Jump to content

Hoe werkt een meerspeler?


Recommended Posts

Deze vraag heb ik als gastheer al met enige regelmaat gehad: Hoe werkt een meerspeler nu eigenlijk precies? Wanneer is een kast een meer speler en wanneer niet?
Om te beginnen bij het begin:

Speelhallen hebben vaak een vergunning voor een x-aantal kasten. Meestal zit deze vergunning tussen de 75 en 150 kasten. Maar ondanks dat zie je heel vaak hallen waar toch veel meer kasten in staan, zijn dat dan grotere vergunningen? Nee, tenminste dat hoeft niet altijd! Flink wat jaren geleden toen speelhallen als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedere kast individueel en was dit het enige wat men in een speelhal kon vinden. Een aantal jaren later kwam Interblock met de eerste goedgekeurde roulette in Nederland. In vrijwel elke speelhal zie je tegenwoordig wel een automatische roulette staan. De automatische roulette is een apparaat waarbij je met meerdere schermen kunt inzetten op "één toeval-bepaling" Je hebt namelijk een balletje die voor ieder scherm dezelfde uitkomst heeft. Dit maakt dat een roulette telt als 1 apparaat met verschillende speelsecties. Omdat een roulette met "één toeval-bepaling" telt als 1 apparaat, bedacht men dat een gokkast waarbij 1 toeval-bepaling zit ook tellen als 1 apparaat terwijl deze meerdere speelsecties heeft. Meestal zijn deze 'Meerspelers' te herkennen aan een topbord waardoor de speelsecties zichtbaar aan elkaar verbonden zijn. Denk aan de Multiplayer, Randomplayer, Twinplayer ect.

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

Dit betekend dat als je bij alle 3 de secties een gelijke rollencombinatie hebt en je tegelijk op start zou drukken, de uitkomst ook exact hetzelfde zal zijn. De kans dat rollen exact gelijk zijn komt dan ook niet veel voor, met uitzondering van de Red&Green peppers. Door op de Pepper knop te drukken kan je de rollen namelijk allemaal naar dezelfde positie zetten. Dit is dan ook de reden waarom het mogelijk is om met Red&Green pepper synchroon te draaien!

Maar we zijn er nog niet... Want er zijn ook kasten waar geen topbord boven staat en welke toch meerspelers zijn. De Batmans bijvoorbeeld! Wat men doet is dat er een kabinet wordt aangewezen als "hoofdcomputer" deze genereerd dan ook random nummer combinaties welke hij naar alle andere Batman kasten stuurt. Dit is ook de reden dat wanneer een kast welke is aangewezen als hoofdcomputer, uitvalt of wordt gereserveerd, de andere kasten een foutmelding geven (kan niet verbinden met server of iets dergelijks). Ze krijgen op dat moment namelijk geen cijfercombinaties door om de rollen mee te laten draaien waardoor deze ook niet meer functioneren. Om dit te voorkomen zal je zien dat een gastheer/gastvrouw bij het reserveren van deze kast, de automaat niet 'uit' maar op bijvul slot zet.

Door vernuftig gebruik te maken van deze redenering kan men tot 32 kabinetten schakelen op 1 kast. In theorie betekend dit dan ook dat op een vergunning van 100 kasten, er 3200 kabinetten geplaatst kunnen worden. Maar een speelhal bestaat niet alleen uit meerspelers en in de praktijk zitten er natuurlijk ook nog grenzen aan de fysieke ruimte. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente ambtenaar flink verward zal zijn als hij in de veronderstelling is dat er 'maar' 100 kabinetten zijn en na een snelle observatie al bijna het dubbele kan tellen. Al helemaal omdat kasten tegenwoordig niet meer naast elkaar hoeven te staan om te classificeren als meerspeler. Het enige waar aan moet worden voldaan is dat ieder kabinet verbonden is met een hoofdcomputer van een gelijksoortig spel/kabinet.

Multiplayers.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Deze vraag heb ik als gastheer al met enige regelmaat gehad: Hoe werkt een meerspeler nu eigenlijk precies? Wanneer is een kast een meer speler en wanneer niet?

Om te beginnen bij het begin:

 

Speelhallen hebben vaak een vergunning voor een x-aantal kasten. Meestal zit deze vergunning tussen de 75 en 150 kasten. Maar ondanks dat zie je heel vaak hallen waar toch veel meer kasten in staan, zijn dat dan grotere vergunningen? Nee, tenminste dat hoeft niet altijd! Flink wat jaren geleden toen speelhallen als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedere kast individueel en was dit het enige wat men in een speelhal kon vinden. Een aantal jaren later kwam Interblock met de eerste goedgekeurde roulette in Nederland. In vrijwel elke speelhal zie je tegenwoordig wel een automatische roulette staan. De automatische roulette is een apparaat waarbij je met meerdere schermen kunt inzetten op "één toeval-bepaling" Je hebt namelijk een balletje die voor ieder scherm dezelfde uitkomst heeft. Dit maakt dat een roulette telt als 1 apparaat met verschillende speelsecties. Omdat een roulette met "één toeval-bepaling" telt als 1 apparaat, bedacht men dat een gokkast waarbij 1 toeval-bepaling zit ook tellen als 1 apparaat terwijl deze meerdere speelsecties heeft. Meestal zijn deze 'Meerspelers' te herkennen aan een topbord waardoor de speelsecties zichtbaar aan elkaar verbonden zijn. Denk aan de Multiplayer, Randomplayer, Twinplayer ect.

 

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

 

Dit betekend dat als je bij alle 3 de secties een gelijke rollencombinatie hebt en je tegelijk op start zou drukken, de uitkomst ook exact hetzelfde zal zijn. De kans dat rollen exact gelijk zijn komt dan ook niet veel voor, met uitzondering van de Red&Green peppers. Door op de Pepper knop te drukken kan je de rollen namelijk allemaal naar dezelfde positie zetten. Dit is dan ook de reden waarom het mogelijk is om met Red&Green pepper synchroon te draaien!

 

Maar we zijn er nog niet... Want er zijn ook kasten waar geen topbord boven staat en welke toch meerspelers zijn. De Batmans bijvoorbeeld! Wat men doet is dat er een kabinet wordt aangewezen als "hoofdcomputer" deze genereerd dan ook random nummer combinaties welke hij naar alle andere Batman kasten stuurt. Dit is ook de reden dat wanneer een kast welke is aangewezen als hoofdcomputer, uitvalt of wordt gereserveerd, de andere kasten een foutmelding geven (kan niet verbinden met server of iets dergelijks). Ze krijgen op dat moment namelijk geen cijfercombinaties door om de rollen mee te laten draaien waardoor deze ook niet meer functioneren. Om dit te voorkomen zal je zien dat een gastheer/gastvrouw bij het reserveren van deze kast, de automaat niet 'uit' maar op bijvul slot zet.

 

Door vernuftig gebruik te maken van deze redenering kan men tot 32 kabinetten schakelen op 1 kast. In theorie betekend dit dan ook dat op een vergunning van 100 kasten, er 3200 kabinetten geplaatst kunnen worden. Maar een speelhal bestaat niet alleen uit meerspelers en in de praktijk zitten er natuurlijk ook nog grenzen aan de fysieke ruimte. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente ambtenaar flink verward zal zijn als hij in de veronderstelling is dat er 'maar' 100 kabinetten zijn en na een snelle observatie al bijna het dubbele kan tellen. Al helemaal omdat kasten tegenwoordig niet meer naast elkaar hoeven te staan om te classificeren als meerspeler. Het enige waar aan moet worden voldaan is dat ieder kabinet verbonden is met een hoofdcomputer van een gelijksoortig spel/kabinet.

Multiplayers.jpg.ce87ce3587ade98d3a74347c9d52bd84.jpg

Ik vindt dit zeer interessant, er zijn ongetwijfeld veel mensen die niet doorhebben hoe meerspelers werken.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 uur geleden zei Gastheer Funtastic:

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

Maar als je het aantal stappen dat de rollen vooruit draaien al kunt zien, dan kun je toch precies voorspellen wat de uitkomst is? Of begrijp ik het nog niet helemaal goed?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden zei DeValsspeler:

Maar als je het aantal stappen dat de rollen vooruit draaien al kunt zien, dan kun je toch precies voorspellen wat de uitkomst is? Of begrijp ik het nog niet helemaal goed?

Dit klopt inderdaad. Het is echter vrijwel onmogelijk om (zonder technologie) binnen een seconde te berekenen of het een winnende lijn is. Hier komt dan nog bij dat ik er niet zeker van ben of het aantal stappen gelijk staat aan het aantal symbolen op een rol of dat dit bijvoorbeeld 1,3 symbolen. En als je dus 26 stappen vooruit zou zetten de rol in dat geval 33,8 (34) symbolen zou draaien. Iets waardoor het berekenen nog veel lastiger wordt...

Link to comment
Share on other sites

Op 18-4-2021 om 21:49 zei Casinobezoeker:

Ik vindt dit zeer interessant, er zijn ongetwijfeld veel mensen die niet doorhebben hoe meerspelers werken.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 

 

 

Casinobezoeker..dat van 1 kabinet als boordcomputer klopt idd.Heb als medewerker vaak meegemaakt dat 1 van de 5 Multiplayers (de oude versie)soms storing had..dit betrof altijd de eerste unit ofwel de masterunit die de overige 4 aansturen..waarbij de overige 4 units de melding "geen verbinding"gaven met kwade spelers ten gevolge.Van die oude Multiplayer mogen er 100 aan elkaar gekoppeld zijn,echter wordt die variant van de Multiplayer niet meer gefabriceerd.De Multiplayer met topbox (3 opstelling)houdt trouwens ook wat meer geld over voor de baas.Wat de rolpositie in getallen bovenop de topbox van de Peppers betreft..dat is inderdaad het aantal stappen/posities op de rollen..echter is daarmee niet een winnende lijn mee te fixen...de enige indicatie op een pepperkast mbt een mysteryprijs is dat als je op de startknop drukt de automaat ("even een halve seconde inhoudt)waarbij je dus een halve seconde van tevoren weet of je een mysteryprijs krijgt nog voordat dat visueel op de rollen weergegeven wordt..dit laatste vanaf inzet 10 aangezien je pas bij die inzet mysteryprijzen krijgt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 18-4-2021 om 20:13 zei Gastheer Funtastic:

Deze vraag heb ik als gastheer al met enige regelmaat gehad: Hoe werkt een meerspeler nu eigenlijk precies? Wanneer is een kast een meer speler en wanneer niet?
Om te beginnen bij het begin:

Speelhallen hebben vaak een vergunning voor een x-aantal kasten. Meestal zit deze vergunning tussen de 75 en 150 kasten. Maar ondanks dat zie je heel vaak hallen waar toch veel meer kasten in staan, zijn dat dan grotere vergunningen? Nee, tenminste dat hoeft niet altijd! Flink wat jaren geleden toen speelhallen als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedere kast individueel en was dit het enige wat men in een speelhal kon vinden. Een aantal jaren later kwam Interblock met de eerste goedgekeurde roulette in Nederland. In vrijwel elke speelhal zie je tegenwoordig wel een automatische roulette staan. De automatische roulette is een apparaat waarbij je met meerdere schermen kunt inzetten op "één toeval-bepaling" Je hebt namelijk een balletje die voor ieder scherm dezelfde uitkomst heeft. Dit maakt dat een roulette telt als 1 apparaat met verschillende speelsecties. Omdat een roulette met "één toeval-bepaling" telt als 1 apparaat, bedacht men dat een gokkast waarbij 1 toeval-bepaling zit ook tellen als 1 apparaat terwijl deze meerdere speelsecties heeft. Meestal zijn deze 'Meerspelers' te herkennen aan een topbord waardoor de speelsecties zichtbaar aan elkaar verbonden zijn. Denk aan de Multiplayer, Randomplayer, Twinplayer ect.

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

Dit betekend dat als je bij alle 3 de secties een gelijke rollencombinatie hebt en je tegelijk op start zou drukken, de uitkomst ook exact hetzelfde zal zijn. De kans dat rollen exact gelijk zijn komt dan ook niet veel voor, met uitzondering van de Red&Green peppers. Door op de Pepper knop te drukken kan je de rollen namelijk allemaal naar dezelfde positie zetten. Dit is dan ook de reden waarom het mogelijk is om met Red&Green pepper synchroon te draaien!

Maar we zijn er nog niet... Want er zijn ook kasten waar geen topbord boven staat en welke toch meerspelers zijn. De Batmans bijvoorbeeld! Wat men doet is dat er een kabinet wordt aangewezen als "hoofdcomputer" deze genereerd dan ook random nummer combinaties welke hij naar alle andere Batman kasten stuurt. Dit is ook de reden dat wanneer een kast welke is aangewezen als hoofdcomputer, uitvalt of wordt gereserveerd, de andere kasten een foutmelding geven (kan niet verbinden met server of iets dergelijks). Ze krijgen op dat moment namelijk geen cijfercombinaties door om de rollen mee te laten draaien waardoor deze ook niet meer functioneren. Om dit te voorkomen zal je zien dat een gastheer/gastvrouw bij het reserveren van deze kast, de automaat niet 'uit' maar op bijvul slot zet.

Door vernuftig gebruik te maken van deze redenering kan men tot 32 kabinetten schakelen op 1 kast. In theorie betekend dit dan ook dat op een vergunning van 100 kasten, er 3200 kabinetten geplaatst kunnen worden. Maar een speelhal bestaat niet alleen uit meerspelers en in de praktijk zitten er natuurlijk ook nog grenzen aan de fysieke ruimte. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente ambtenaar flink verward zal zijn als hij in de veronderstelling is dat er 'maar' 100 kabinetten zijn en na een snelle observatie al bijna het dubbele kan tellen. Al helemaal omdat kasten tegenwoordig niet meer naast elkaar hoeven te staan om te classificeren als meerspeler. Het enige waar aan moet worden voldaan is dat ieder kabinet verbonden is met een hoofdcomputer van een gelijksoortig spel/kabinet.

Multiplayers.jpg

Gastheer Funtastic..heb als medewerker vaak meegemaakt dat de eerste unit van de Multiplayer op storing sprong,ofwel de masterunit die de andere 4 aanstuurde(de oude Multiplayer)waarbij de andere 4 de melding"geen verbinding"kregen met kwade gasten als gevolg.De getallen op de topboxen geven idd de rolpositie aan.Heerlijke fotos trouwens..je bent een kenner😋😋  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 18-4-2021 om 20:13 zei Gastheer Funtastic:

Deze vraag heb ik als gastheer al met enige regelmaat gehad: Hoe werkt een meerspeler nu eigenlijk precies? Wanneer is een kast een meer speler en wanneer niet?
Om te beginnen bij het begin:

Speelhallen hebben vaak een vergunning voor een x-aantal kasten. Meestal zit deze vergunning tussen de 75 en 150 kasten. Maar ondanks dat zie je heel vaak hallen waar toch veel meer kasten in staan, zijn dat dan grotere vergunningen? Nee, tenminste dat hoeft niet altijd! Flink wat jaren geleden toen speelhallen als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedere kast individueel en was dit het enige wat men in een speelhal kon vinden. Een aantal jaren later kwam Interblock met de eerste goedgekeurde roulette in Nederland. In vrijwel elke speelhal zie je tegenwoordig wel een automatische roulette staan. De automatische roulette is een apparaat waarbij je met meerdere schermen kunt inzetten op "één toeval-bepaling" Je hebt namelijk een balletje die voor ieder scherm dezelfde uitkomst heeft. Dit maakt dat een roulette telt als 1 apparaat met verschillende speelsecties. Omdat een roulette met "één toeval-bepaling" telt als 1 apparaat, bedacht men dat een gokkast waarbij 1 toeval-bepaling zit ook tellen als 1 apparaat terwijl deze meerdere speelsecties heeft. Meestal zijn deze 'Meerspelers' te herkennen aan een topbord waardoor de speelsecties zichtbaar aan elkaar verbonden zijn. Denk aan de Multiplayer, Randomplayer, Twinplayer ect.

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

Dit betekend dat als je bij alle 3 de secties een gelijke rollencombinatie hebt en je tegelijk op start zou drukken, de uitkomst ook exact hetzelfde zal zijn. De kans dat rollen exact gelijk zijn komt dan ook niet veel voor, met uitzondering van de Red&Green peppers. Door op de Pepper knop te drukken kan je de rollen namelijk allemaal naar dezelfde positie zetten. Dit is dan ook de reden waarom het mogelijk is om met Red&Green pepper synchroon te draaien!

Maar we zijn er nog niet... Want er zijn ook kasten waar geen topbord boven staat en welke toch meerspelers zijn. De Batmans bijvoorbeeld! Wat men doet is dat er een kabinet wordt aangewezen als "hoofdcomputer" deze genereerd dan ook random nummer combinaties welke hij naar alle andere Batman kasten stuurt. Dit is ook de reden dat wanneer een kast welke is aangewezen als hoofdcomputer, uitvalt of wordt gereserveerd, de andere kasten een foutmelding geven (kan niet verbinden met server of iets dergelijks). Ze krijgen op dat moment namelijk geen cijfercombinaties door om de rollen mee te laten draaien waardoor deze ook niet meer functioneren. Om dit te voorkomen zal je zien dat een gastheer/gastvrouw bij het reserveren van deze kast, de automaat niet 'uit' maar op bijvul slot zet.

Door vernuftig gebruik te maken van deze redenering kan men tot 32 kabinetten schakelen op 1 kast. In theorie betekend dit dan ook dat op een vergunning van 100 kasten, er 3200 kabinetten geplaatst kunnen worden. Maar een speelhal bestaat niet alleen uit meerspelers en in de praktijk zitten er natuurlijk ook nog grenzen aan de fysieke ruimte. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente ambtenaar flink verward zal zijn als hij in de veronderstelling is dat er 'maar' 100 kabinetten zijn en na een snelle observatie al bijna het dubbele kan tellen. Al helemaal omdat kasten tegenwoordig niet meer naast elkaar hoeven te staan om te classificeren als meerspeler. Het enige waar aan moet worden voldaan is dat ieder kabinet verbonden is met een hoofdcomputer van een gelijksoortig spel/kabinet.

Multiplayers.jpg

Ik durf te wedden dat van de huidige "Gamble Pro's"bij Fairplay"die de laatste paar jaar ingestroomd zijn er niet 1 hiervan iets weet en kan vertellen😂

Link to comment
Share on other sites

Op 18-4-2021 om 20:13 zei Gastheer Funtastic:

Deze vraag heb ik als gastheer al met enige regelmaat gehad: Hoe werkt een meerspeler nu eigenlijk precies? Wanneer is een kast een meer speler en wanneer niet?
Om te beginnen bij het begin:

Speelhallen hebben vaak een vergunning voor een x-aantal kasten. Meestal zit deze vergunning tussen de 75 en 150 kasten. Maar ondanks dat zie je heel vaak hallen waar toch veel meer kasten in staan, zijn dat dan grotere vergunningen? Nee, tenminste dat hoeft niet altijd! Flink wat jaren geleden toen speelhallen als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedere kast individueel en was dit het enige wat men in een speelhal kon vinden. Een aantal jaren later kwam Interblock met de eerste goedgekeurde roulette in Nederland. In vrijwel elke speelhal zie je tegenwoordig wel een automatische roulette staan. De automatische roulette is een apparaat waarbij je met meerdere schermen kunt inzetten op "één toeval-bepaling" Je hebt namelijk een balletje die voor ieder scherm dezelfde uitkomst heeft. Dit maakt dat een roulette telt als 1 apparaat met verschillende speelsecties. Omdat een roulette met "één toeval-bepaling" telt als 1 apparaat, bedacht men dat een gokkast waarbij 1 toeval-bepaling zit ook tellen als 1 apparaat terwijl deze meerdere speelsecties heeft. Meestal zijn deze 'Meerspelers' te herkennen aan een topbord waardoor de speelsecties zichtbaar aan elkaar verbonden zijn. Denk aan de Multiplayer, Randomplayer, Twinplayer ect.

De werking van de machines is als volgt: Het topbord is de feitelijke machine die verschillende nummercombinaties genereerd. Deze nummers staan voor het aantal stappen die de rollen vooruit gaan. Hieronder staat een afbeelding van deze nummers. Het eerste nummer (groen) bepaald voor Rol-A hoeveel stappen deze vooruit gaat, in het geval van de Multiplayer zijn dat er 26. Het getal ernaast (blauw) bepaald het aantal stappen voor Rol-B en de laatste (geel) voor Rol-C. Zodra je op start drukt wordt de cijfercombinatie overgenomen en zullen de rollen van jou sectie het aantal stappen vooruit draaien als de aangegeven nummers. Feitelijk gezien heb je als speler dus zelf invloed op de uitkomst wanneer je op start drukt. Dit omdat je zelf bepaald bij welke cijferreeks je op start drukt en dus welke (stappen) je de rollen vooruit wil laten gaan. (Bij nieuwe meerspelers worden deze niet meer weer gegeven, maar is dit nog wel steeds het geval).

Dit betekend dat als je bij alle 3 de secties een gelijke rollencombinatie hebt en je tegelijk op start zou drukken, de uitkomst ook exact hetzelfde zal zijn. De kans dat rollen exact gelijk zijn komt dan ook niet veel voor, met uitzondering van de Red&Green peppers. Door op de Pepper knop te drukken kan je de rollen namelijk allemaal naar dezelfde positie zetten. Dit is dan ook de reden waarom het mogelijk is om met Red&Green pepper synchroon te draaien!

Maar we zijn er nog niet... Want er zijn ook kasten waar geen topbord boven staat en welke toch meerspelers zijn. De Batmans bijvoorbeeld! Wat men doet is dat er een kabinet wordt aangewezen als "hoofdcomputer" deze genereerd dan ook random nummer combinaties welke hij naar alle andere Batman kasten stuurt. Dit is ook de reden dat wanneer een kast welke is aangewezen als hoofdcomputer, uitvalt of wordt gereserveerd, de andere kasten een foutmelding geven (kan niet verbinden met server of iets dergelijks). Ze krijgen op dat moment namelijk geen cijfercombinaties door om de rollen mee te laten draaien waardoor deze ook niet meer functioneren. Om dit te voorkomen zal je zien dat een gastheer/gastvrouw bij het reserveren van deze kast, de automaat niet 'uit' maar op bijvul slot zet.

Door vernuftig gebruik te maken van deze redenering kan men tot 32 kabinetten schakelen op 1 kast. In theorie betekend dit dan ook dat op een vergunning van 100 kasten, er 3200 kabinetten geplaatst kunnen worden. Maar een speelhal bestaat niet alleen uit meerspelers en in de praktijk zitten er natuurlijk ook nog grenzen aan de fysieke ruimte. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente ambtenaar flink verward zal zijn als hij in de veronderstelling is dat er 'maar' 100 kabinetten zijn en na een snelle observatie al bijna het dubbele kan tellen. Al helemaal omdat kasten tegenwoordig niet meer naast elkaar hoeven te staan om te classificeren als meerspeler. Het enige waar aan moet worden voldaan is dat ieder kabinet verbonden is met een hoofdcomputer van een gelijksoortig spel/kabinet.

Multiplayers.jpg

Gemeente ambtenaren😂.Heb ik vroeger in Harderwijk bij Fairplay meegemaakt..we mochten 30 automaten en hadden 50 spelersplaatsen..kwam een ambtenaar langs..moest ik uitleggen wat een meerspeler was..na 2 minuten vertrok hij weer😂 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@piet Ik ben altijd opzoek naar nieuwe kennis. Als ik iets niet weet wil ik het graag leren en bovendien zijn er nog talloze dingen waarvan ik (vindt ik zelf) onvoldoende kennis heb.

Dit is veelal de binnenkant en technishe werking van de kasten. Het betreft dingen waar je als gastheer/assistent manager nouwelijks mee te maken hebt. Maar het gaat mij juist om die paar keer dat ik wel iets weet, dit (relatief) eenvoudig kan oplossen of in ieder geval beter kan aangeven aan onze service monteurs met als gevolg dat de wachttijd van gasten en downtime van machines tot een minimum wordt beperkt. Bovendien is een basiskennis ook handig zodat er mogelijk doormiddel van telefonishe aanwijzingen op afstand mogelijk al het een en ander verholpen kan worden!

Momenteel zitten we dan ook niet stil en zijn onze mensen keihard bezig om alle gloeilampjes om te zetten naar Led-units. Dot betekend dat ik ook tijdens de sluiting nog met enige regelmaat aanwezig ben in de hal, samen met de geweldige technici om relatief saai, maar nuttig werk uit te voeren. Dit geeft mij ook ruimte om handleidingen van kasten te bestuderen en waar nodig vragen te stellen, tevens hebben de monteurs meer tijd om dingen op het gemakje uit te leggen. Wat dat betreft leer ik bijna elke dag nog wel iets nieuws!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 23-4-2021 om 01:12 zei Gastheer Funtastic:

@piet Ik ben altijd opzoek naar nieuwe kennis. Als ik iets niet weet wil ik het graag leren en bovendien zijn er nog talloze dingen waarvan ik (vindt ik zelf) onvoldoende kennis heb.

Dit is veelal de binnenkant en technishe werking van de kasten. Het betreft dingen waar je als gastheer/assistent manager nouwelijks mee te maken hebt. Maar het gaat mij juist om die paar keer dat ik wel iets weet, dit (relatief) eenvoudig kan oplossen of in ieder geval beter kan aangeven aan onze service monteurs met als gevolg dat de wachttijd van gasten en downtime van machines tot een minimum wordt beperkt. Bovendien is een basiskennis ook handig zodat er mogelijk doormiddel van telefonishe aanwijzingen op afstand mogelijk al het een en ander verholpen kan worden!

Momenteel zitten we dan ook niet stil en zijn onze mensen keihard bezig om alle gloeilampjes om te zetten naar Led-units. Dot betekend dat ik ook tijdens de sluiting nog met enige regelmaat aanwezig ben in de hal, samen met de geweldige technici om relatief saai, maar nuttig werk uit te voeren. Dit geeft mij ook ruimte om handleidingen van kasten te bestuderen en waar nodig vragen te stellen, tevens hebben de monteurs meer tijd om dingen op het gemakje uit te leggen. Wat dat betreft leer ik bijna elke dag nog wel iets nieuws!

Kan wel zeggen hier spreekt iemand met liefde voor zijn vak. Leuk om te lezen hoe alles zo ongeveer een beetje werkt👌

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

"By visiting the Onetime Forum, you agree to our Terms of Use,Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.