Hallo iedereen, met veel belangstelling heb ik de afgelopen tijd dit forum en nieuwsberichten over dit onderwerp gelezen. Zelf heb ik tussen 2018 en 2022 ca. €25.000-€30.000 verloren op goksites, waarvan veruit het grootste deel op Pokerstars. Dat bedrag zal voor velen hier klinken als "niet veel", maar dat was het voor mij op dat moment zeker wel als 19-24 jarige zonder vaste baan.
Uit eigen ervaring kan ik zeker zeggen dat Pokerstars het niet zo nauw heeft genomen met het welzijn van haar klanten. Om maar een voorbeeld te noemen: om mijn stortingslimiteten te verdubbelen, hoefde ik alleen maar een verzoek naar de klantenservice te sturen en binnen enkele minuten was het geregeld. Zonder vragen, zonder dat ik een inkomensverklaring o.i.d. moest aanleveren en bovendien was dit kort nádat ik een periode van enkele maanden zelfuitsluiting had gehad. Ik had dus al bij Pokerstars bekend moeten staan als een "probleemgokker".
Daarnaast was er een duidelijk verschil in de kwaliteit van de klantenservice tussen bedragen opnemen en storten. Om geld te storten hoefde je account niet eens geverifieerd te zijn, dat kon onmiddellijk na het aanmaken. Pas bij het opnemen van geld moest ik documenten aanleveren om mijn account te verifiëren. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, maar vanaf dat moment verliep de communicatie vaak erg stroef. Er werd gevraagd om dezelfde documenten die ik kort daarvoor al op hun verzoek had aangeleverd, reacties lieten beduidend langer op zich wachten dan bij vragen over stortingen en bovendien waren ze dan vaak geschreven in gebrekkig Engels. Bij andere goksites, zoals Unibet, moest ik eerst het verificatieproces doorlopen bij het aanmaken van mijn account en ging daarna opnemen net zo vlot als storten. Een stuk professioneler en respectvoller naar de klant toe, moet ik zeggen.
(N.B. bij opnames heb ik het dan wel over wat "grotere" bedragen. Opnames van zeg onder de €1000 verliepen vaak wel vlot)
Ik wil ze zeker geen oplichters noemen, maar één ding was voor mij duidelijk: Pokerstars was veel blijer om je geld aan te nemen dan om het terug te geven. Mede omdat Pokerstars praktisch een monopolie had op de markt (er waren slechts enkele, veel kleinere concurrenten) hebben zij met veel dingen weg kunnen komen.
Natuurlijk zou het te makkelijk zijn om alle schuld bij de gokbedrijven neer te leggen, dat kan en wil ik dan ook niet doen. Uiteindelijk ben ik, net als elke andere gokker, zelf degene die het geld heeft gestort en verspeeld. Maar tegelijkertijd ben ik het niet eens met de mensen die op dit forum posten dat we het "maar moeten accepteren" en het min of meer triest noemen om je geld terug te willen van de goksites. Dat vind ik te ongenuanceerd, mede om de redenen die ik hierboven heb genoemd. Ik heb zeker geen medelijden met Pokerstars en elke cent die ik nog van ze terug kan krijgen, zal ik met beide handen aannemen. Iedereen die er hetzelfde in staat in zijn/haar eigen situatie, begrijp ik dan ook helemaal. Met die boodschap wil ik graag voor het eerst een post maken op dit forum 😀