vanwege een persoonlijke reden toen ik op hun LinkedIn pagina keek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 maanden later...
  • 3 jaren later...

It’s unclear how much money they want to raise, and what they value the company at. If for example, they want to raise the max under the rules, that’s 5 mm euros, and if that’s 1/3 of the shares, they value the company at 15 mm euros. With a current sales of circa 1 mm euros, that’s a multiple of 15 times sales, which is very high. It’s also unclear what their supply chain is and how and who manufactures the product for them since factories are not listed in their cost base. Would be good if they cleared that up.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...