Spring naar bijdragen

Joris Luyendijk


Nomore

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

Goed, ik behoor tot het kamp wat hem haat.

Zijn gesprek in het kort:

Flauwe grap (Even sympathie pakken)

An sich in de verte een punt hebbend

Volslagen, maar dan ook echt volslagen uit zijn nek lullend.

Even populistisch doen

Dan heel snel praten, dan denken Mien en Jan uit Almere dat het wel waar MOET zijn wat ik zeg.

Dan een raar zijpad inslaan over politiek

Dan weer heel snel praten

Dan nog even naar Van Nieuwkerk seinen dat hij mijn boekje nog een keer laat zien

Samenvattend: Mijnheer Luyendijk is misselijk van bankiers en noemt ze a-moreel, omdat ze bonussen en succes najagen (en snapt na 300 gesprekken nog steeds de drijfveer van bankiers niet). Dit zegt hij allemaal in een gesprekje bij DWDD om zijn eigen boekje te pluggen, want tja, iedereen graait, dus waarom hij niet?

Wat een verschrikkelijke oetl*l is die gast.

/On a sidenote

Erg jolig dat een GroenLinks gappie met een IQ van 105 uit alle macht wil snappen waarom een bankier niet voor anderhalve ton aan de slag wil en waarom de grootbanken toptalent met een IQ van minimaal een IQtje of 140 wil inkopen voor een paar ton.

Als er een midvoor rondloopt bij pak em beet PSV met een goeie linker, dan mag hij gerust 5 ton verdienen en dat vindt dan iedereen heel gewoon. Als er een bankier is die voor een bank heel erg veel kan betekenen en die dan vervolgens ook 5 ton wenst te pakken, dan moet ie opgeknoopt worden aan de hoogste boom. #nietlogisch #knetterleip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is de discussie niet uiteindelijk dat die grootverdienende bankier eigenlijk helemaal niet zo extreem betekent voor die bank? Dat is de rode draad imo.

Ik ben een voorstander van belonen naar marktwaarde/ toegevoegde waarde binnen een bedrijf, maar vond dat Luyendijk met Bonus-Malus wel een punt had.

Bankiers verdienen al goed zonder bonus systeem. Als ze iets voor elkaar krijgen, krijgen ze bonus. maar waar is het afstraffen als het slecht gaat?

Dat kreeg ik in ieder geval mee uit zijn verhaal.

(Ter vergelijk: als accountmanager bestaat je salaris vaak ook uit bonussen. Je hebt een gemiddeld tot laag basissalaris voor een HBO-functie. Maar doe je je werk goed, verdien je bonussen en krik je je inkomen op. Doe je het slecht, dan moet je rondkomen van je basissalaris of lig je eruit. Bankiers daarentegen pakken al een heel hoog basissalaris en bonus nog eens extra. Waar is de trigger/ waar is het afrekenen als ze niet goed hun werk doen?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat is bij veel banken ook zo geregeld.

Als trader kreeg ik in elk geval een zeer bescheiden (Lees: Wettelijk minimum) salarisje en moest daar echt knetterhard en lang voor werken. Maar inderdaad: door te outperformen kon ik dat opkrikken naar hele mooie salarissen voor die leeftijd.

De echte "malus" zat in het systeem verwerkt. Als ik het echt slecht gedaan zou hebben, dan is het gewoon einde baan. En einde baan is dan ook meteen einde carriere.

Vaak worden trader aangenomen op een percentage van hun winst. Ik noem maar wat klein salarisje en 10% van wat ze netto verdienen voor de bank. Een trader kan in sommige gevallen fabelachtige bedragen verdienen voor een bank, ik noem maar wat: 500 miljoen bijvoorbeeld. Dan krijgt hij dus 50 miljoen bonus.

Iedereen blij zou je zeggen, want everybody wins. Maar toch wordt de bankier/trader gezien als een smerige graaier. Vreemd toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond het een heel interessant boek, heeft me echt wel behoorlijk aan het denken gezet. Ook begrijp ik nu daardoor beter wat er gebeurd is in 2008. Het beeld dat hij schetst dat we in 2008 als samenleving echt langs de afgrond zijn gelopen vond ik toch erg realistisch klinken. Gisteren ook opnieuw de film Margin Call gekeken, en begreep deze nu veel beter. Alle elementen komen ook terug in boek van Joris Luyendijk. In een aflevering van Tegenlicht van de VPRO licht Joris zijn boek ook toe. Hij is een linkse journalist, maar ik vond het boek prima onderzoeksjournalistiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij heeft in ieder geval bereikt dat je hem 'blind' gelooft in wat hij schrijft en zegt. Dat betekent dan nog niet meteen dat t de waarheid is. Dat we langs de afgrond hebben gelopen ben ik het wel mee eens, maar dat de centrale banken dit hebben kunnen voorkomen is ook een pluim waard (ook al waren zij misschien ook mede de oorzaak van de problemen). De soms wat erg overdreven linkse gedachtes en opvattingen ben ik het wat minder mee eens, alsmede dat hij vooral schrijft wat mensen willen horen (anti banken, anti bonus, anti het grote geld, etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik hem 'blind' geloof, maar ik geef eerlijk toe dat ik te weinig weet van de hele financiele sector terwijl ik het wel belangrijk vind het goed te kunnen volgen. Daarom vond ik het ook fijn dat ik het door dat boek nu eindelijk wat beter kan plaatsen hoe het werkt. Zie ook veel parallellen met mijn dagelijkse werkzaamheden. Maar wellicht is zijn duiding niet de juiste, dat zou goed kunnen, dat kan ik helaas niet beoordelen, juist omdat ik er simpelweg te weinig van weet. Ik heb me niet gestoord aan anti-banken -bonus en -het grote geld. Dat kan prima zijn mening zijn, is niet de mijne. Ik vind heel veel geld verdienen persoonlijk heel erg fijn en ik gun ieder ander ook het allerbeste ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.