Spring naar bijdragen

Hoe zijn jouw pensioen vooruitzichten?


FiftyFifty

Aanbevolen berichten

Zelf kan ik er kort over zijn: Nihil. Of beter gezegd, close to nihil. Van mijn werkzame leven (zo'n 25 jaar) heb ik maar 5 jaar in loondienst gewerkt dus dat is hooguit goed voor 3 biertjes in de maand tegen de tijd dat ik op de PGL (Pensioen Geregtigde Leeftijd) ben. Als ondernemer heb ik wel iets van een reservering opgebouwd, maar ook dat is niet om over naar huis te schrijven.

De vraag die wel geregeld voorbij komt is, is ons huidige pensioenstelsel een vloek of een zegen? Persoonlijk heb ik een zekere afkeer tegen 'instituten' waar je decennia lang je geld naartoe brengt in de geruststellende gedachte dat het allemaal wel goed komt, maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd. Niet door mij in ieder geval ;) Wel onderbuikgevoel. (Wat ook soms een vloek en soms een zegen is).

Waarom ik hier nu over begin en benieuwd ben naar jullie mening hierover, komt door het lezen van het artikel "Wanbeleid nekt ABP" van Martin Pikaart op FTM.nl, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek "Wanbeleid, algemeen burgerlijk".

Samengevat: De indexering hapert, de communicatie is schimmig, de premies stijgen en wetgeving wordt doodgelobbyd.

Zodoende mijn vraag aan jullie: hoe kijken jullie tegen ons pensioenstelsel aan en wat zijn jouw vooruitzichten hierbij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 maanden later...

Als ik mij onzeker voel over dit onderwerp probeer ik altijd te zeggen "Wie dan leeft wie dan zorgt"

Ik leefde vroeger al uit naar het tijdperk dat ik 65 zou worden en dan AOW zou krijgen en misschien nog een pensioentje om zo lekker nog 10 jaar te genieten van het leven. In de afgelopen 25 jaar is er van die voorstelling in mijn hoofd een hoop veranderd. Tegen de tijd dat ik die leeftijd heb zal de pensioen gerechtigde leeftijd op 75+ zijn (er zijn nu mensen wie nu al geboren worden redden de 150 gaan redden) Alleen deze situatie is zo onhoudbaar dat het pensioen zoals we die nu kunnen heel anders eruit ziet tegen de tijd dat wij mogen afzwaaien. Als we dat al kunnen. Beste pensioen is kids nemen of diverse passieve inkomen stromen hebben in mijn ogen.

Ik leef maar lekker met de dag in de hoop die onetimer te maken zodat we daarvan t.z.t. mee op pensioen kunnen. Alles wat we proberen goed te plannen loopt op zulke lange tijd periodes in het honderd en is ook niet raar. De wereld verandert snel en over 10 jaar is alles weer compleet anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bijzondere aan deze discussie vind ik vaak dat de mensen klagen die allemaal een betaald pensioen van de werkgever hebben, of in ieder geval een pensioen dat grotendeels vooral door de werkgever en de overheid zijn gesubsidieerd. Dan komt er de opmerking bij dat men hun hele leven hard heeft gewerkt voor het pensioen en dat het dan bij uitbetaling gekort wordt. Dat het gekort wordt is niet door falen van het pensioenfonds maar meer door de absurde situatie waar we nu inzitten met de extreem lage rente. Hier kunnen de pensioenfondsen niets aan doen maar worden ze wel op afgerekend.

De beleggers bij de Nederlandse pensioenfondsen zijn de beste beleggers ter wereld, samen met de hedgefund-managers. Dat er vaak een discussie is over de verdiensten van de vermogensbeheerders en met name dan de p[erformance fees op private equity en hedgefunds is helemaal een discussie die nergens over gaat. De documentaire van Zwarte Zwanen van Cees Grimbergen die tenslotte nog betaald is door met overheidsgeld is echt een documentaire die aaneenhangt van amateurisme en gemaakt door iemand die echt 0,0% verstand van zaken heeft. Als men iemand zijn volledig door ons betaalde zeer riante overheidspensioen af moeten pakken (ABP) dan is het deze Cees Grimbergen wel die paniek brengt in de wereld die nergens is op gebaseerd.

Verder on topic: Het pensioenstelsel is een van de beste ooit en de klachten van de pensioenspaarders zijn echt nergens op gebaseerd. Dat men het liever zelf wil doen is al helemaal van de zotte. Het Nederlands pensioenstelsel is ook door Mercer en Allianz bestempeld als een van de beste ter wereld.

http://daskapital.nl/2015/09/taart_we_hebben_het_beste_pens.html

Ik persoonlijk heb geen bedrijfspensioenfonds en moet het allemaal zelf doen. Een ding staat buiten kijf, ik ben per maand meer kwijt (procentueel) dan de deelnemers van bedrijfspensioenfondsen en krijg op het einde maar een een fractie van wat deze klagers krijgen :(. Waarom? Omdat we nu eenmaal een sterk pensioenstelsel hebben en dat je niet op kan beleggen tegen hoe de grote pensioenfondsen dit kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gezegend met een redelijk pensioen. Ik ben altijd "loonslaaf" geweest en dat heeft zijn voor- en nadelen. Ik was vroeger heel erg bezig met pensioen en heb hiervoor altijd geld opzij gezet. Waar ik vol op ingezet heb was de levensloopregeling. Helaas is deze regeling gestopt en moet ik voor 2021 dit potje opmaken. Mijn bedoeling was om hiermee 2 tot 4 jaar eerder te kunnen stoppen met werken. Het laatste wil ik ook nog steeds maar niet tegen elke prijs. Ook wil ik nu en de komende jaren genieten want je kunt wachten op later maar het is even afwachten of je dit überhaupt haalt en in welke "conditie". Ik pak liever gedurende de komende 20-25 jaar dat ik nog mag, moet werken gewoon vaker een break, en/of ga tzt ipv 36 uur bijv 24 uur werken. Natuurlijk blijf ik net als vele anderen hopen op een OneTimer die je leven nog veel aangenamer kan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wereld waarin wij leven verandert heel snel zoals ook @TheGreatOne zegt. We hebben volgens mij geen slecht pensioenstelsel maar er heerst wel heel veel onzekerheid. Lage rente voor een lange periode, onrust op aandelenmarkten, politiek die dan weer A zegt en vervolgens B. De Europese unie die zich ook met pensioenen bemoeit. Ik verwacht dat ik met mijn 69 pas officieel met pensioen mag gaan. Dat is 7 jaar later dan dat ik eerst in gedachte had en waarvoor ik aan het sparen was. Deze 7 jaar overbruggen gaat mij niet lukken. Hoeveel geld heb je eigenlijk nodig om 1 jaar te overbruggen? 25.000 euro of is dit te laag ingeschat? Ik verwacht tegen die tijd dat mijn hypotheek bijna helemaal is betaald.Ik heb alleen geen idee hoeveel de vaste lasten zijn. Ziektenkostenpremies blijven flink doorstijgen en zullen een steeds grote deel van je vaste lasten gaan uitmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf ben ik 30 en inmiddels zo'n 7 jaar werkzaam. Pensioenopbouw gaat via de werkgever en wat kleine bijbaantjes die ik daarvoor heb gehad. Maar om eerlijk te zijn, en ik heb het idee dat dit hetzelfde is bij veel mensen van mijn generatie, ik ben er nu nog niet zoveel mee bezig.

Als ik af en toe verhalen lees dat pensioenpotjes als sneeuw voor de zon verdwijnen of flink krimpen beangstigd me dat wel een beetje. Je gaat er maar vanuit dat het allemaal goed gaat en er na je werkloopbaan een potje is waar je gebruik van kan maken, maar helemaal zeker weten doe je dat nooit.

Mijn insteek is dan ook om lekker hypotheek op mijn appartement af te lossen, veel te sparen met mijn vriendin voor een eigen ouderdomspotje en op die manier al ervoor zorgen dat de situatie na mijn 70ste zo prettig mogelijk wordt.

Eigenlijk ook nog helemaal niet leuk om over na te denken, ik leef veel in het heden, wil van elke dag genieten en uiteraard zou een onetimer wel helpen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je zeker een punt @tracasse maar besef ook dat mocht jij het niet redden na je 65 jaar je nabestaanden dit mogelijk wel redden en ook een gedeelte van dit pensioen krijgen. Misschien is het daarom nog makkelijker om te sparen (niet pensioensparen) in eigen beheer te doen zodat het altijd makkelijk overdraagbaar is inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps dan ben ik een bevoorrecht man als ik dit lees. Wel ben ik eens dat je ook op tijd moet genieten van het leven want niet iedereen haalt de eindstreep. Mijn vader overleed toen hij 48 was. Ik was toen 22 jaar. Gelukkig hoefden wij ons financieel geen zorgen te maken omdat mijn vader een goed pensioen had, goed verzekerd was. Het is dan al een .... tijd en als je dan nog in de financiële problemen kunt komen is dit extra zuur. Deze problemen hadden wij gelukkig niet. Mijn moeder leeft gelukkig nog steeds en heeft een redelijk inkomen. Mocht ze dit niet hebben dan zou ik haar financieel ondersteunen waar mogelijk. Nu gewoon genieten en samen leuke dingen doen. Hiervoor heb je niet veel geld nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het eerlijk gezegd niet kunnen laten om wat klein pensioen af te kopen. En daar is niet zoveel meer van over (nou ja, niks eigenlijk ;) ). Gelukkig daarnaast nog wel wat opgebouwd bij andere werkgevers. In ieder geval, ik zie het dan wel weer. Ik blijf gewoon dromen van een gelukje zodat ik me tegen die tijd daar geen zorgen meer over hoef te maken :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@esther moest je veel % boete betalen bij de afkoop? Wist eerlijk gezegd niet dat dat kon, pensioen afkopen.

Iets anders, ik ging even kijken of er een soort van overheidssite is waar je kan checken hoeveel pensioen je hebt opgebouwd. En die is er :) Het is van de Stichting Pensioenregister (een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse pensioenfondsen, de pensioenverzekeraars en de SVB - Sociale Verzekeringsbank) en de site heet: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ Daar kan je met DigiD inloggen en checken hoeveel pensioen je hebt. Zag ik toch mooi even dat ik toch nog wel zo'n 100 euro per maand ga krijgen van mijn ouwe baan! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@FiftyFifty Geen boete, wel veel belasting. Soms is een klein pensioen afkopen gunstiger voor beide partijen en daarin moet je persoonlijk een afweging maken. Er zijn ook wat regels waar je aan moet voldoen. Zelf ben ik twee keer benaderd door een pensioenuitvoerder en bij één heb ik het zelf aangevraagd.

Op http://www.consumentenbond.nl/pensioen/extra/klein-pensioen-afkopen/ kun je meer vinden. En op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/ kun je precies zien wat je hebt opgebouwd en bij wie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het eerlijk gezegd niet kunnen laten om wat klein pensioen af te kopen. En daar is niet zoveel meer van over (nou ja, niks eigenlijk ;) ). Gelukkig daarnaast nog wel wat opgebouwd bij andere werkgevers. In ieder geval, ik zie het dan wel weer. Ik blijf gewoon dromen van een gelukje zodat ik me tegen die tijd daar geen zorgen meer over hoef te maken :).

Ja dat doen we bijna allemaal denk ik doe daarom eigenlijk overal aan mee met loterijen e.d. ;;)

Hoe lang moet jij nog ongeveer werken ?

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoelang ik moet werken. Als de pensioengerechtigde leeftijd 69 wordt dan nog 22 jaar. Ik hoop toch eerder te kunnen stoppen met werken. Toch maar hopen op die ene mooie OneTimer die dit mogelijk gaat maken. Die hoef ik nu nog niet te hebben. Over een jaar of 7 mag ook wel. Tot die tijd blijf ik meedoen met de Staatsloterij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@LasVegasNic Ook ik heb geen hekel aan werken maar dan wel liever op mijn eigen manier :). Ps. ik dacht dat je tot je 67ste moest werken.

Ja dat is nu zo maar ga er maar vanuit dat ze dat omhoog gaan trekken naar 69-70 heerlijk straks overal bejaarden op kantoren met rollators e.d.

Ik heb ook geen hekel aan werken, maar stop liever vandaag dan morgen.

En ik moet nu nog 18 jaar, maar zolang ga ik echt niet door want heb voor die tijd al lang een onetimer gehit op de 1 of andere manier, gewoon in geloven (the secret)

:D L-) :-c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@LasVegasNic Ook ik heb geen hekel aan werken maar dan wel liever op mijn eigen manier :). Ps. ik dacht dat je tot je 67ste moest werken.

Ja dat is nu zo maar ga er maar vanuit dat ze dat omhoog gaan trekken naar 69-70 heerlijk straks overal bejaarden op kantoren met rollators e.d.

Ik heb ook geen hekel aan werken, maar stop liever vandaag dan morgen.

En ik moet nu nog 18 jaar, maar zolang ga ik echt niet door want heb voor die tijd al lang een onetimer gehit op de 1 of andere manier, gewoon in geloven (the secret)

:D L-) :-c

Inderdaad; the secret! Ik ga de film nog maar een keertje kijken ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.