Spring naar bijdragen

CashCow on stage als Stand Up Comedian


Aanbevolen berichten

2 jaren geleden heb ik een jaartje meegedraaid in de wondere wereld van de stand up comedy.

Met wisselend succes, ik treed niet meer op vanwege het "wereldje" (Allemaal linkse hippies zonder enig besef van hoe de grote boze wereld werkt) en de tijd die het kost om een nieuwe set te schrijven: Reken gerust op 10 uur per minuut materiaal en dat is exclusief testen en try outs.

Dit optreden was in Tivoli Utrecht:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...
Dit is overigens met afstand het allerengste wat je kunt doen.

Ik heb ook presentaties gedaan voor een paar honderd man: No biggie, comedy voor 200 man: Scary as fuck!

Knap, ik ben meer een persoon voor op de achtergrond. Mij zul je ook niet zien op toneel of in een TV programma.Ook niet in man bijt hond. Ik was ergens en van het TV-programma man bijt hond vroegen ze of ik een mijn favoriete dancemoves kon laten zien. Toch maar niet gedaan. Dochterlief vond het ook geen goed idee. :))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond dit heel erg goed! Je zegt dat je geen ballen hebt voor iets maar je staat daar toch wel even voor een publiek waarvan iedereen van jou verwacht dat je even op commando grappig gaat doen. Ondanks dat sta je er erg ontspannen bij, goed gedaan en leuk verhaaltje.

Als het publiek het niet grappig vindt wat je doet lijkt mij het allermoeilijkste. Ik heb een paar keer in Amerika naar standup comedy gekeken en voor een bijna lege zaal grapjes vertellen die niet allemaal aanslaan lijkt mij heel pijnlijk, jij hebt het publiek aardig in de zak hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks, het is een best wel ongrijpbaar iets.

Als je goed kijkt zie je ook mijn opluchting als mensen moeten lachen om mijn eerste grap. Dat is een beetje de graadmeter, als er daar niet gelachen wordt ben je de zak. Dan is het 7 minuten lang HELEMAAL kapot gaan geblazen en het komt dan ook niet meer goed. In de eerste paar seconden bepalen de mensen in het publiek of ze met je meegaan of niet. Als ze meegaan met je dan voel je dat je ze gewoon in je zak hebt zitten en dan maakt het eigenlijk niet meer zoveel uit wat je doet.

Het verschil tussen muziek maken of een presentatie geven & comedy is levensgroot: Bij de eerste 2 is er geen interactie, jij doet je ding, mensen kijken je aan en doen in elk geval alsof ze je boeiend vinden, na afloop applausje en naar huis. Met comedy werkt dat anders. Een lach kun je niet afdwingen, dat is gewoon een emotie die wel of niet omhoog komt. Als er één keer goed gelachen werd om je dan weet het publiek dat het OK is om te lachen en zal de volgende lach niet meer ingehouden komen en dat werkt weer aanstekelijk etc. etc.

Als je dood aan het gaan bent en niemand lacht, dan kun je nog zo'n mooie grap maken, maar dan zal er echt NIEMAND meer gaan lachen. Ook al vinden ze het best een goede grap.

HEEL misschien doe ik nog wel een keer een showtje, maar het kost zo fucking veel tijd, dat ik er mara niet op zou rekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus een tip voor mensen die dit willen gaan doen is vooral er voor zorgen dat je beste grap helemaal vooraan zit of is dat te simpel gedacht? Vreemd genoeg vond ik jou eerste grapje niet het leukst want die kwamen later pas. Waar zit de tijd eigenlijk in om zoiets te doen? Is dat het uitproberen van je grappen en bijwerken of zit je echt uren te bedenken wat een leuke grap is?

De aankondiging van die vrouw helpt natuurlijk ook want zij dat doet perfect. Door haar komt er echt iemand de zaal in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vrouw in de zaal (De zogenaamde MC) is dan ook niemand minder dan Soula Notos, een ervaren en uitstekend comedienne met Griekse roots!

Dat is sowieso een voorwaarde voor een goede avond!

Je hebt gelijk: De beste grap moet niet je openingsgrap zijn, maar je openingsgrap moet wel kenmerkend zijn voor de rest van je show en is in feite een check of mensen in de zaal gaan lachen of niet.

Wat ook belangrijk is, is dat je op een goede plek in een line up zit. Mijn comedy is vrij droog van aard, als je in een line up staat met mannen en vrouwen met zoals dat zo mooi heet: Een hoog energieniveau, dan gebruiken ze mijn optreden om even op adem te komen, pils te halen en het toilet te bezoeken. Bovendien trek ik dan alle energie uit de zaal en als er na mij weer iemand komt die wat energieker is dan moet de zaal weer helemaal opwarmen. Dat werkt niet.

De meeste tijd zit in het schrijven van de grappen.

Als je goed telt zitten er 47 momentjes van lach in mijn verhaal (Waarvan 5 geïmproviseerd, want ik was mijn tekst echt gewoon even kwijt). Mijn standaardverhaal duurt 7 minuten. 42 lachjes in 7 minuten, dat ik elke 10 seconden een grap, of 6 grappen per minuut. En dan kwam ook nog een slang niet elke grap aan. idealiter heb je elke 7 seconden een grap/lachmoment. De meeste comedians halen ook nog grappen uit hun "performance", maar ik doe geen performance, ik doe alleen aan praten. Dus dan haal je eigenlijk het ideale scenario al niet meer, maar je grappen moeten dan wel van betere kwaliteit zijn.

Ik zou zeggen: Verzin even 6 goede grappen die in een verhaal passen. en ga ervan uit dat voor elke grap die je set haalt je er zeker 2 weg kan pleuren, omdat ze gewoon niet werken.

Dus voor 7 minuutjes, moet je zeker 150 grappen hebben die min of meer bij elkaar passen in een verhaal en bij jou als performer. Dat kost tijd.

Maar dat geeft niks. ik heb 1 grap waar ik zeker tientallen uren in heb gestoken en waar ook gewoon geld voor geboden is, maar die grap vind ik zelf zo goed dat ik hem gewoon niet wegdoe. Mocht ik ooit nog het podium opgaan en dat zou mijn openingsgrap kunnen zijn, dan kun je feitelijk niet meer stuk. (Voor comedians is het niet ongebruikelijk om een grap van een ander te kopen en te gebruiken)

Zie een heel HEEL: goede grap maar gewoon als pocket aces. Het moet raar lopen als je er mee verliest, af en toe gebeurd het wel natuurlijk, maar meestal niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt afhankelijk van het podium 7 of 8 minuten en dat is heel erg strak ingeregeld. Een minuut over je tijd gaan wordt gezien als erg oncollegiaal en kan je beslist in de toekomst speelplekken gaan kosten!

De tijd wordt aangegeven door een rood lampje achterin de zaal. Dat lampje wil zeggen: AFKAPPEN en wel NU meteen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Keurig @CashCow. Geen idee dat je dit deed. Denkend aan de bloedsaaie PLO analizes op PI dacht ik vooraf; dit kan alleen maar tergend kudt zijn. Dat was het verre van. De zenuwen spatten van het scherm maar dat mag ook wel. Olifantenballen dat je er gaat staan. Bij de grappen die niet uit de verf komen (Bankoverval / Rijbewijs bijv.) is je timing off maar overall vind ik het een dikke 7+.

Ik hou erg van comedy (niet zo zeer stand-up) maar ben erg kritisch. Ik ga bijvoorbeeld liever drie uur op het toiliet zitten met het licht uit dan 10 minuten Guido Wijers kijken.

Wat zijn je voorbeelden in deze business? Mijn comedy helden zijn de 'verhalen vertellers' als Bill Burr en de grovere variant Jim Jefferies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.