TheGreatOne Posted March 16, 2015 Report Share Posted March 16, 2015 Waarschijnlijk kent iedereen het spelletje: Steen, papier, schaar wel. Het spel wordt, meestal door kinderen, gebruikt om te loten, bijvoorbeeld om te bepalen wie aan de beurt is bij een spel zoals tikkertje, verstoppertje of varianten daarvan. Het voordeel hierbij is dat er geen derde element nodig is (zoals bij het raden van een getal), en geen materiaal zoals bij kop of munt en een dobbelsteen rollen. De uitkomst is onvoorspelbaar, in tegenstelling tot het gebruik van een aftelrijmpje. De twee spelers tellen af en steken tegelijk zonder aarzeling de hand uit in de vorm van: Regels een vuist (steen) wint van twee gespreide vingers (de steen maakt de schaar bot); een vlakke hand (papier) wint van een vuist (het papier bedekt de steen); twee gespreide vingers (schaar) winnen van een vlakke hand (de schaar verknipt het papier). Het spel wordt doorgaans een afgesproken oneven aantal keren gespeeld, zodat er geen gelijkspel uit de bus kan komen. De winnaar is degene die de meeste winnende combinaties maakte. Bron wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steen,_papier,_schaar Nu zijn er natuurlijk heel veel theorieën over dit spel en hoe je dat het beste zou kunnen spelen zodat het een behendigheidsspel is geworden in plaats van een loterij. Nu is er een Chinese wiskundige die die spelletje gekraakt heeft en ik heb dit natuurlijk meteen getest op mijn laatste feestje in de buurt. En wat blijkt! Het werkt bij mij als een tierelier, had ik dit maar geweten als kind zijnde. Mooie is dat je het wel aan je kinderen kan vertellen zodat ze altijd winnen ;-) Filmpje van Steen, Papier, Schaar strategie met uitleg van 2.5 minuut. http://www.businessinsider.com/rock-paper-scissors-strategy-2014-6?IR=T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasVegasNic Posted April 18, 2015 Report Share Posted April 18, 2015 Steen, papier, schaar speel ik soms met mijn dochter. Dit met wisselend resultaat. Even afwachten of deze theorie hierin verandering gaat brengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nikie Posted April 18, 2015 Report Share Posted April 18, 2015 Leuk, goed om te weten! Ken je ook de variant Rock, Paper, Scissors, Lizard, Spock van Sheldon in the Big Bang Theorie. Hier legt hij het uit: Kun je ook altijd mee winnen omdat de ander het toch niet snapt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SubAqua Posted April 19, 2015 Report Share Posted April 19, 2015 Leuk, goed om te weten! Ken je ook de variant Rock, Paper, Scissors, Lizard, Spock van Sheldon in the Big Bang Theorie. Hier legt hij het uit: Kun je ook altijd mee winnen omdat de ander het toch niet snapt @nikie, die is idd super, geweldige show... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simonvk Posted April 25, 2015 Report Share Posted April 25, 2015 Boeiend filmpje Great one. Theorie ga ik in mn achterhoofd houden. Met 'Stiften' kan je ook altijd winnen omdat de ander het niet snapt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nikie Posted April 25, 2015 Report Share Posted April 25, 2015 haha @simonvk Blind stiften, terughalen met de vier, verdubbelen, jack in de box, elleboog op tafel, Stift! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheGreatOne Posted April 26, 2015 Author Report Share Posted April 26, 2015 haha @simonvk Blind stiften, terughalen met de vier, verdubbelen, jack in de box, elleboog op tafel, Stift! Een van mijn favoriete scene's van Jiskefet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remco86 Posted April 26, 2015 Report Share Posted April 26, 2015 Geniaal idd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasVegasNic Posted April 26, 2015 Report Share Posted April 26, 2015 haha @simonvk Blind stiften, terughalen met de vier, verdubbelen, jack in de box, elleboog op tafel, Stift! Een van mijn favoriete scene's van Jiskefet. Echt leuk! Ook gaaf om weer guldens te zien :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts