Spring naar bijdragen

Gewoon even m'n verhaal van me afschrijven

Featured Replies

Geplaatst

Goedemiddag! Inmiddels ben ik gelukkig over de ergste pijn heen, maar ik merk toch dat het goed doet om van me af te schrijven, dus bij deze... ik ben een man van 31 en woon sinds een jaar op mezelf (alleenstaande). Eigenlijk al mijn halve leven, sinds mijn 16e ofzo, heb ik in fases gegokt/gewed (met name op voetbalwedstrijden). In die periode is altijd af en toe een 'emotionele' golf geweest waarin ik een zeer hoog bedrag inzette op een lage odd, om een kleiner verlies terug te kunnen winnen. Vaak ging dat goed, niet altijd. Een nuance: dit ging dus in golven, dit is niet al m'n hele leven een dagelijks iets, maar laten we zeggen, eens per maand had ik zo'n moment, en zo'n 1-2x per jaar ging dat fout.

Rond de invoering van de kansspelwet in 2021 werd mijn gokgedrag steeds problematischer. Niet vanwege de kansspelwet zelf, maar omdat ik ongeveer gelijktijdig startte met mijn eerste fulltime baan, na mijn opleiding. En ik woonde nog thuis. Ik had dus ook opeens veel meer geld te besteden. We werkten ook veel thuis, waardoor ik ook nog eens een hoop tijd had. Ik ben in die periode ongeveer 6.000 euro verloren in twee jaar tijd. (Dat was dus ook al deels voor de invoering van de kansspelwet, maar toen ik al wel werkte). Daarna nam ik me voor: van nu af aan ga ik alleen nog maar meedoen aan promoties. Dan ligt de winstmarge in mijn voordeel en ga ik het terugverdienen. Dat lukte zowaar ook, ik won alles terug door me aan die afspraak te houden. Dat heeft ongeveer een jaar geduurd, redelijk snel voor zo'n groot bedrag omdat LiveScoreBet toen iets had waarmee je geld kon winnen als een bepaalde speler scoorde. Ik kreeg (doordat ik uiteraard een vaste klant was, het enige voordeel van veel spelen) meestal 250 euro per goal. Dat bestaat nu niet meer, en volgens mij bestaat heel LiveScoreBet ook niet meer in Nederland, dus ik wil ook vooral niemand op ideeën brengen. Maar zonder die actie was dat natuurlijk nooit gelukt.

Dus die 6.000 euro was weggepoetst. Vlak daarna werd ik op een aantal bookmakers beperkt, zonder opgave van reden, maar dat was natuurlijk omdat ik hun promoties 'misbruikte'. Maar ik zat nog wel heel erg in die 'flow' van dat ik constant een voetbalwedstrijd bij wilde houden. Ik was er bijvoorbeeld aan gewend om tijdens het douchen de telefoon op het rekje te zetten en ondertussen een voetbalwedstrijd bij te houden. Of tijdens het wandelen met de hond een score bij te houden. Ik wedde altijd op 'over x aantal goals' zodat ik niet in de laatste minuut de bet nog kon verliezen, dus ik zat constant op goals te hopen. De acties werden dus minder, maar ik was er wel nog aan gewend, waardoor het aantal 'reguliere' weddenschappen weer steeg. Dat is zo een paar jaar door blijven sudderen, in fases. In de meeste maanden had ik winst, als het alleen bij de promoties hield, of als ik ook risicovolle uitstapjes maakte, maar dat goed af liep. Af en toe ging het echter wel mis. Dan verloor ik honderden euro's in 1 dag, waarna ik vaak een stop inlaste van een paar maanden. Om het daarna weer op te pakken.

Zo ook een paar dagen geleden. Tot een paar dagen geleden heb ik maandenlang niet gewed. Tot ik in het weekend van vorige week mezelf zo verveelde door de interlandperiode, dat ik besloot om het toch weer te gaan proberen: alleen acties, was het idee. Het begon heel goed, met 300 euro winst uit een freespin actie. Even later liep dat zelfs uit naar 600 euro winst (maar, dat was al inclusief een paar problematische gokjes die toen nog goed afliepen). Een paar keer kwam ik heel goed weg. En diep van binnen wist ik al dat ik net zo lang door zou gaan tot het wél fout zou gaan. Maar stoppen voelde ook als verliesgevend omdat de promoties me winst geven... de afgelopen dagen is het helemaal mis gegaan. Ik heb in drie dagen tijd 2.500 euro verloren. Het begon zo klein, een paar euro terug willen winnen met 65 euro inzet. Dat ging verloren. Toen moest er 70 euro terug. Toen 900 euro ingezet op een odd van 1.08 (extra goaltje in een wedstrijd die nog in de 1e helft zat) en je raadt het al, dat ging ook mis. Ik zat helemaal in zak en as. Gisteren dacht ik: ik voel me zó rot, de dood of de gladiolen. Ik ga 1.500 euro inzetten op een odd van 1.70. Als dat goed gaat, dan heb ik alles terug, en ga ik dit nooit meer doen (al was dat voornemen waarschijnlijk toch niet gelukt). Als het fout gaat dan schrijf ik me in bij Cruks, en dan voel ik me natuurlijk extreem kut, maar dat voelde ik me toch al, dus dat maakt dan geen verschil. Op een bepaald moment is 2.500 euro niet meer pijnlijker dan 900 euro. Het is allebei pijnlijk en het nettoverschil was de kans dat ik toch nog alles terug zou winnen... maar dat gebeurde dus niet, de 1.500 euro op 1.70 ging ook verloren. Eindstand is dus 2.400 euro verlies. Daar zit wel die 600 euro aan promotiewinsten bij, dus eigenlijk 1.800 euro verlies van m'n eigen geld...

Wat misschien nog wel erger is dan het geld, is de innerlijke rust die ik verloren ben. De afgelopen weken leek ik wel zen, als ik erop terug kijk. Tot ik weer ging wedden. Ik genoot als nooit tevoren van het wakker worden met de zonsopgang in m'n gezicht en van het wandelen met de hond 's avonds tussen de bladeren die al van de bomen beginnen te vallen. En van het lezen van een boek met een kaarsje naast me. Ik denk echt dat ik de afgelopen weken gelukkiger was dan ooit tevoren. Zeker niet alleen vanwege het maandenlang niet wedden, maar ook omdat ik voor het eerst op mezelf woon, en ik na de hete zomer zoveel zin had ik de knusse herfst. En dat gevoel is nu helemaal weg, ik voel me super opgejaagd. Als ik foto's terug kijk van voordat ik hier weer mee begon iets meer dan een week geleden, dan is het bijna een soort rouw wat ik voel. 'Toen was alles nog zo mooi' en 'toen was ik nog zo gelukkig'. Financieel kom ik er wel overheen. Ik had 15.000 euro op m'n rekening, dat is nu gezakt naar 13.000, heel zonde, maar het is dus niet zo dat ik nu schulden heb of wat dan ook. Godzijdank geen veelvoud geworden dan wat het nu is, omdat ik er het geld dus wel voor had. Ik hoop vooral dat ik de hele zure nasmaak die ik de afgelopen dagen heb opgelopen, weer een beetje van me af kan spoelen. En dat ik zonder hartpijn kan kijken naar 'dingen van twee weken geleden'. Want dat intens gelukkige gevoel dat ik had dat is overschaduwd door schuldgevoel door wedden, dat is me denk ik nog wel meer waard dan het geld. Ik hoop door dit bericht van me af te schrijven, daar ook een volgend stapje in te kunnen zetten. Het tweede stapje, na de Cruks inschrijving. Voor nu is het weer even ontwennen. Toen ik vanmorgen op de klok keek en het was net na 10:00 uur 's morgens, was de 1e gedachte: De promoties zijn aangevuld, bookies checken. De tweede gedachte: Ohnee, dat kan niet meer. Maar dat is dus wel wat er, ook al was het maar na ruim een weekje wedden, meteen weer het eerste wat door m'n hoofd gaat. En nog wel even zal duren voor het eruit is. Hopelijk kan ik de rust die ik de laatste weken had, snel weer terugvinden. Een logische gedachte is "Je hebt zo'n 2k betaald voor een les", maar die gedachte gun ik mezelf echter niet. Ik heb al zoveel kansen gehad om deze les te leren, ik had hem al geleerd moeten hebben

Heb je hulp nodig of zijn er zorgen om een ander? Kijk dan op openovergokken.nl voor meer informatie. Uitschrijven voor (online) kansspelen kan via het Cruksregister.
Geplaatst

Dank voor het delen @nissie Hopelijk helpt het afschrijven van je verhaal.

Balans in het leven, het is in alle opzichten blijven finetunen of het nu met gokken te maken heeft of gamen of andere zaken die het leven interessant maken. Houdt ons op de hoogte als je wilt van je ontwikkelingen.

Geplaatst

Goed verhaal @nissie . Mooi uitgeschreven. Je bent gestopt en staat in CRUKS, het belangrijkste heb je al gedaan. Je er nu niet meer onnodig rot over voelen, heeft geen soort van zin. Gokken is nou eenmaal een extreem dure bezigheid en als het kwijtraken van geld je hoog zit dan ook echt geen verstandige route, want dat gaat uiteindelijk in alle gevallen gebeuren als onderdeel van het spel.

Hoe meer je deelneemt, hoe meer je potentieel gezien kwijt zult raken (ondanks dat je ook wel eens wat wint). Daar ben je dan op deze manier achter gekomen. Soms gaat dat vrij snel, soms win je of speel je een tijd quitte en duurt het even. Niets om je voor te schamen. Er wordt niet voor niets gezegd dat winnen uiteindelijk vaak schadelijker kan zijn dan verliezen bij de gevallen waar er een vorm van problematisch en stressvol spelen ontstaat, want daardoor weet je dat het kan en blijf je het proberen, met alle gevolgen van dien.

Je hebt geen schulden en je staat in de plus op je rekening, met een redelijke buffer nog over. Dit had veel vervelender af kunnen lopen voor je als het verliezen van dergelijke bedragen je al zo raakt en met dit soort zware stress opzadelt, dat is niet gezond, dus dan moet je het ook niet doen.

Wat je verder omschrijft is niks meer dan een verslavende gewoonte die je door de tijd voor jezelf hebt opgebouwd. Zodra je daar mee stopt is het gemiddeld ongeveer een maandje of twee om daar aan te wennen en daarbij andere gewoontes aan te leren. Dan verdwijnt die leegte ook weer en kan je dit hoofdstuk voor jezelf gaan afsluiten als een lesson learned.

Geplaatst

Goed geschreven hoor 👍 Ga weer doen waar je hart van gaat kloppen. En schuldgevoel is normaal, maar nergens goed voor. Laat dat los. En ga desnoods mediteren om weer in het hier en nu te komen. Of zelfhulp boeken (heeft mij ook enorm geholpen).

Top van je dat je dit gedeeld hebt.

Geplaatst

Knap dat je je ingeschreven hebt bij Cruks! Dat rot gevoel dat je aan gokken denkt, maar dat niet meer kunt, zal nog eventjes blijven. Maar dat ebt weg. Dan komt er weer ruimte voor o.a. van de herfst geieten. Het heeft even zijn tijd nodig. En realiseer je, wat gebeurd is, is gebeurd. Dat is verleden tijd, daar kan je niets meer aan veranderen. Maar je hoeft er niet in te blijven hangen, echt niet. Zó veel heb je nou ook weer niet verloren, het kan véél erger. Kop op!

Geplaatst
  • Auteur

Thanks voor de mooie reacties allemaal! Inderdaad, het financiële leed is nog 'enigzins' beperkt gebleven als ik het vergelijk met sommige andere verhalen die ik lees. Vandaag was opzich een fijne dag. Nog wel pijn in m'n buik van de gedachten over wat ik met het verloren geld had kunnen doen. Maar ook weer een klein beetje kunnen genieten van het wandelen zonder ondertussen te stressen. En het lezen zonder na elke pagina ff de tussenstand te checken 😅

@TripleZero Bedankt! Een 3e stap heb ik eigenlijk nog niet in gedachten nee, omdat ik hoop dat het met de inschrijving bij Cruks af is gelopen. Het geld komt niet meer terug, maar als ik hierdoor terug kan naar m'n 'mentale gesteldheid' van 1,5 week geleden, dan ben ik een tevreden mens! 😊

Geplaatst
17 minutes ago, nissie said:

Thanks voor de mooie reacties allemaal! Inderdaad, het financiële leed is nog 'enigzins' beperkt gebleven als ik het vergelijk met sommige andere verhalen die ik lees. Vandaag was opzich een fijne dag. Nog wel pijn in m'n buik van de gedachten over wat ik met het verloren geld had kunnen doen. Maar ook weer een klein beetje kunnen genieten van het wandelen zonder ondertussen te stressen. En het lezen zonder na elke pagina ff de tussenstand te checken 😅

@TripleZero Bedankt! Een 3e stap heb ik eigenlijk nog niet in gedachten nee, omdat ik hoop dat het met de inschrijving bij Cruks af is gelopen. Het geld komt niet meer terug, maar als ik hierdoor terug kan naar m'n 'mentale gesteldheid' van 1,5 week geleden, dan ben ik een tevreden mens! 😊

Geld is maakbaar en komt na verloop van tijd altijd terug, mits je er voor werkt, eventueel wat spaart en niet direct alles wat er binnen komt over de balk gooit richting dit soort dingen.

Gokken kan bijzonder vermakelijk zijn, maar je moet het wel echt alleen maar doen met geld wat je daadwerkelijk opzij zet en kunt missen, anders gaat al je verlies op deze manier onherroepelijk pijn doen en ga je er achteraan rennen door nog meer te verliezen zoals je hier is overkomen. En verliezen zul je, want zo zit het spel gewoon in elkaar. Vegas is niet gebouwd door iedereen die daar even lekker heeft gewonnen, maar met het geld van iedereen die er flink heeft verloren.

Het goede nieuws voor jou is juist dat dit nu nog pijn doet, en je bezig bent met wat je er anders mee had kunnen doen. Teken dat je de daadwerkelijke waarde van geld nog niet uit het oog bent verloren, dat is iets waar veel probleemgokkers last van krijgen en een van de hoofdoorzaken van gevalletjes die van kwaad tot erger gaan.

Komt allemaal goed, je hebt er van geleerd en jezelf uitgesloten, zodat je niet weer de fout in kunt gaan. Dan ook afsluiten, genieten van alle andere leuke dingen in het leven en weer door. In de toekomst helemaal niet meer gokken, of zorgen dat je in staat bent om er een financieel plan voor te maken en je daar dan vervolgens ook aan te houden.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.