Spring naar bijdragen

Waarom beleggen in zilver en goud?


JackPot

Aanbevolen berichten

Dit is een vraag die ik zelf vaak stel, en ik zie de reden er van nog steeds niet. Terwijl ik mensen om me heen hoor en zie die juist wel geloven in zilver en goud, en hier in blijven geloven ook al zakt de koers tot een 'dieptepunt'.

Ik zie beleggen in zilver en goud meer als een risico, en de grafiek die ik hier plaats bewijst dat ook weer. Het is een enorm beweeglijk metaal en mensen die het vergelijken met zekerheid die .....ja.....snappen het niet. Of misschien ben ik wel degene die het niet snapt en kunnen de bezoekers hier me overtuigen en ga ik volgende maand al mijn spaarcentjes omzetten in zilver.

De koers van zilver en goud en is enorm volatiel, wat betekent dat je het niet veilig kunt noemen, of zeker kunt noemen. Wel snap ik dat als het financiele systeem omvalt, waar sommigen in geloven of dit verwachten (lees o.a. Willem Middelkoop, graag gedaan @fiftyfifty) dat goud en zilver dan een bepaalde waarde behouden.

Onderstaand de grafiek van zilver, waar een enorm piek in is ontstaan, oftewel een enorme bubble! En die is terecht lek geprikt als je het mij vraagt. Mijn gevoel zegt dat we ook nog makkelijk kunnen halveren vanaf het huidige niveau, aangezien de stijgingen veel te groot zijn geweest

SmARk8f.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 maanden later...

In zoverre mee eens @jackpot, als je edelmetalen ziet als een vergelijkbare investering als aandelen, opties, rente, etc dan is het pretty nasty. De wijze les die dankzij Willem Middelkoop over goud en zilver heb geleerd is: no counterparty risk! (in het Nederlands is het helaas niet zo kort en bondig te zeggen, dus ik hou het maar even in het Engels) Maar let wel: dit gaat alleen over fysiek goud en zilver: munten en baren, sieraden en theelepeltjes. "Because they can't print gold" is de slogan van de edelmetalentoko Amsterdamgold die destijds door Middelkoop is opgezet. Die redenering doortrekkend is dan het weinig zinvol om in papieren edelmetalen te beleggen, oftewel beetje gokken op het koersverloop. Koers heeft ook niks meer met vraag en aanbod van het blinkende goedje te maken, het is helemaal overgenomen door de virtuele handel. (Verexcuseer me dat ik de bijbehorende beurstermen niet ken, waar blijft onze verklarende woordenlijst?) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Counterparty risk = Tegenpartij risico

Dit heb je met aandelen en obligaties overigens ook niet in de zin dat dit altijd buiten de bank staat waar je deze gestald hebt. Opties zijn verzekerd door een clearing house.

Maar ik snap wel je punt want goud heb je in je hand en geld en of aandelen heb je niet thuis in een kluis liggen (meestal). Het beleggingsfonds van Willem Middelkoop past dan toch niet echt bij zijn beredenering want hij belegt daar niet in fysiek goud toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, zijn CDfund richt zicht op de mijnen van de categorie 'rare earth elements'.

In elektronica als mobiele telefoons en mp3-spelers wordt veel gebruikgemaakt van zeldzame-aardelementen. [...] Een groot gedeelte van de bekende voorraden aan zeldzame aarden bevindt zich in China, dat dan ook het leeuwendeel van de wereldproductie voor zijn rekening neemt. Naar aanleiding van Chinese plannen om een (steeds groter) aandeel van deze productie voor de eigen industrie te behouden door middel van exportquota, en omdat door de schaarste op de markt commerciële winning (weer) financieel exploitabel werd, zijn vanaf circa 2005 mijnen in andere werelddelen versneld heropgestart.

- bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeldzame_aarde

Voor de lange termijn denk ik dat Willem Middelkoop gelijk heeft. Nu ben ik doorgaans een vrij slechte voorspeller qua investeringen, want ik stap overal te vroeg in, met een te korte adem. Als ik het geld over had om te investeren, had ik dat in het CD fund gedaan, of rechtstreeksin aandelen van dergelijke mijnen. Maar waarschijnlijk te vroeg om te profiteren van de lange termijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JUIST het fysieke aspect van goud is eerder een nadeel dan een voordeel. Je moet het "stallen", verzekeren etc. etc.

En wat ga je met dat goud doen als de pleuris ECHT uitbreekt/apocalytische vormen aanneemt?

Denk je dat er iemand zit te wachten op je goud? Ik verwacht van niet. Je kunt er vette jack-plugs of scartkabels mee maken, maar dat is het dan ook wel. Goud is een commodity met zeer beperkte levenreddende eigenschappen. Je hebt tegen die tijd meer aan voedsel, water, medicamenten etc. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goud is al duizenden jaren een prachtig ruilmiddel en durf er alles op te zetten dat als de pleuris uitbreekt dit het middel is om juist aan eten of een boottochtje te kunnen betalen. Zelf zie ik het als een middel om differentiatie in mijn beleggingen te hebben. Ik weet het goud kan je niet eten en voelt koud aan in bed maar de magie zal altijd behouden blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Mr Doom Marc Faber koopt ook weer fysiek goud, net zoals Willem Middelkoop waarschijnlijk ook doet.De man heeft een strategische weging in zijn totale beleggingsportefeuille van 25% en door de forse daling van goud is dit gedaald tot onder de 20%. Hij 'moest' daarom bijkopen en heeft dat dan ook gedaan.

Goud blijkt dus de laatste jaren niet de fijnste investering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In juli hebben beleggers massaal goud van de hand gedaan, waarbij zelfs de grote goud liefhebbers dit verkocht hebben waaronder Paulson die toch nog een grotere liefhebber van goud is dan onze bekende Willem.

Beleggers hebben afgelopen maand 2,3 miljard dollar onttrokken aan goudfondsen. Zelfs hedgefondsmanager en multi-miljardair John Paulson , die helemaal opgewonden raakt van dit edelmetaal, verkocht een deel van zijn enorme goudpositie. (Bron: Fondsnieuws)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Langzaam maar zeker ben ik ook aan het denken om toch een klein stukje goud te kopen, al is het maar om erbij te horen bij mijn mede goud liefhebbers @fiftyfifty en @thegreatone die hier wild van zijn :)

Wat voor iets raden jullie me aan om fysiek te kopen. Het hoeft maar een klein iets te zijn, wat makkelijk te kopen en te verkopen is.Gouden tientjes misschien interessant?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is wel een mooie tip, maar moet ik dan ook niet meteen een kogelvrijvest erbij kopen ofzo @thegreatone? Het is toch riskant om met een goudstaafje van 1000 euro op straat te lopen? Hoeveel gram is een troy ounce eigenlijk? En hoe groot is een troy ounce aan goud? Kan dit in mijn zak of heb ik meteen een rugzak nodig? :)

Tot slot waar koop ik een troy ounce goud?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een troy ounce is ruim 31 gram om precies te zijn: 31.1034768 gram En is een redelijk dun muntje ;-) Dit komt omdat de dichtheid van goud is enorm en daarom lijkt het vaak weinig maar is wel zwaar. Zo'n goudstaaf die je vaak in films ziet weegt 12 kg is en niet zomaar even te tillen als je er een paar op wilt pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kost zo'n goudstaaf van 12 kilo ongeveer? Moet je dan richting een miljoen denken? En kan je die 'gewoon' kopen?

Ja je kan gewoon baren goud kopen en voor een kleine 32.000€ betaal je nu voor 1 kilo goud en dus voor 12 kilo goud baar betaal je een kleine 4 ton. Voor een miljoen kan je toch zo'n 31 kilo goud kopen die kan je gewoon in je rugzak doen ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 maanden later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...