Spring naar bijdragen

Levensloopregeling, wie heeft er nog één?


LasVegasNic

Aanbevolen berichten

Ik doe al vanaf het begin (2006) mee met de levensloopregeling. Als werknemer kon je met een deel van je brutoloon sparen voor onbetaald verlof of vervroegd pensioen. Mijn doel was om met deze pot geld eerder te gaan stoppen met werken of af en toe mijn onbetaald verlof mee te financieren. In al die jaren heb ik mbv levensloopsparen en levensloopsbeleggen een flinke pot levenslooptegoed opgebouwd.

Helaas heeft de politiek, deze mooie regeling om zeep geholpen. Het kabinet heeft namelijk de levensloopregeling op 1 januari 2012 afgeschaft. Er is een overgangsregeling die loopt tot 1 januari 2022. Tot die tijd zou ik nog kunnen sparen en beleggen. Hierna wordt het bedrag in één keer uitgekeerd.

Als je volledige levenslooptegoed vrijvalt, word je inkomen in één keer hoger. Het kan zijn dat je daardoor in een hoger belastingtarief terecht komt, waardoor je meer inkomstenbelasting betaalt. Daarnaast is het mogelijk van invloed op de hoogte van enkele toeslagen, zoals de zorgtoeslag of de huurtoeslag.

Toeslagen krijg ik niet maar ik ga wel in een veel hogere belastingtarief vallen. Heeft nadelen maar ook een paar voordelen ;-)

Ik zit eraan te denken om gebruik te maken van: 80%-regeling levensloop

Als u uw levenslooptegoed in 2015 vrij laat vallen, betaalt u belasting over slechts 80% van het levenslooptegoed dat tot 31 december 2013 is opgebouwd. Voorwaarde is dat u het volledige levenslooptegoed in 1 keer opneemt.

Ik betaal dan wat minder belasting. Ik zit te wachten op een flinke koersstijging van mijn fondsen in levensloopsbeleggen en dan de boel verkopen. Dit geld gaat naar mijn levensloopsparen en wellicht eind december uitbetalen?

Het is nog lang geen 2021 maar de politiek vertrouw ik niet meer. in 2013 en 2015 was/is er de 80%-regeling levensloop. Geen idee of deze regeling doorgezet gaat worden.

Ik weet het. Het zijn luxe problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 maanden later...

Wat bleef hangen in het stuk is dat je de politiek de schuld geeft dat ze deze regeling afschaffen. Het is ook de politiek natuurlijk die deze bijzondere regeling ooit in het leven heeft geroepen.

Het is wel bijzonder dat een uitkering nu zorgt voor hoger inkomen in een keer. Kun je met de levensloopregeling geen lijfrente ofzoiets aankopen zodat je elk jaar een bepaald bedrag krijgt voor een bepaald aantal jaren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat bleef hangen in het stuk is dat je de politiek de schuld geeft dat ze deze regeling afschaffen. Het is ook de politiek natuurlijk die deze bijzondere regeling ooit in het leven heeft geroepen.

Het is wel bijzonder dat een uitkering nu zorgt voor hoger inkomen in een keer. Kun je met de levensloopregeling geen lijfrente ofzoiets aankopen zodat je elk jaar een bepaald bedrag krijgt voor een bepaald aantal jaren?

De ellende begon met: Minister Kamp stimuleert langer doorwerken. Er zou een nieuwe spaarregeling waarmee deelnemers een financiële buffer kunnen opbouwen. Deze nieuwe regeling is er uiteindelijk niet meer gekomen.

Nu maar hopen dat ik via OneTime een flinke klapper maak zodat ik toch nog een paar jaar eerder kan stoppen met werken. Daarnaast tot mijn pensioen ook tussentijds wat langere periodes vrij nemen. Nu moet je ook genieten want niet iedereen haalt zijn pensioen of in goede gezondheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.