Spring naar bijdragen
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Knaken (Cryptobedrijf) uit de lucht - Problemen!

Featured Replies

Geplaatst
No image preview

Cryptobedrijf Knaken uit de lucht, klanten kunnen niet bi...

Het Rotterdamse bedrijf zegt niet door te kunnen werken zonder de juiste papieren.

Soms komt er weer zo’n nieuwsbericht voorbij waarvan je denkt: daar gaan we weer in cryptoland…

Het Rotterdamse cryptobedrijf Knaken is ineens uit de lucht. De website en app zijn niet bereikbaar en klanten kunnen op dit moment niet inloggen om bij hun cryptomunten te komen. Knaken meldt zelf dat het de bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt, omdat het bedrijf niet in staat was de benodigde MiCAR-licentie te behalen. Het klantportaal en de app zijn daarom gesloten en klanten moeten wachten op verdere informatie. Knaken zegt dat het onderzoekt hoe de afhandeling met klanten vormgegeven kan worden en dat er medio juni een update moet komen. En daar zit natuurlijk meteen de pijn.

Want crypto is voor veel mensen al spannend genoeg. De koers gaat omhoog, omlaag, weer omhoog, Elon zegt wat, Trump zegt wat, Bitcoin doet gek — prima, dat hoort erbij. Maar dat je simpelweg niet meer kunt inloggen bij een partij waar jouw munten of euro’s staan, dat is een ander verhaal. Volgens NOS kunnen klanten op dit moment niet bij de cryptomunten die zij bij Knaken hadden gestald. Knaken schrijft nog niet concreet of en wanneer klanten hun munten terug kunnen krijgen.

Wat het extra pijnlijk maakt: Knaken was geen obscure buitenlandse website met een vage domeinnaam vanaf een eilandje ergens ver weg. Dit was een Nederlands bedrijf uit Rotterdam, bekend van sponsoring in het voetbal, onder andere rond Feyenoord. Juist daardoor zullen veel mensen gedacht hebben: dit zit wel goed. Maar ja, dat is dus precies de les. Een bekende naam, een sponsorlogo of een gelikte app is geen garantie dat jouw geld veilig staat.

Wat lijkt er nu aan de hand?

De kern lijkt de nieuwe Europese cryptowetgeving te zijn: MiCAR. Crypto-aanbieders hebben een vergunning of notificatie nodig om hun diensten in Nederland te mogen aanbieden. De AFM schrijft dat aanbieders van cryptoactivadiensten vanaf 30 december 2024 een vergunning of notificatie nodig hebben, en voor partijen met een oude DNB-registratie gold nog een overgangsperiode tot 30 juni 2025.

Volgens Tweakers zegt Knaken zelf dat het de benodigde MiCAR-licentie niet heeft kunnen behalen. De AFM wil vanwege toezichtvertrouwelijkheid niet inhoudelijk op individuele dossiers ingaan, maar adviseert consumenten wel om in het AFM-register te controleren of een cryptoplatform de juiste vergunning heeft. Crypto Insiders meldt daarnaast dat Knaken niet in het openbare cryptoregister van de AFM staat en dat klanten moeten wachten op informatie over de afhandeling van hun tegoeden.

Wat zijn de problemen voor klanten?

Op dit moment zie ik vooral deze grote problemen:

1) Klanten kunnen niet inloggen

2) Website, klantportaal en app zijn niet beschikbaar.

3) Er is geen directe duidelijkheid over tegoeden

Knaken zegt dat het onderzoekt hoe de afhandeling met klanten moet verlopen, maar dat is natuurlijk geen concreet antwoord voor iemand met duizenden euro’s aan crypto.

Communicatie lijkt traag

Klanten moeten volgens de melding wachten tot medio juni op een gebundelde update. Als jouw geld daar staat, voelt twee weken ineens heel lang.

Vergunningen blijken cruciaal

De hele situatie laat zien dat de nieuwe MiCAR-regels geen formaliteit zijn. Zonder juiste vergunning kan een cryptobedrijf dus echt in de problemen komen.

Vertrouwen krijgt een klap

Ook als klanten uiteindelijk netjes hun munten terugkrijgen, is de schade aan vertrouwen enorm. In crypto is vertrouwen alles, zeker bij partijen die jouw munten bewaren.

De oude crypto-wijsheid blijkt weer waar

We zeggen het al jaren, maar dit soort nieuws maakt het weer pijnlijk duidelijk:

Not your keys, not your coins.

Als je crypto bij een broker of exchange laat staan, vertrouw je erop dat die partij netjes draait, de regels volgt, technisch bereikbaar blijft en jouw tegoeden correct bewaart. Meestal gaat dat goed. Totdat het ineens niet goed gaat. Dat betekent niet dat iedereen morgen alles van elke exchange moet trekken. Maar het betekent wel dat je moet nadenken:

Heb ik hier geld staan dat ik écht niet kwijt wil?

Gebruik ik meerdere partijen?

Heb ik een eigen wallet voor lange termijn bezit?

Weet ik of mijn aanbieder een vergunning heeft?

Heb ik screenshots, transactiebewijzen en e-mails bewaard?

Wat zou ik doen als ik klant was?

Geen paniek, maar wel alles vastleggen.

Maak screenshots van alles wat je nog hebt: mails, stortingen, transacties, walletadressen, bankoverschrijvingen en eerdere saldo’s. Mail Knaken via het supportadres dat zij zelf noemen en vraag concreet om bevestiging van je saldo en de procedure. Check daarnaast het AFM-register en houd de officiële update van Knaken in de gaten. De AFM geeft zelf aan dat het register gebruikt kan worden om te controleren of een cryptopartij een vergunning of notificatie heeft.

En vooral: ga niet blind af op geruchten op X, Telegram of paniekverhalen. Er is op dit moment nog veel onduidelijk. Dat Knaken gestopt is en klanten niet kunnen inloggen, is duidelijk. Of tegoeden weg zijn, faillissement speelt of klanten alles terugkrijgen, dat weten we simpelweg nog niet.

Mijn gevoel hierbij

Crypto blijft prachtig, spannend en vol kansen. Maar dit is weer zo’n moment waarop de gewone speler keihard leert dat er achter een mooie app een bedrijf zit. En dat bedrijf moet gewoon voldoen aan regels, toezicht, techniek, communicatie en klantbescherming.

Voor mij is dit geen anti-crypto verhaal. Integendeel. Dit is juist een volwassen crypto-verhaal.

Want als crypto serieus wil worden, moeten dit soort situaties niet eindigen in radiostilte en onzekerheid. Klanten verdienen snel duidelijkheid. Niet medio juni met een algemeen berichtje, maar gewoon concreet: waar staan de munten, wat is de procedure en wanneer krijgen mensen toegang?

Ik ben benieuwd: zitten er Onetimers bij Knaken? En zo ja, kunnen jullie nog ergens bij of is alles op slot?

Hopelijk loopt dit netjes af voor alle klanten. Maar dit is wel weer een dikke waarschuwing: spreiden, controleren en nooit blind vertrouwen omdat er een bekend logo of voetbalshirt aan hangt.

Geplaatst

Ik heb op zich een goed gevoel bij het bedrijf zelf. Eigenlijk nooit problemen gehad en zaken werden altijd opgelost.

Waar ik zelf op hoop is dat men iets gaat doen met een overname of gaat uitkeren.

Ik geloof niet in een Dubai-verhaal. Ergens zijn er wel zaken gedaan door Knaken om tegoeden van klanten veilig te houden in het verleden.

Dat er uberhaupt nu geen mogelijkheid is om je tegoeden en wallets te checken is nog het meest vervelende.

Nu o.a. Bitcoin daalt kunnen ze opeens wegkomen met een veel lagere waarde, terwijl je dat zelf niet goed meer kunt checken.

Maar zoals gezegd hoop ik dat men achter de schermen werkt aan een overname en dat ze opgaan in andere exchange wel aangesloten bij de AFM.

Dat men meer tijd nodig heeft kun je ook positief uitleggen i.p.v. negatief.

bewerkt door Sjakie01

Geplaatst

Oplichting. Geen vergunning betekent niet dat je niet uit zou kunnen betalen. Als je je activiteiten staakt, moet je je klanten uitbetalen, zo simpel is het. Dat ze dat zelf niet pro-actief op hebben gemaakt, maar wel de boel alvast offline hebben gegooid belooft weinig goeds.

Geen eigen wallet, dan ben je een vogel voor de kat, zo simpel is het.

Geplaatst
16 minuten geleden zei Gier1:

Oplichting. Geen vergunning betekent niet dat je niet uit zou kunnen betalen. Als je je activiteiten staakt, moet je je klanten uitbetalen, zo simpel is het. Dat ze dat zelf niet pro-actief op hebben gemaakt, maar wel de boel alvast offline hebben gegooid belooft weinig goeds.

Geen eigen wallet, dan ben je een vogel voor de kat, zo simpel is het.

Ik heb zoiets van waarom niet iedereen eerst informeren. Van we gaan uit de lucht dus neem je saldo op. Dit lijkt mij gewoon zwaar crimineel!

Geplaatst

Wij weten niet wat daar de achtergrond van is. Wellicht zou er door een run juist een situatie ontstaan waarbij de middelen niet gelijk kunnen worden uitbetaald.

Tot nu toe had men geen grote verliezen (zelfs een kleine plus) en het kan nog steeds zijn dat men bezig is met een overnamekandidaat.

Wanneer men meteen (iets) zou kunnen uitbetalen dan had men dat wellicht al gedaan, Maar de crypto zit wel vast in walletadressen, en die staan toch echt op een naam en men weet wie welke wallets heeft. Je kunt als dienstverlener ook niet actief die wallets leeghalen, tenminste ik ga er van uit dat ondanks dat ze niet bij de AFM zitten (wel bij DNB in het verleden) er enige mate was en is van veiligheid in die zin. Men kreeg geen MICAR-vergunning en dat is de bottleneck en daarmee is AFM zelfs deels aansprakelijk voor dit verhaal in mijn ogen. Men had wellicht actiever moeten communiceren (dus al eerder dit jaar) dat er moeilijkheden waren. AFM moet consumenten immers beschermen.

AFM draait het nu graag om door te stellen dat je dit als afnemer zelf had moeten checken. Maar niets dat er op wees dat Knaken opeens zou stoppen.

Het enige dat vreemd was dat de klanten hun externe wallets opnieuw moesten laten verifiëren en dat ze anders verwijderd zouden worden.

Dat lijkt achteraf een actie om te voorkomen dat klanten snel hun geld naar die wallets zouden kunnen sturen. Er was immers een nieuwe verificatie nodig aan de kant van Knaken.

Het is alleen jammer dat wanneer je dit ziet aankomen je niet meteen ook actief naar oplossingen zoekt in de zin van opgaan in een andere dienstverlener.

Dus helemaal uitsluiten dat er helemaal geen financiële problemen waren kan niemand, maar de communicatie mag ook wel pro-actiever. Men zou toch nu al moeten weten welke kant het op gaat? Waarom twee weken wachten?

bewerkt door Sjakie01

Geplaatst

En toen was er in elk geval een nieuwe update op de site:

Knaken Cryptohandel B.V. heeft haar bedrijfsactiviteiten gestaakt, omdat de hiervoor benodigde MiCAR-vergunning niet is verleend.

Het klantportaal en de app zijn op dit moment niet beschikbaar. Inloggen is daarom momenteel niet mogelijk.

Wij zijn op dit moment hard aan het werk om het plan voor de afwikkeling af te ronden. Onze prioriteit ligt erbij om klanten zo snel mogelijk duidelijkheid te geven.

Wij zullen via deze website zo veel mogelijk updates geven over de voortgang.

Heeft u vragen? Richt deze dan aan [email protected]. De binnengekomen vragen worden gebundeld en medio juni voorzien van een antwoord via een update op deze website.

Er komt dus een afwikkeling en een ieder wordt individueel benaderd. Hoe die afwikkeling er uit gaat zien is afwachten.

Maar dit is in elk geval hoopgevend dat een groot deel of al het tegoed dat open staat wordt uitgekeerd.

Zelf had ik ook nog een jaarabonnement dat niet volledig wordt uitgediend. Maar ik ben al blij wanneer de tegoeden worden uitbetaald.

Zoals gezegd beschikte Knaken eerder wel over een DNB-certificering en had men al een gescheiden huishouden waarbij de tegoeden van de klanten separaat stonden en gewaarborgd werden. Dat is de theorie, we zullen zien hoe het uitpakt.

Geplaatst

Dat gaat dus niet zo maar, daar zal Knaken zelf met een regeling gaan komen hoe ze dat gaan doen.

Geplaatst
Op 8-6-2026 om 15:07 zei Sjakie01:

Zelf had ik ook nog een jaarabonnement dat niet volledig wordt uitgediend. Maar ik ben al blij wanneer de tegoeden worden uitbetaald.

Denk dat de meeste gebruikers daar wel blij mee zullen zijn.

Van de website (FAQ):

Nee. Support kan op dit moment geen individuele saldi, bedragen, percentages of uitbetalingen bevestigen. Deze informatie wordt pas gedeeld nadat de afwikkelingsmethode en berekening zijn vastgesteld en gecontroleerd.

Ik hoop dat ze met de Berekening doelen op een omrekening van Crypto-tegoeden naar euro's, en niet een percentage van het uitstaande tegoed bij knaken.

Geplaatst

Er is inmiddels meer nieuws, de activa van klanten staan in "Knaken Payments" en staan dus gehele los van Knaken Cryptohandel BV.

Dit zoals ik al eerder meldde. Kortom de activa staat geborgd en daar kan niemand bij. Bovendien is Knaken niet failliet. Voor 1 juli komt er een afwikkelplan.

Veel van de crypto zal in wallets staan, dus wie weet krijgt mijn tijdelijk toegang tot de app om alsnog de assets de cashen en/of moet er een actie plaatsvinden om het naar een andere wallet te verplaatsen (dat laatste is vaak lastig voor klanten)

Wat is Stichting Knaken Payments?

Stichting Knaken Payments is een afzonderlijke stichting waarin klantgerelateerde activa worden gehouden en beheerd. De stichting is ingericht om deze activa afgescheiden van de bedrijfsactiviteiten van Knaken Cryptohandel B.V. te houden.

Geplaatst
  • Auteur

Dat zou super nieuws zijn voor de klanten van Knaken, en laat het ook een les zijn voor veel crypto speculanten (No Key No Ownership) Ik kan hier heel veel over vertellen maar dit is het enige wat je moet weten als je vol in crypto zit of zelfs een beetje! Crypto is ook uitgevonden voor decentralisatie en al je geld bij een partij zoals Kraken, Bitvavo te laten slaan geeft gewoon risico's die veel mensen weg wuiven. Ik zit nog steeds te wachten op mijn MTGOX geld (nu al bijna 10 jaar geleden!)

Geplaatst
  • Auteur
1 uur geleden zei jantje:

potverdomme moet feyenoord weer een nieuwe sponsor zoeken

e13982f6-e5a8-4834-928f-1b124abfd4f8.jpg

Mijn eerste wedstrijd jaren geleden in de Kuip, het regende maar Feyenoord won! Mijn grootvader en moeder komen uit Rotterdam dus altijd wel een zwak gehad voor Feyenoord. Maar nu ben ik groot fan van...............

Geplaatst
6 minuten geleden zei TheGreatOne:

e13982f6-e5a8-4834-928f-1b124abfd4f8.jpg

Mijn eerste wedstrijd jaren geleden in de Kuip, het regende maar Feyenoord won! Mijn grootvader en moeder komen uit Rotterdam dus altijd wel een zwak gehad voor Feyenoord. Maar nu ben ik groot fan van...............

Dacht ff hoe kom je aan een foto van mij maar toen zag ik dat t die vent van de jagger is niet?

Geplaatst
  • Auteur
37 minuten geleden zei jantje:

Dacht ff hoe kom je aan een foto van mij maar toen zag ik dat t die vent van de jagger is niet?

Ik heb wel fotos met je 😊. Klopt dit is Mr. Jagger himself (Richard) ze zitten hier ook bij mij om de hoek met een vestiging in Winschoten dus als je langs komt @jantje kan je varen, paddelen, gokken en echt Gronings bier drinken.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.