Spring naar bijdragen

Hoeveel zakgeld krijgt een kind?


Miss_Jackpot

Aanbevolen berichten

  • 3 maanden later...

Mijn advies (mijn dochter is nu 13) is om hier vroeg mee te beginnen. Ook al is 4 erg jong en gaat het nog niet echt ergens over. Vooral uitleg wat geld is en het gevoel kan je al best kwijt aan een vierjarige. Met een euro in de week die ze vrij kan besteden kan ze ongetwijfeld nog jaren mee vooruit en kan ze hier en daar een snoepje van kopen en sparen voor een leuke pop. Het Nibud geeft hier advies over (zeggen 6 jaar).

Mijn persoonlijke mening is dat kinderen als ze dadelijk in de puber tijd zitten gewoon goed moeten weten wat sparen is, waar komt geld vandaan (niet uit de geld automaat), wat is rente, wat doet een bank, wat is een schuld etc. door hebben. En als je daar al spelenderwijs mee omgaat op jonge leeftijd in de vorm met zakgeld is dadelijk de maatschappij, ouders en kind erg mee gebaad. Sommige ouders in mijn omgeving geven helemaal geen zakgeld en zeggen steenvast: Mijn kind komt niks te kort en krijgt alles wat ze nodig heeft. Ik denk dan.....nou ja je weet wel :-)

Wat ik in een later stadium deed is als ze de helft spaart van haar zakgeld en naar de bank brengt, papa het verdubbelt op haar spaarrekening. Zo creëer je dat ze ook uitgeven (de helft) en leren sparen en heb je een mooie mix te pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WIj doen ongeveerd hetzelfde als Armijn, zijn begonnen toen ze vijf werd, toen kon ze ongeveer optellen en zo en ik vind dat dat heel erg helpt. Ze moet van ons een deel sparen voor haar rekening en verder mag ze zelf weten of ze het uitgeeft aan iets wat ze graag wil hebben (iets groters) of een snoepje oid, na de eerste kauwgumbal uit een automaat van 50 cent koopt ze die in ieder geval niet meer (veel te duur!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WIj doen ongeveerd hetzelfde als Armijn, zijn begonnen toen ze vijf werd, toen kon ze ongeveer optellen en zo en ik vind dat dat heel erg helpt. Ze moet van ons een deel sparen voor haar rekening en verder mag ze zelf weten of ze het uitgeeft aan iets wat ze graag wil hebben (iets groters) of een snoepje oid, na de eerste kauwgumbal uit een automaat van 50 cent koopt ze die in ieder geval niet meer (veel te duur!).

Helemaal mee eens, is al een paar keer goede leerschool geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ff serieus. Ik kreeg al vroeg zakgeld, leren sparen en klusjes doen en dan mocht je wat kopen. Iets kopen deed ik niet. Geld liet ik werken op de spaarrekening en de beurs.

1 euro is een mooi bedrag. Geef het in kleine muntstukken. Rammelt lekker in de spaarpot.

Verder zou ik het Nibud volgen en ook je eigen gevoel. Wat is redelijk om te geven. Belonen met goed gedrag, sparen en dan bij het storten op de bank wat geld erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

Leuke voorbeelden en suggesties. Onze dochter van 10 bijna 11 krijgt ook zakgeld alleen vergeten we dit vaak te geven. We geven haar dan 5 of 10 euro waarvan ze de 1/2 moet sparen en voor de andere helft iets leuks mag kopen. Ze krijgt ook vakantie geld zodat het shoppen, winkelen voor haar ook leuk wordt. Tot nu toe heeft ze een NY-cap gekocht (met een bijdrage van paps), een paar stenen, mineralen en een op een brocante markt wat hondjes.6adee11953620da86c94355df01b3d3e.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn geloof ik begonnen met 6 jaar, 2 euro per week of een tientje in de maand. Sinds zijn 7e heeft de oudste een eigen betaalrekening compleet met pinpas. Hij hoeft er niks van te sparen, alles mag op aan hoes and blow. Alleen als hij een groter bedrag krijgt van opa en oma of voor zijn rapport oid, mag hij niet alles in één keer opmaken een kleine dingetjes, zoals snoep en blikjes drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terzijde: vinden jullie ook niet dat het Nederlandse onderwijssysteem veel meer aandacht aan dit soort zaken zou moeten besteden? Ik vind het fijn dat ik weet wat de hoofdstad van Peru is, maar ik had veel liever op de middelbare school vakken als Belastingen, Verzekeringen, Persoonlijk Money Management, Hoe koop ik een huis etc. gehad.

Het is toch eigenlijk idioot dat dit allemaal vanuit de ouders zelf moet komen? Ik had het in ieder geval heel prettig gevonden als ik verzekeringsles gehad had, want daar snap ik nog steeds de ballen van :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terzijde: vinden jullie ook niet dat het Nederlandse onderwijssysteem veel meer aandacht aan dit soort zaken zou moeten besteden? Ik vind het fijn dat ik weet wat de hoofdstad van Peru is, maar ik had veel liever op de middelbare school vakken als Belastingen, Verzekeringen, Persoonlijk Money Management, Hoe koop ik een huis etc. gehad.

Het is toch eigenlijk idioot dat dit allemaal vanuit de ouders zelf moet komen? Ik had het in ieder geval heel prettig gevonden als ik verzekeringsles gehad had, want daar snap ik nog steeds de ballen van :P

Ik ben het hier zo 100% mee eens. Ik heb dit al zo vaak gedacht en als ik mijn neefjes of andere pubers zie en denkt, leuk al die kennis maar levenskennis en zaken die je hierboven beschrijft zijn in mijn ogen cruciaal om je een goede start te maken. Als ik toen ik 22 was die nieuwe auto (met volledige lening) had gekocht was ik nu niet geweest waar ik nu stond. Ik ben gelukkig voor een 14 jaar oude bak gegaan met 2 ton op de teller voor een bedrag wat ik gewoon kon betalen. Ze (de jeugd) en veel andere snappen gewoon niet hoe bepaalde zaken werken en kijken alleen naar de buitenkant. Vraag aan elke willekeurige 16 jarige wat die wilt worden later of hoe zijn toekomst er uit ziet. Altijd hetzelfde antwoord maar geen idee wat Persoonlijk Money Management is omdat ook te bereiken. Daarom is in mijn ogen vroeg zakgeld geven een must met daarbij begeleiding en uitleg over geld en hoe dingen werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terzijde: vinden jullie ook niet dat het Nederlandse onderwijssysteem veel meer aandacht aan dit soort zaken zou moeten besteden? Ik vind het fijn dat ik weet wat de hoofdstad van Peru is, maar ik had veel liever op de middelbare school vakken als Belastingen, Verzekeringen, Persoonlijk Money Management, Hoe koop ik een huis etc. gehad.

Het is toch eigenlijk idioot dat dit allemaal vanuit de ouders zelf moet komen? Ik had het in ieder geval heel prettig gevonden als ik verzekeringsles gehad had, want daar snap ik nog steeds de ballen van

Sowieso moet alles vanuit de ouders komen. Daar ben je ouder voor, maar ik ben het er 1000% mee eens dat de scholen niet aansluiten bij de praktijk van "volwassen zijn".

Helemaal niemand kan fatsoenlijk zijn belasting invullen, zijn pensioen regelen, een hypotheek afsluiten zonder genaaid te worden of voor zichzelf een verzekering afsluiten. Ik zeg: Handarbeid (of muziek) eruit en 2 uurtjes "Geld-les" per week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.