Spring naar bijdragen

Kondratieff winter ?


eurobsgame

Aanbevolen berichten

Volgens verschillende beursgoeroes / auteurs , bevinden wij ons in de Kondratieff winter. Een periode van rond de 12- 15 jaar , waarin rentedalingen , beurskoers dalingen, kapitaalvernietiging en faillissementen plaatsvinden.

Eén van de grootste oorzaken is overproduktie in de voorafgaande periode : de Kondratieff herfst . Verder zijn speculatie en schuldopbouw ( bubbels ) de oorzaak.

Hier een artikel dat de Kondratieff theorie begrijpelijk beschrijft :

http://libertarian.nl/wp/2002/09/de-kondratiev-cyclus/

De Nederlandse beursgoeroes / auteurs die zich hebben verdiept in de Kondratieff cyclus zijn onder andere Koen Hoefgeest , Guy Boscart en Rienk Kamer .

Bevinden wij ons midden in een Kondratieff winter , of is de theorie van Kondratieff achterhaald ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

Hi @eurobsgame je noemt nu ook wel drie 'beursgoeroes' op. Dit zijn 3 beursmannen die altijd negatief zijn over de beurs, dus op momenten als deze krijgen ze weer de aandacht waar ze op hopen. We zitten nu zeker niet in de periode die je bedoelt. Rentedalingen hebben we juist de afgelopen 5 jaar gehad, en de komende tien jaar zullen we 'alleen maar' rentestijgingen zien. Ook zijn de afgelopen 5 jaar de aandelenkoersen extreem hard gestegen aan de hand van de Quantative Easing, het waren gewoon geweldige beleggingsjaren in aandelen en obligaties, mede geregisseerd door de centrale banken.

Ik denk dat we nu te maken hebben met een tijdelijke correctie op de beurzen. Wel denk ik dat je de komende 5 jaar niet moet rekenen op dubbelcijferige aandelenrendementen, laat staan obligatierendementen die boven de 2% uitkomen. De vermogende medemens wordt door de centrale banken nu uitgeknepen door middel van het laag houden van de rente wat eigenlijk gewoon indirecte belastingheffing is, wel bij degene die het het makkelijkst kunnen missen. Ook de gewone burger is er overigens de pineut door, omdat uiteraard ook pensioenfondsen met dit fenomeen te maken hebben. Zij hebben alleen 'het geluk' dat een rentestijging heel goed is voor de dekkingsgraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reaktie @JackPot.

Natuurlijk begrijp ik dat de genoemde drie allen "permabears" zijn . In dat rijtje komen verder Willem Middelkoop en de Amerikaan Peter Schiff . Zij geloven beiden dat het niet meer goed komt.

Deze twee zijn diep gefrustreerd geraakt omdat hun voorspellingen tav goud en de dollar koers niet zijn uitgekomen .

Als je ziet hoe goed Nederland en Duitsland worden gewaardeerd vwb export , vertrouwen door de financiële markten en door hun financiële huishouding , dan denk ik dat het hier zeker goed komt .

De Chinezen hebben nu een welvaartsplafond bereikt , daar hangt de huidige correctie mee samen .

Ik zie zelf echter een verontrustende trend : de olieprijs die maar zakt en zakt , terwijl ( doordat het moeilijker is olie te produceren uit onconventionele bronnen ) de olieprijs zou moeten stijgen !

Maar misschien komen wij hier in Europa daar goed mee weg !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele punten uit de CIO Flash van Deutsche Asset en Wealth Management

-situatie is verergerd door holiday season vanwege beperkte liquiditeit in markt

-China is de motor van deze daling, maar Deutsche Bank verwacht nog steeds een zachte landing van China

-Emerging markets worden het hardste geraakt maar geen angst voor 1997 scenario (Azie-crisis). Landen met politieke problemen en hoge USD debt zijn meest risicovol

-US zal nog steeds rente verhogen in september en/of december. Het niet verhogen zal eerder als negatief als positief teken worden gezien omdat daarmee de FED zou laten zien dat er echt iets mis is

Volatiliteit kan nog enkele dagen aanhouden

Meeste kansen in Europese aandelen, met aantrekkelijke waarderingen. Blijven weg uit emerging markets omdat daar mogelijk veel earnings forecasts naar beneden zullen worden bijgesteld. Idem voor emerging market debt

Daling olieprijs is meer en supply issue dan een demand issue. Voor de consument is het een zegen en zal zwaarder wegen dan negatieve impact

Lange termijn trend van stijgende dollar zal weer inzetten als paniek wegebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JPMorgan update inzake forse daling en volatiliteit

Eigenlijk veelal hetzelfde verhaal als Deutsche Bank. Redenen achter selloff:

-China

-Commodities

-Lage liquiditeit

-Onzekerheid over renteverhogingen in de US

Blijf diversificeren en zie dit als mogelijk goed koopmoment. Deze selloff komt nagenoeg elk jaar wel een keer voor en nagenoeg elk jaar sloot de beurs dan toch nog in de plus.

Daar hou ik zelf ook aan vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het delen van deze visies @JackPot .

Dit houdt mij bezig , hoewel ik niet actief beleg . Voor mij zijn huizenprijzen , euro koers, rente en natuurlijk de economie als geheel belangrijk .

Dit zijn uitzonderlijke dagen op de aandelenbeurzen . Ik ben benieuwd of jij en @theGreatOne hier nog voordeel uit kunnen halen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf een enorme "bear" en wil pas "long" gaan of aankopen doen als het bloed over straat loopt. Gisteren was dus zo'n dag. Zit nu in diverse long posities (olie, aandelen en indicies) Voornamelijk met een hefboom (forex, binary of opties) Geen aandelen op dit moment en die komen pas inzicht als het eventueel verder zakken (vooral aandelen met een mooie dividend rendement zoals Kon. Olie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf een enorme "bear" en wil pas "long" gaan of aankopen doen als het bloed over straat loopt. Gisteren was dus zo'n dag. Zit nu in diverse long posities (olie, aandelen en indicies) Voornamelijk met een hefboom (forex, binary of opties) Geen aandelen op dit moment en die komen pas inzicht als het eventueel verder zakken (vooral aandelen met een mooie dividend rendement zoals Kon. Olie)

Of Coca Cola :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koen Hoefgeest , Guy Boscart en Rienk Kamer

You got to be shitting me? Een serieus artikel over de beurs en dan deze 3 clowns noemen =))

Vergeet Royce Tostrams en Sem van Berkel niet!

Jarenlang roepen dat alles naar de klote gaat en op een bepaalde dag krijg je echt wel een keertje gelijk. Dan kun je roepen dat je gelijk had.

Ik geloof niet zozeer in dat soort cycli. Er zijn zoveel externe factoren die bepalend zijn voor de wereldeconomie, dat kun je neit vastleggen in een simpele cyclus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

@thegreatone hoe is het afgelopen met je Coca Cola opties? En @eurobsgame de beurs is afgelopen week wederom gedaald maar alle economische berichten lijken te duiden op een prima economische groei en dat we de 'Kondratief' winter achter ons hebben gelaten en we nu lekker in de Kondratieff herfst aan het komen zijn :) En je weet, na de herfst komt ook nog de zomer waar @lasvegasnic op aan het wachten is. Remember to be back in September

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@thegreatone hoe is het afgelopen met je Coca Cola opties? En @eurobsgame de beurs is afgelopen week wederom gedaald maar alle economische berichten lijken te duiden op een prima economische groei en dat we de 'Kondratief' winter achter ons hebben gelaten en we nu lekker in de Kondratieff herfst aan het komen zijn :) En je weet, na de herfst komt ook nog de zomer waar @lasvegasnic op aan het wachten is. Remember to be back in September

Hahah je draait het om @Jackpot. Op de winter volgt de lente . Of bedoel je dat de Kondratieff winter niet is gekomen en dat we terug zijn in de herfst ? Waarna alsnog een strenge winter volgt ?

Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat alles zo lekker draait . Als de economie zo lekker loopt waarom is de olieprijs dan zo gezakt ?

Ik ben het wel met je eens dat in Nederland ( en de rest van noordelijk Europa ) de economie weer lekker loopt en dat daar de mensen weer bereid zijn geld uit te geven .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.