Spring naar bijdragen

Geld besparen op je auto...hoe het NIET moet.


Buck

Aanbevolen berichten

Zoals iedereen die een heilige koe heeft loop ook ik regelmatig tegen kosten aan die altijd te hoog uitvallen. Dat je jezelf ook een flinke duit in (of beter gezegd uit) het zakje kunt doen zal ik in onderstaande situatie schetsen.

Onze auto liep niet lekker, de motor begon bij het optrekken op de oprit om de snelweg op te komen bij 100 a 110 km per uur een zwaar brommend geluid te maken en het vermogen viel weg. Ik had toen al een keer een brandend 'check engine' lampje gehad en genegeerd en die ging op den duur vanzelf weer uit. Mooi! dacht ik, probleem opgelost! Maar goed als je auto dan enige tijd later met een niet brandend 'check engine' lampje het geluid van een helicopter begint na te doen en je terug moet schakelen om dit euvel te beteugelen dan ontkom je niet meer aan de feiten. Auto naar Garagebedrijf A gebracht en daar hoorde ik dat mijn struisvogelpolitiek met betrekking tot het 'check engine' lampje negeren niet tot gevolg had gehad dat de storing ook daadwerkelijk uit de boordcomputer was verdwenen. Men las een storing op de 'nokkenassensor'. Deze zorgt ervoor dat de krukas goed samengrijpt met de nokkenas (o.i.d.) Kosten inclusief monteren €185,- Nou ja, wat moet dat moet dus doe dan maar. Maandag zou de auto klaar zijn, ik had deze op vrijdag gebracht.

Ik kom op maandag aan om de auto op te halen maar 'oei en ach en wee' hij was nog niet klaar...de nokkeassensor was wél besteld maar niet aangekomen. Je kunt hoog springen en laag springen maar je auto is gewoon nog niet klaar dus zul je het er maar mee moeten doen. Wel werd mij nog gevraagd waneer ik voor het laatst het oliepeil had gechekt. Nou eeh, nooit eigenlijk. Dat bleek wel want ze hadden er een litertje of 2 ingegooid, was ie wel aan toe. Maar dit geheel terzijde. Op dinsdag kreeg ik een telefoontje dat er wat anders aan de hand bleek te zijn. De distributieriemspanner was kapot en ik schijn een hoop geluk te hebben gehad dat de distributieriem er niet af was gelopen. Hij was 'al twee tandjes versprongen' (geen idee waar ze het over hebben) maar de motor had verder geen schade opgelopen. Het was ook logisch dat dit defect een storing gaf op de nokkenassensor. Bij een kapotte distributieriemspanner hoort een ander kostenplaatje, namelijk €260,- De nokkenassensor zou weer retour gaan en een distributieriemspanner zou worden geinstaleerd. Heeft u recentelijk een nieuwe waterpomp (zoiets was het) laten vervangen want die zag er nogal nieuw uit maar stond niet goed afgesteld. Nee, dat heb ik niet. Deze auto is hier gekocht en ook alleen hier in onderhoud geweest...Hmmm, ja vreemd. Nou hij staat nu goed hoor.

Na een zucht ga ik akkoord met het nieuwe bedrag van €260,- want tsja, dat het zaakje daar onder de motorkap kapot gaat, daar kunnen zij ook niks aan doen natuurlijk, ze kunnen het gelukkig wel verhelpen. Twee dagen later kan ik de auto weer ophalen en krijg een rekening van €369,- gepresenteerd. Dat was niet afgesproken! Nee meneer maar er is ook nog olie en koelvloeistof in uw auto gegaan en we hebben er aanzienlijk langer aan moeten werken. Ik blijf netjes maar geef zelf mijn beste 'Saul Goodman' performance aangezien ik Saul nu 'better wel kan callen' maar zijn nummer niet heb en krijg de auto voor de eerder afgesproken €260,- mee. Ik worstel nog met de vraag of ik nu €109,- heb bespaart ( van €369,- aan reparaties voor €260,-) of er €75,- (van de eerst genoemde €185,- naar €260,)  bij in ben geschoten. Ik hou het erop dat ik mezelf €109,- heb bespaard. aangezien de distributieriemspanner ook zonder nokkenassensor storingsmedling vervangen had moeten worden.

Op de mooie zondagmiddag daarna reis ik af om mijn Western Riding les die ik op dinsdag gemist heb in te halen en trek de auto op de snelwegoprit weer door naar 110 km per uur en JA HOOR! Het is Vietnam all over again. Ik zit weer in een Huey Chopper in plaats van in mijn auto. Het 'check engine' lampje brand niet maar ik moet weer kunst en vliegwerk uithalen om de paarden onder de motorkap naar een acceptabel geluidsniveau te beteugelen. Een eenmalige gebeurtenis maar op maandagmorgen sta ik uiteraard weer op de stoep bij Garagebedrijf A en leg mijn voorval uit. Vreemd vreemd vreemd, kunt u de auto vandaag missen dan kijken we de handel vandaag nog na. Aan het eind van de dag krijg ik de autosleutel weer in de hand gedrukt met de mededeling dat de motor naar behoren loopt. De auto is getest door een paar keer de snelweg te nemen en ze hebben hem zelfs moeiteloos naar 160 km per uur doorgetrokken (ik ga er vanuit dat zij de kosten van een eventuele boete voor hun rekening hadden genomen.) Een rekening krijg ik uiteraard niet gepresenteerd en nog net zover als ik was stap ik weer in en sart de motor. En wat ziet mijn oog? Een brandend 'check engine' lampje! Al 'godverend' stap ik weer uit en loop weer naar de balie. We blijven beiden netjes maar er was met de €109,- korting al enige wrevel in de klant - garage verhouding ontstaan en het opnieuw aangesprongen lampje verbeterd de situatie niet echt ten goede. De auto wordt ter plekke uitgelezen op (u raad het al) een nokkenassensorstoring. Op donderdag kan ik terecht, met de auto rijden zou met een dergelijke storing moeten kunnen. Ik ben inmiddels wat om me heen gaan zoeken en kom bij een gespecaliseerd garagebedrijf uit die aangeeft de nokkenassensor voor €177,- te kunnen vervangen. Maar goed, dat bedrijf heeft geen leenauto's, zelfs geen leenfiets en ik zit ietst te krap in de tijd om 3 kwartier terug te lopen bij afgeven en nog weer eens 3 kwartier lopen bij weer ophalen van de auto. Terug naar Garagebedrijf A dus. Op donderdagmorgen start ik de motor en is het lampje weer uit...

Ik rij toch maar langs de garage en laat wederom de storing uitlezen. De storing staat er nog wel in maar het lampje is uit. Voorgesteld word de storing eruit te halen en het nog even aan te kijken. Hoop doet leven en het vooruitzicht nog €185,- te betalen voor het vervangen van een nokkenassensor grijnst mij nou niet bepaald toe dus ga ik akkoord. Op zaterdag en zondag rijdt de auto schokkerig, alsof hij door de rem heen moet rijden en op de terugweg gaat het inmiddels zo vertrouwde 'check engine' lampje ook weer branden. Met Garagebedrijf A heb ik het eerst wel even gehad en ik zoek een alternatief bij Garagebedrijf B in het dorp waar ik werk. Via de telefoon leg ik mijn verhaal voor en er wordt aanzienlijk meer hardop meegedacht. Hmmm, het klinkt alsof de motor 'van de tijd af is. Zo simpel als een nokkenassensor vervangen is het allemaal niet. Er moet gekeken worden waar de storing zit. In de input of in de output en nog zo wat van dit soort technische termen waar ik niks mee kan. Bij dit garagebedrijf lopen de wat oudere monteurs, die met veel ervaring onder de riem, bij Garagebedrijf A zijn de monteurs aanzienlijk jonger. Mijn vertrouwen groeit en ik vind het een geruststellend gevoel dat er meer wordt meegedacht (een wassen neus aangezien er wat technische termen worden geroepen waar ik sowieso de ballen verstand van heb.) 'Wat kost deze reparatie ongeveer?' durf ik te vragen. 'Nou een nokkenassensor zit zo uit mijn hoofd op iets van €70,- maar het monteren verschilt per auto. De een plak je er binnen 10 minuten onder maar bij andere type wagens zit je zo op 3 uur sleutelen. Daarnaast moeten we eerst nagaan wáár de storing precies weg komt en dan beginnen we bij de distributieriem. Garagebedrijf B laat zich niet verleiden tot het doen van een prijsopgave vooraf. Nu voel ik de bui al een beetje hangengen aangezien Garagebedrijf A al aangegeven heeft dat ons type auto geen makkelijk beestje is onder de motorkap. Er moet een hoop eraf en weer opgesleuteld worden. Maar Garagebedrijf B heeft wél een gratis vervangende auto mocht de auto op de dag zelf niet klaar zijn én een leenfiets voor door naar het werk een paar straten verderop.

Op dinsdag kan ik de auto ophalen bij Garagebedrijf B.

'Nou meneer, de motor was gelukkig niet van de tijd af, we hebben de auto gecontroleerd, proefgereden en de nokkenassensor vervangen....Dat is dan €266,-' En dan moet ik even slikken...want Garagebedrijf A. Had dit voor €185,- gerepareerd. Ik trek mijn bankpas en ben er van overtuigd dat het allemaal één groot complot is. Kafka had er een puntje aan kunnen zuigen. De auto loopt weer een stuk beter, maar ik kan me hier en daar níet aan de indruk ontrekken dat de motor soms wat te veel geluid maakt.

Een rekensommetje om dit vehikel mee af te sluiten:

Reparaties aan de distributieriemspanner van €369 voor €260,- = €109,- winst.

Reparaties aan de nokkenassensor van €266,- welke ook voor €185,- afgehandeld hadden gekund = €81,- verlies.

€109,- winst - €81,- verlies = €28,- winst.

Gelukkig kon ik het hier even van me afschrijven en ben ik geen extra kosten kwijt aan therapie....

(P.S. als je 'check engine' lampje gaat branden, bespaar jezelf dan een hoop tijd en ellende en breng je auto meteen naar een garagebedrijf die je vertrouwd...succes met het vinden daarvan.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig geschreven verhaal en voel de emotie door het scherm heen komen. Auto's na vrouwen de slechtste investering. Een auto geeft wel vrijheid en dat mag wat kosten. Gelukkig is de benzine prijs 15% lager zodat je daar 450 euro op jaarbasis mee bespaart in vergelijking met vorig jaar maar dat het een complot is staat vast :-) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 maanden later...
  • 5 maanden later...

Zo, eindelijk eventjes tijd gevonden om in het 'ik schrijf het even van mij af'- topic mijn gal te spuwen over de Nederlandse gouden melkkoe.

Ik heb begin vorig jaar een auto gekocht. Dit heb ik zeer, zeer, zeer voordelig gedaan via een veilingsite. Ik heb voor de auto €3.900,- betaald. In de achterbankbekleding zat wat schimmel, maar met een goed(en duur) middel en een middagje poetsen met mijn moeder was alle schimmel er uit en rook en blonk deze waggie als nieuw. Ik was benieuwd naar de waarde van de auto. Ik ben dus naar een vriend gegaan die bij de Fiat dealer werkt(de auto was een Fiat grande punto). Auto afgegeven en gevraagd, joh wat zou ik hier nu voor krijgen als ik niets zou terug kopen. Antwoord: € 5.250,-. HATSIKIDEE daar is vast € 1.350,- 'winst'. Goeie aankoop dus, want qua onderhoud heb ik hem gelijk maar even laten checken en daar was ook niets mis mee. Hij had even een grote beurt nodig(en apk) A € 400,-, maar nu was hij weer helemaal bij qua onderhoudt en in zeer goede staat. Mooi dacht ik, want als ik de auto had moeten kopen had ik zomaar € 6.000,- tot € 7.000,- zei de Fiat dealer. Erg blij met mijn aankoop dus:)

Een aantal maanden heb ik er erg lekker mee gereden, geen vuiltje aan de lucht. Echter gaat in oktober 2015 een lampje branden(dan krijg ik al jeuk aan mijn zak). Het motor engine lampje, als er 1 lampje is wat veel geld gaat kosten, dan is het deze. Hier valt werkelijk alles onder volgens mij bij de motor. Mijn turbo was ondertussen gestopt, mijn start-stop systeem deed het niet meer en alle andere electrische luxe was er klaar mee nadat dit lampje ging branden. Maar prima ik naar de garage om de hoek. Hier is het 'ouwe jongens krentenbrood' en hij belt mij wel als hij een indicatie heeft.

Na een aantal uur werd ik gebeld: "Tja je roetfilter zit vol, hierdoor schakelt de motor automatisch alle elektrische onderdelen uit ter bescherming. Het roetfilter moet worden schoon gemaakt in een chemisch bad."  Ik allang blij dat alles alleen was uitgeschakeld en de turbo etc. niet kapot waren. Kosten van dit chemische badje voor mijn roetfilter: €600,-. Maar meneer: "dan kun je er wel weer 60-80.000 km tegenaan". Ik heb toen bewust nog gevraagd (ik heb niets met het milieu), kan dat roetfilter er niet uitgeslepen worden. Het is nergens goed voor en gaat met op deze manier alleen maar geld kosten. Nee meneer dat zou ik niet doen(en dat geloof ik dan gelijk met mijn peen en uien gezicht).

Auto terug gekregen en inderdaad alles deed het weer en reed top! Twee weken later, zelfde probleem. Ik terug naar de garage: "we kijken het na voor u". Twee dagen later de auto opgehaald en was weer helemaal oke, in principe geen rekening gehad(dacht dit valt onder de garantie van de reparatie).

Ondertussen is het begin januari, wellicht voelt u het al aankomen, het lampje ging weer branden. Alle power uit de motor en geen elektrische luxe meer. Terug naar de garage: "Zet hem maar neer dan kijken we er zo ff naar" Ik een andere auto geregeld. Twee dagen later, nog niet gebeld, dus ik bel hun: "we hebben nu geen tijd"(werkelijk nog nooit gebeurd, in 6 jaar tijd niet) "het duurt nog zeker een week voordat we er aan beginnen. Ik kan wel de sensor uitschakelen, dan kun je er in elk geval mee rijden en doet alles het weer, maar dit is niet zo best voor de motor." Tja ik heb weinig keuze, want ik heb een auto nodig voor mijn werk. Ik wil weer een afspraak maken, maar dit duurt dik een week. Ik bel mijn maat op(van de Fiat dealer) en vraag of hij tijd heeft om mijn auto te checken: "jups, geen probleem gozah, zet hem vanavond voor mijn deur en je krijgt een nieuwe Giulietta Sprint mee". Mooi! Die Alfa Romeo Giullietta sprint ging als een raket en heb er een week in gereden. Ik wordt gebeld door hem: "Welke beunhaas heb er in jouw wagen geknutseld joh, de sensor is vernacheld en nog wat dingen". Hij ging het repareren. Bonus rekening van € 960,- hoppakee!

Eind januari word ik gebeld door de garage om de hoek, hoe het met mijn storing is. Ik zeg dat ik naar de Fiat dealer ben gegaan om het te verhelpen en hoor er verder niets meer van. Twee weken later op de mat, als donderslag bij heldere hemel: € 800,-, waarvan €700,- arbeid en €100,- klein materiaal. Van de dealer om de hoek. Ik bel hem op hoge poten en trek hem bijna door de telefoon. Hij blijft kalm en zegt: "ja wat denk jij dan, dat wij alles gratis doen. Dit is van de tweede reparatie en de derde reparatie."

Ik stel een mail op, hoe het juridisch moet, en geef hem een termijn waarop hij het euvel kan verhelpen. Wijs hem op zijn prestatieplicht.

Hij reageert met: "Moet je lekker doen dan"

Hmm niet de reactie die ik had gehoopt, maar ik hou mijn poot stijf en betaal niet. Ik zie wel wat er gebeurd, maar na mij de zondvloed.

Ik krijg weer een brief van hem dat ik moet betalen, ik bel hem en zeg dat ik niks betaal en dat we maar naar de geschillencommissie van de BOVAG gaan. Ik hoor hem slikken en hij zegt: "Uhm tja daar heb ik nog nooit gestaan, dus ik hoop niet dat het zo ver komt". Ah mooi denk ik, dit is iets wat hij niet wil. Dus ik zeg, kom maar met een tegenvoorstel. Dat voorstel is er snel, € 400,- betalen. Ik ben nog steeds niet akkoord dus laat het even links liggen.

Ondertussen heeft mijn auto een nieuwe slok olie nodig. Dus weer naar de Fiat dealer. Geen rekening gekregen: "over een paar weken/maanden moet je ook een nieuwe apk en nieuwe banden etc en nieuwe remblokken, dan doen we hem er bij." Prima.

Inderdaad paar weken later, we zitten eind febr. 2016, lampje voor de remblokken. Auto weggebracht, alles geregeld en factuur van, JAWEL : € 1.100,-. Banden, apk, remblokken, schijven, olie etc alles.

Maar sinds mijn wagen bij de FIAT dealer was geweest waren mijn problemen wel opgelost. Daar is een gloeibougie vervangen. Daarom wil ik de factuur van € 400,- nog steeds niet betalen. Ik stuur hem de rekeningen op en zeg dat ik geen € 1.000,- betaal voor een niet opgelost probleem. Hij doet een ultime poging om toch nog wat te ontvangen en stelt €200,- voor om te betalen. Ik kies eieren voor mijn geld en betaal die € 200,-.

Al met al in iets meer dan een jaar tijd en ongeveer 35.000km verder de volgende kosten:

Eerste apk: €400

1 Roetfilter: €600

2 Roetfilter: € 200

3 Roetfilter: € 960

Onderhoud: €1100

Totaal:        € 3260,-

Dat is bijna € 0.10 per km. Ik twijfel of ik nog steeds zo een goede koop heb gedaan met deze auto. Echter had dit bij ieder willekeurig ander voertuig ook kunnen gebeuren, alleen zou ik daar meer voor hebben betaald in aanschaf.

Zo dit lucht inderdaad wel ff op zeg :) Mochten er mensen zijn die het verhaal willen kopen in boekvorm met harde kaft, dat is mogelijk voor de schappelijke prijs van € 3261,-, dan verdien ik er in ieder geval nog iets aan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roelette meteen maar  https://www.promovendum.nl/ bellen en daar je verzekering onderbrengen gaat je ongetwijfeld 20% minder premie betalen en kan je weer een APK en olie elk jaar voor kopen.

Auto's, zijn bijna een slechtere investering qua kosten dan een vrouw maar de vrijheid die we terug kijken is voor mij onbetaalbaar. Ik ga liever niet meer op vakantie(incl. Vegas) als ik zou moeten kiezen tussen dit of een auto (vervoer). God nu moet ik zeker mijn mond gaan spoelen :-)

0.10€ per kilometer is inderdaad iets te hoog en hoe kom je in totaal uit met alle benzine en verzekeringen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TheGreatOne goedkoper qua verzekering ga ik nergens krijgen... Ik zit nog via Randstad en betaal per kaar 170€ gewoon wa en dat met slechts 7 schade vrije jaren! Dus als promovendum daar onder komt vind ik ze heul knap!!

Belasting is ongeveer 100€ in de maand.

Diesel kost gemiddeld €1.25 per liter en daar rij ik 20km mee. Per km dus ongeveer €0,065.

Verzekering en belasting ongeveer:€ 0.045(bij 30.000km)

Totaal dus €0,21 per km. Excl de afschrijving, dit is uiteraard nog best netjes, maar het had veel beter kunnen zijn!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Promovendum garandeert 20 procent korting op autoverzekering. Dus niet goed geschoten altijd mis. 

Wat een verhaal @ROELETTE klinkt als iets wat met elke auto kan gebeuren, behalve met een duitse naar mijn gevoel. Ik zal persoonlijk nooit een andere auto rijden dan een duitse maar dat is ook meer gevoel en dat ik er nooit problemen mee heb gehad. Nu 5 jaar een audi en nog geen enkel probleem er mee gehad, kocht hem ook toen hij pas 20k gereden had, maar behalve het vervangen van distributieriem alleen elk jaar een beurt en apk en klaar. 

Zou je door dit verhaal ooit nog een fiat kopen?

en eens met @TheGreatOne , de vrijheid die je krijgt door een auto kunnen maar weinig dingen tegenop. Of je nu twee autos moet hebben is weer een andere discussie maar volgens mij kunnen vrouwen toch prima fietsen? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JackPot hier voor een opel agilla gereden van 120k naar 200k, nooit wat mee gehad en bijna 0 afschrijving. Zag er niet uit maar koste niks.

Volgende auto op zeker een duitse of japanner... Maar het nadeel is de best hoge aanschaf. Ter vergelijkig:

€3900 voor een auto uit eind 2010, diesel met 110k op de teller. Alle luxe die er is zit er op, bellen via stuur, climate controle, start stop, alles. Voor €3900 had ik anders een golf uit 2002 gehad met 150k op de teller... Ik begrijp dat er ook een hogere restwaarde op zit, maar je moet het geld dan wel hebben.... Nu zou ik het anders doen, maar toen moest er ook geld in het huis wat ik zelf aan t bouwen ben. Toen had ik nog geen hypotheek dus betaalde alles zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

> @ROELETTE zei:

> JackPot hier voor een opel agilla gereden van 120k naar 200k, nooit wat mee gehad en bijna 0 afschrijving. Zag er niet uit maar koste niks.

>

> Volgende auto op zeker een duitse of japanner... Maar het nadeel is de best hoge aanschaf. Ter vergelijkig:

>

> €3900 voor een auto uit eind 2010, diesel met 110k op de teller. Alle luxe die er is zit er op, bellen via stuur, climate controle, start stop, alles. Voor €3900 had ik anders een golf uit 2002 gehad met 150k op de teller... Ik begrijp dat er ook een hogere restwaarde op zit, maar je moet het geld dan wel hebben.... Nu zou ik het anders doen, maar toen moest er ook geld in het huis wat ik zelf aan t bouwen ben. Toen had ik nog geen hypotheek dus betaalde alles zelf.

Mijn Fiat Brava was ook hel. Alles kan kapot ook Roel...

Italianen moeten voetballen, pizza's bakken, maar verre blijven van auto's maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt zeker een heel fair point @ROELETTE en dat is ook de reden dat niet iedereen in een duitse auto rijdt. Mijn eerste autootje was ook een fiat panda, en daarna een renault twingo. Nu dan een duitser, en zal niet snel meer weg gaan bij dat merk. 

Hoewel een range rover blijft een beetje de droom, wie weet na morgen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 jaren later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.