Spring naar bijdragen
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Knaken (Cryptobedrijf) uit de lucht - Problemen!

Featured Replies

Geplaatst
No image preview

Cryptobedrijf Knaken uit de lucht, klanten kunnen niet bi...

Het Rotterdamse bedrijf zegt niet door te kunnen werken zonder de juiste papieren.

Soms komt er weer zo’n nieuwsbericht voorbij waarvan je denkt: daar gaan we weer in cryptoland…

Het Rotterdamse cryptobedrijf Knaken is ineens uit de lucht. De website en app zijn niet bereikbaar en klanten kunnen op dit moment niet inloggen om bij hun cryptomunten te komen. Knaken meldt zelf dat het de bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt, omdat het bedrijf niet in staat was de benodigde MiCAR-licentie te behalen. Het klantportaal en de app zijn daarom gesloten en klanten moeten wachten op verdere informatie. Knaken zegt dat het onderzoekt hoe de afhandeling met klanten vormgegeven kan worden en dat er medio juni een update moet komen. En daar zit natuurlijk meteen de pijn.

Want crypto is voor veel mensen al spannend genoeg. De koers gaat omhoog, omlaag, weer omhoog, Elon zegt wat, Trump zegt wat, Bitcoin doet gek — prima, dat hoort erbij. Maar dat je simpelweg niet meer kunt inloggen bij een partij waar jouw munten of euro’s staan, dat is een ander verhaal. Volgens NOS kunnen klanten op dit moment niet bij de cryptomunten die zij bij Knaken hadden gestald. Knaken schrijft nog niet concreet of en wanneer klanten hun munten terug kunnen krijgen.

Wat het extra pijnlijk maakt: Knaken was geen obscure buitenlandse website met een vage domeinnaam vanaf een eilandje ergens ver weg. Dit was een Nederlands bedrijf uit Rotterdam, bekend van sponsoring in het voetbal, onder andere rond Feyenoord. Juist daardoor zullen veel mensen gedacht hebben: dit zit wel goed. Maar ja, dat is dus precies de les. Een bekende naam, een sponsorlogo of een gelikte app is geen garantie dat jouw geld veilig staat.

Wat lijkt er nu aan de hand?

De kern lijkt de nieuwe Europese cryptowetgeving te zijn: MiCAR. Crypto-aanbieders hebben een vergunning of notificatie nodig om hun diensten in Nederland te mogen aanbieden. De AFM schrijft dat aanbieders van cryptoactivadiensten vanaf 30 december 2024 een vergunning of notificatie nodig hebben, en voor partijen met een oude DNB-registratie gold nog een overgangsperiode tot 30 juni 2025.

Volgens Tweakers zegt Knaken zelf dat het de benodigde MiCAR-licentie niet heeft kunnen behalen. De AFM wil vanwege toezichtvertrouwelijkheid niet inhoudelijk op individuele dossiers ingaan, maar adviseert consumenten wel om in het AFM-register te controleren of een cryptoplatform de juiste vergunning heeft. Crypto Insiders meldt daarnaast dat Knaken niet in het openbare cryptoregister van de AFM staat en dat klanten moeten wachten op informatie over de afhandeling van hun tegoeden.

Wat zijn de problemen voor klanten?

Op dit moment zie ik vooral deze grote problemen:

1) Klanten kunnen niet inloggen

2) Website, klantportaal en app zijn niet beschikbaar.

3) Er is geen directe duidelijkheid over tegoeden

Knaken zegt dat het onderzoekt hoe de afhandeling met klanten moet verlopen, maar dat is natuurlijk geen concreet antwoord voor iemand met duizenden euro’s aan crypto.

Communicatie lijkt traag

Klanten moeten volgens de melding wachten tot medio juni op een gebundelde update. Als jouw geld daar staat, voelt twee weken ineens heel lang.

Vergunningen blijken cruciaal

De hele situatie laat zien dat de nieuwe MiCAR-regels geen formaliteit zijn. Zonder juiste vergunning kan een cryptobedrijf dus echt in de problemen komen.

Vertrouwen krijgt een klap

Ook als klanten uiteindelijk netjes hun munten terugkrijgen, is de schade aan vertrouwen enorm. In crypto is vertrouwen alles, zeker bij partijen die jouw munten bewaren.

De oude crypto-wijsheid blijkt weer waar

We zeggen het al jaren, maar dit soort nieuws maakt het weer pijnlijk duidelijk:

Not your keys, not your coins.

Als je crypto bij een broker of exchange laat staan, vertrouw je erop dat die partij netjes draait, de regels volgt, technisch bereikbaar blijft en jouw tegoeden correct bewaart. Meestal gaat dat goed. Totdat het ineens niet goed gaat. Dat betekent niet dat iedereen morgen alles van elke exchange moet trekken. Maar het betekent wel dat je moet nadenken:

Heb ik hier geld staan dat ik écht niet kwijt wil?

Gebruik ik meerdere partijen?

Heb ik een eigen wallet voor lange termijn bezit?

Weet ik of mijn aanbieder een vergunning heeft?

Heb ik screenshots, transactiebewijzen en e-mails bewaard?

Wat zou ik doen als ik klant was?

Geen paniek, maar wel alles vastleggen.

Maak screenshots van alles wat je nog hebt: mails, stortingen, transacties, walletadressen, bankoverschrijvingen en eerdere saldo’s. Mail Knaken via het supportadres dat zij zelf noemen en vraag concreet om bevestiging van je saldo en de procedure. Check daarnaast het AFM-register en houd de officiële update van Knaken in de gaten. De AFM geeft zelf aan dat het register gebruikt kan worden om te controleren of een cryptopartij een vergunning of notificatie heeft.

En vooral: ga niet blind af op geruchten op X, Telegram of paniekverhalen. Er is op dit moment nog veel onduidelijk. Dat Knaken gestopt is en klanten niet kunnen inloggen, is duidelijk. Of tegoeden weg zijn, faillissement speelt of klanten alles terugkrijgen, dat weten we simpelweg nog niet.

Mijn gevoel hierbij

Crypto blijft prachtig, spannend en vol kansen. Maar dit is weer zo’n moment waarop de gewone speler keihard leert dat er achter een mooie app een bedrijf zit. En dat bedrijf moet gewoon voldoen aan regels, toezicht, techniek, communicatie en klantbescherming.

Voor mij is dit geen anti-crypto verhaal. Integendeel. Dit is juist een volwassen crypto-verhaal.

Want als crypto serieus wil worden, moeten dit soort situaties niet eindigen in radiostilte en onzekerheid. Klanten verdienen snel duidelijkheid. Niet medio juni met een algemeen berichtje, maar gewoon concreet: waar staan de munten, wat is de procedure en wanneer krijgen mensen toegang?

Ik ben benieuwd: zitten er Onetimers bij Knaken? En zo ja, kunnen jullie nog ergens bij of is alles op slot?

Hopelijk loopt dit netjes af voor alle klanten. Maar dit is wel weer een dikke waarschuwing: spreiden, controleren en nooit blind vertrouwen omdat er een bekend logo of voetbalshirt aan hangt.

Geplaatst

Die zitten nu in dubai 😅

Het is natuurlijk ook geen spaarrekening.

Oplichting.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.