Spring naar bijdragen

Steen, papier, schaar.


TheGreatOne

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk kent iedereen het spelletje: Steen, papier, schaar wel.

Het spel wordt, meestal door kinderen, gebruikt om te loten, bijvoorbeeld om te bepalen wie aan de beurt is bij een spel zoals tikkertje, verstoppertje of varianten daarvan. Het voordeel hierbij is dat er geen derde element nodig is (zoals bij het raden van een getal), en geen materiaal zoals bij kop of munt en een dobbelsteen rollen. De uitkomst is onvoorspelbaar, in tegenstelling tot het gebruik van een aftelrijmpje.

De twee spelers tellen af en steken tegelijk zonder aarzeling de hand uit in de vorm van:

Regels

een vuist (steen) wint van twee gespreide vingers (de steen maakt de schaar bot);

een vlakke hand (papier) wint van een vuist (het papier bedekt de steen);

twee gespreide vingers (schaar) winnen van een vlakke hand (de schaar verknipt het papier).

Het spel wordt doorgaans een afgesproken oneven aantal keren gespeeld, zodat er geen gelijkspel uit de bus kan komen. De winnaar is degene die de meeste winnende combinaties maakte.

Bron wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steen,_papier,_schaar

Nu zijn er natuurlijk heel veel theorieën over dit spel en hoe je dat het beste zou kunnen spelen zodat het een behendigheidsspel is geworden in plaats van een loterij. Nu is er een Chinese wiskundige die die spelletje gekraakt heeft en ik heb dit natuurlijk meteen getest op mijn laatste feestje in de buurt. En wat blijkt! Het werkt bij mij als een tierelier, had ik dit maar geweten als kind zijnde. Mooie is dat je het wel aan je kinderen kan vertellen zodat ze altijd winnen ;-)

Filmpje van Steen, Papier, Schaar strategie met uitleg van 2.5 minuut.

http://www.businessinsider.com/rock-paper-scissors-strategy-2014-6?IR=T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 maand later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.