Jump to content

Holland Casino worstelt en komt boven: verdubbeling van de nettowinst


Wolfie

Recommended Posts

Met het oog op de laatste positieve ontwikkelingen van de halfjaar cijfers van Holland Casino heb ik een poging gedaan hier een analyse op los te laten. Ben benieuwd wat jullie mening is.

Holland Casino worstelt en komt boven: verdubbeling van de nettowinst

De eerste half jaar cijfers van Holland Casino zijn bekend gemaakt en geven genoeg aanleiding tot een voorzichtige hoera stemming: er is een nettowinst behaald van 41 miljoen euro. Ter vergelijking: in dezelfde periode in 2014 was de nettowinst nog 20,6 miljoen euro, wat dus neerkomt op een fraaie verdubbeling.

Ook de omzet steeg: de omzetteller tikte de 286 miljoen euro aan, wat neerkomt op een stijging van 12 procent. Het aantal bezoeken steeg ook: in totaal waren er 2,9 miljoen bezoeken aan een Holland Casino vestiging, 10 procent meer dan het eerste halfjaar van 2014.

De goede cijfers van Holland Casino waren broodnodig: vanaf 2006 brak een een neerwaartse spiraal aan van zeven jaar waarin omzetten, bezoekersaantallen en nettoresultaten ieder jaar daalden. 2013 werd zelfs met een recordverlies van 22,3 miljoen euro afgesloten.

Hoe Holland Casino bijna ten onder ging

Klanten keerden in deze donkere periode van zeven magere jaren massaal de Holland Casino vestigingen de rug toe. En dat werd echt niet alleen veroorzaakt door de slechte economische tijden die Nederland doormaakte.

De kern van het probleem bij Holland Casino lag veel dieper. Het was jarenlang te goed gegaan met het bedrijf. Er was geen of weinig concurrentie en slechts minieme innovatie. Personeel werd gemakkelijk, arbeidsvoorwaarden waren bovengemiddeld goed en de klant: tja, die kwam toch wel. Iedere Holland Casino had zijn eigen product- en marketing managers en personeel dat niet voldeed, werd weggepromoveerd.

Het resultaat: Holland Casino vervreemdde van zijn klanten. Het spelaanbod was verouderd (speelautomaten met munten!), de verscherpte regelgeving omtrent roken joeg veel spelers weg en de ergernis bij de vaste casino spelers groeide.

Het grootste probleem bij Holland Casino was misschien wel de zwakke klantvriendelijkheid. Vooral de vestigingen in de Randstad waren berucht om het onprofessionele gedrag van het personeel. Lange wachttijden bij het bijvullen van automaten, geen individuele aandacht voor de klanten en zelfs het indirect vragen om fooien: het gebeurde steeds meer. Er was meer aandacht voor de beslommeringen onderling dan voor de klant. Dat krijg je als het te goed gaat en er niemand opstaat die zich afvraagt: “Waar zijn wij mee bezig?”.

Het resultaat van jaren wanbeleid: verouderde casino’s, veel te veel dikbetaalde managers en morrende klanten. Het logisch gevolg: klanten trokken weg. Naar internet casino’s of naar de vele gokhallen, waar gezelligheid en persoonlijke aandacht wel gemeengoed was.

Holland Casino besloot in te grijpen. En fors. Het was de enige manier om te overleven.

Nieuwe casino’s en een nieuwe visie

De bestaande casino’s werden compleet verbouwd. De oubollige casino’s werden stuk voor stuk getransformeerd naar nieuwe, moderne casino’s waarbij de spelende klant centraal stond. De nieuwste gokautomaten, ticket-in ticket-out systemen (nooit meer gedoe met bakken munten, en eeuwig wachten op uitbetalingen), uitgebreide rokers speelruimten en een moderne, trendy uitstraling.

Ook in het personeelsbestand werd flink gesneden. Bepaalde taken werden gecentraliseerd en honderden van de 3.000 banen werden geschrapt. Er kwam een nieuwe wind te waaien, waarbij geen plek meer was voor overtollige managers of niet functionerende medewerkers.

Ook werd veel energie gestoken in het (re-) activeren van de beste spelers: agressieve marketingcampagnes met mooie individuele aanbiedingen gebaseerd op het spelgedrag. Uitnodiging met aansprekende extra’s vielen regelmatig in de brievenbus. Extra spelerspunten, verlotingen van prijzen en geld, en sprankelend live entertainment met gratis hapjes en cocktails.

En die tactiek werkte. Veel mensen lieten zich overhalen weer eens een vestiging te bezoeken.

Behalve gloednieuwe casino’s lijkt er ook wezenlijk iets veranderd bij Holland Casino: het personeel lacht weer. En heeft aandacht voor de klant in plaats van voor de nieuwste sappige roddels. Het spelaanbod is flink verbeterd met veel van de allernieuwste gokkasten. Geen afdankertjes meer.

Klanten voelen zich weer welkom. En dat blijkt uit de bezoekersaantallen. Natuurlijk gaat het economisch wat beter in Nederland. Dat is niet te onderschatten. Maar ook de bezoekersaantallen stijgen. Men komt dus vaker en men komt terug.

De toekomst voor Holland Casino

Zijn ze er nu? Zeker niet. Er valt nog genoeg te verbeteren en de concurrentie zal vanaf 2017 hevig zijn. Er komen tientallen nieuwe online toetreders en ook zullen nieuwe conventionele casino’s de Nederlandse markt betreden.

Deze nieuwkomers zullen nieuwe en frisse ideeën doorvoeren en de Nederlandse klant zal, nieuwsgierig als hij is, absoluut nieuwe casino’s bezoeken. Ga ik ook doen. Er zal nog meer geknokt moeten worden om de gunst van de gokker.

Holland Casino zal de komende jaren nog meer moeten investeren en innoveren. En die stijgende lijn in de dienstverlening moeten doorzetten. Want hoewel ze van verre gekomen zijn, zijn ze nog een grote stap verwijderd van het serviceniveau van veel buitenlandse casino’s. Iedereen die wel eens naar Las Vegas is geweest weet precies wat ik bedoel.

Link to comment
Share on other sites

Wow ! @wolfie . Wat een goed geschreven artikel . De stijl alleen al laat eigenlijk geen controverse toe ! Je hebt gewoon gelijk !

Een paar eigen punten / observaties tav Holland Casino :

- Het rookbeleid is natuurlijk een heel belangrijke factor dat bijdroeg aan de neerwaartse spiraal . Maar dat rookbeleid zat er al een paar jaar aan te komen . Al in 2004 werden de openbare gebouwen en werkplekken rookvrij - met uitzondering van de horeca . Holland Casino heeft zich slecht voorbereid op rookvrije casino's . Waar de speelhallen binnen no-time rookruimtes hadden , duurde dat bij Holland Casino erg lang .

- De economische crisis was heel heftig . Holland Casino heeft lang gewacht met het verlagen van de minimum inzetten op zowel de speelautomaten als de multi - roulette . Maar toen het eenmaal door had dat de klant meer spel wilde voor zijn / haar geld , is voortvarend gehandeld.

- De computerisering / robotisering van Holland Casino is voor het betrokken personeel géén feestje. Veel werk is minder interessant geworden . Bijvoorbeeld medewerker speelautomaten heeft erg weinig te doen door het ticket systeem . Ook de Black Jack dealers en de roulette croupiers zijn steeds meer repetitieve , eentonige handelingen gaan verrichten. Er wordt niet meer geschud bij blackjack , en de Franse roulette met de interessante vaardigheden voor de croupier is geheel verdwenen.

Positief is dat er poker bij is gekomen en het poker dealen is interessant casino werk .

- Het door de overheid bepaalde preventie beleid was doorgeschoten. Waar het goed is dat een speler met een tilt / verslavings probleem zich kon uitschrijven en dat risico spelers werd geadviseerd een bezoekbeperking te nemen , werden vele normale spelers verrast door het fenomeen gastheergesprek . Dat ging zelfs zo ver dat sommige spelers werd geadviseerd niet meer te komen spelen . Maar een casino haalt 80 procent van de omzet uit 20 procent van de bezoekers . Dus de vaste klanten wegjagen, hoe goed bedoeld ook , is niet goed voor de omzet...

Link to comment
Share on other sites

Een prachtige analyse @Wolfie Zelf kom ik vanaf 1988 regelmatig in alle Holland Casino's die Nederland rijk is en veel gebruikers ervaringen al zeg ik het zelf :-) Wat ik het laatste jaar vooral merk is dat er een aantal Holland Casino's (met vooral nieuw/fris) personeel een hele warme sfeer creëert (ik noem Venlo/Enschede) gewoon even. Er zijn ook nog Holland Casino's die draaien op oudere krachten en waar de elan nog niet is doorgedrongen (ik noem even Zandvoort). Mensen willen een fijne sfeer en een "experience" krijgen als ze het Holland Casino bezoeken en als ik zo nu en dan eens praat met Holland Casino medewerkers heb ik echt het idee (en gevoel) dat ze voor hun product staan en trots zijn om voor het Holland Casino te mogen werken. Dat ze in winter slaap waren gevallen is mij helemaal duidelijk maar dat ze wakker worden doet mijn gaming hart goed. De cijfers zullen ongetwijfeld nog beter gaan worden, buiten het feit dat de economie aantrekt bieden ze een mooi product aan en draait hun marketing campagne op volle toeren. We gaan nog een hoop meemaken en zit er zelf uiteraard bovenop.

Link to comment
Share on other sites

Dank jullie wel @eurobsgame en @thegreatone en mooie toevoegingen. Ik heb mij vaak genoeg doodgeërgerd aan de lakse en ronduit onbeschofte houding van sommig HC personeel (echt gebeurd: letterlijk aanhoren wie het met wie heeft gedaan en dat de floormanager vreemd gaat) terwijl mijn kast al 20 minuten op bijvullen staat. Maar eerlijk is eerlijk, ik zie hun gedrag echt verbeteren. En het is inderdaad geen makkelijke markt. Aan de ene kant mogen ze heel weinig en moeten ze kansspelverslaving aanpakken, terwijl aan de andere kant juist die grote jongens voor de meeste inkomen zorgen. Dat bijt elkaar natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Mijns inziens is het in het casino helemaal misgegaan toen ze gingen "rebranden" naar "Een gezellig avondje uit". Holland Casino was vroeger gewoon goed in gokken, maar ineens moesten alle HC's de allure krijgen van een Vegas casino. Dat kunnen ze gewoon niet. Betsel maar eens iets te eten in een gemiddeld HC: Je schrikt je helemaal de pleuris van de prijzen. Als je een beetje ben bijgekomen dan krijg je direct weer een klap van de kwaliteit van het geheel. Het is werkelijk allemaal uit een pakje of zakje, 0,0 allure.

Maar de opmerking die ik helemaal met jullie deel en voor mij de grootste factor vormt is het personeel: Hondsbrutaal, slecht opgeleid, de essentie van hun vak TOTAAL niet snappen. Echt zo vreselijk slecht! Als ik HC in handen zou krijgen, zou stap 1 zijn: IEDEREEN eruit gooien en iedereen mag opnieuw solliciteren naar zijn oude baantje. Ik vrees dat 80% naar een andere carriere zal moeten gaan uitzien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

"By visiting the Onetime Forum, you agree to our Terms of Use,Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.