Spring naar bijdragen

Budgetvrouw stelt haarzelf voor


Budgetvrouw

Aanbevolen berichten

Is misschien iets te positief gedacht, maar indien we meer dan een ton de neus krijgen. Moet je even je geld verspreiden over meerdere banken, zodat je onder verschillende bankvergunningen je geld hebt. Dit in verband met depositogarantiestelsel tot €100k. Mochten we minder winnen, dan moet je in ieder geval zorgen dat je onder de grens van vermogensbelasting blijft.

Lekkere praktische tips dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Budgetvrouw:

Is misschien iets te positief gedacht, maar indien we meer dan een ton de neus krijgen. Moet je even je geld verspreiden over meerdere banken, zodat je onder verschillende bankvergunningen je geld hebt. Dit in verband met depositogarantiestelsel tot €100k. Mochten we minder winnen, dan moet je in ieder geval zorgen dat je onder de grens van vermogensbelasting blijft.

Lekkere praktische tips dus.

Welkom!

Is er nog een andere manier om onder de grens van vermogensbelasting te blijven dan het simpelweg uit te geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat deed mijn 81 jarige moeder ook. Contant geld opnemen en het in een laatje bewaren. Ook vanwege de fiscus. Helaas is ze het slachtoffer geworden van een babbeltruc. Via Marktplaats dus! Waar deze week nog voor gewaarschuwd werd in "Opgelicht"!

Haar geld is gestolen door één van de twee vrouwen die zogenaamd belangstelling hadden voor het meubel dat ze te koop had gezet op Marktplaats. Afleiding dus. Een vrouw hield haar aan de praat en de andere doorzocht haar huis. Weg geld! Ze is heel lang verdrietig geweest en doet nooit meer iets via Marktplaats.

Dat je belasting moet betalen over zelf gespaard spaargeld is verschrikkelijk. Vooral omdat er nu door de overheid verwacht wordt dat je aan allerlei dingen veel meer zelf bij draagt en dus meer spaargeld nodig hebt. Gelukkig verandert de wet in 2023. dan mag je veel meer vermogen hebben. Gelukkig maar. Want zelf heb ik ook gespaard omdat ik er niet over pieker om tot mijn 68-ste te blijven werken. Nu wordt dat bedrag aangeslagen. Helaas. Maar dat gaat gelukkig veranderen in de toekomst.

Maar mijn advies blijft toch: "neem het niet contant op" Veel te risicovol om het zomaar ergens te bewaren. Ondertussen blijf ik het uitermate onrechtvaardig vinden. Ik heb toch al belasting betaald? (van mijn dertiende maand, die in zijn geheel naar mijn "eerder stoppen met werken spaarrekening" gaat is 49% belasting ingehouden.....Strakjes mag ik over de helft die overgebleven is ook nog vermogens-rendementsbelasting betalen.....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belastingsystemen blijven inderdaad altijd iets om over te klagen. Maar alle agenten, leraren, brandweer, medisch personeel moet allemaal betaald worden. Dat je 49% belasting betaald over je 13e maand betekent dat je jaarinkomen rond de 70000 schommelt ;) (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/hoeveel-inkomstenbelasting-betalen). Het lijkt altijd zo dat een 13e maand, vakantiegeld of bonus een hoger tarief kent, maar dit is niet het geval. Als je 1000 euro meer salaris zou ontvangen zou je hierover ook die 49% of 51.75% betalen. Desalniettemin voelt het altijd oneerlijk.

Dat je over vermogen belasting betaalt is ergens niet heel vreemd. Vermogen kan worden ingezet om geld te verdienen, en als je geld verdiend (of wilt verdienen) moet je hierover belasting betalen. Arbeid en kapitaal worden beiden belast. BTW is eigenlijk ook vreemd. Je krijgt netto geld op je rekening als salaris, en dan moet je als je boodschappen ineens nog een keer 21% belasting betalen over je uitgaven met dit netto geld. Al met al blijkt dat dit geld nodig is om ambtenaren te betalen, en overige zaken te regelen als overheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minutes ago, JackPot said:

Belastingsystemen blijven inderdaad altijd iets om over te klagen. Maar alle agenten, leraren, brandweer, medisch personeel moet allemaal betaald worden. Dat je 49% belasting betaald over je 13e maand betekent dat je jaarinkomen rond de 70000 schommelt ;) 

Ik wou dat het waar was!!!!! Trek daar maar 20.000 van af!!!! Overwerk, vakantiegeld en dertiende maand worden belast in de hoogste schaal.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je een belastingsysteem nodig hebt om agenten, zorg, leraren en dergelijke te betalen. Ik zou ook niet toe willen naar een belasting-systeem zoals in (bijvoorbeeld) Amerika. Daar betaal je veel minder belasting. Maar de verschillen tussen rijk en arm zijn daar veel groter en als er iets gebeurt in de trant van baanverlies of ziekte zit je meteen in de misere in landen die minder belasting heffen. Want ja, een vangnet moest je zelf regelen. Ook bij dienstverbanden bij een baas. Want ja, je hoefde niet zoveel belasting te betalen dus dat was je eigen verantwoordelijkheid.

bewerkt door Gokholtante (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peildatum is 31-12-20xx voor vermogensbelasting.

Zorg dat je op dat moment eronder zit. Je moet niet onnodig geld uitgeven, maar uitgaven naar voren halen kan wel.

Denk dan aan vakantie en diverse (zorg)verzekeringen. Die je trouwens in 1x moet betalen.

En anders koop je wat elektronica om het vervolgens op de 2e van januari weer te retourneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan gewoon aflossen op het huis waar je woont. In Nederland betaal je hier geen vermogensbelasting over. Dit is de beste manier. Heb je geen hypotheek kan je beter investeren bijvoorbeeld een extra huis kopen voor de verhuur. Deze wordt max 85% belast (van de woz) of in een bv wanneer je niet weet wat je ermee moet doen en het niet teveel rendeert.

Misschien wel handig een pagina voor tips en trucs qua belasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Gokholtante:

Dat deed mijn 81 jarige moeder ook. Contant geld opnemen en het in een laatje bewaren. Ook vanwege de fiscus. Helaas is ze het slachtoffer geworden van een babbeltruc. Via Marktplaats dus! Waar deze week nog voor gewaarschuwd werd in "Opgelicht"!

Haar geld is gestolen door één van de twee vrouwen die zogenaamd belangstelling hadden voor het meubel dat ze te koop had gezet op Marktplaats. Afleiding dus. Een vrouw hield haar aan de praat en de andere doorzocht haar huis. Weg geld! Ze is heel lang verdrietig geweest en doet nooit meer iets via Marktplaats.

Dat je belasting moet betalen over zelf gespaard spaargeld is verschrikkelijk. Vooral omdat er nu door de overheid verwacht wordt dat je aan allerlei dingen veel meer zelf bij draagt en dus meer spaargeld nodig hebt. Gelukkig verandert de wet in 2023. dan mag je veel meer vermogen hebben. Gelukkig maar. Want zelf heb ik ook gespaard omdat ik er niet over pieker om tot mijn 68-ste te blijven werken. Nu wordt dat bedrag aangeslagen. Helaas. Maar dat gaat gelukkig veranderen in de toekomst.

Maar mijn advies blijft toch: "neem het niet contant op" Veel te risicovol om het zomaar ergens te bewaren. Ondertussen blijf ik het uitermate onrechtvaardig vinden. Ik heb toch al belasting betaald? (van mijn dertiende maand, die in zijn geheel naar mijn "eerder stoppen met werken spaarrekening" gaat is 49% belasting ingehouden.....Strakjes mag ik over de helft die overgebleven is ook nog vermogens-rendementsbelasting betalen.....)

Ja in 2023 veranderd dat , maar dan word je vermogen op beleggingen weer harder aangeslagen, en juist daar gaan steeds meer mensen hun geld in wegzetten omdat ze geen rente meer krijgen op hun spaargeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is waar. Vermogen ondergebracht in beleggingen gaat zwaarder belast worden. Maar als je geld over hebt om risicovoller te gaan beleggen dan heb je meestal ook meer geld.

Kwalijker vind ik het rondzoemen van geluiden waarbij geld dat in je huis is gestopt misschien in de toekomst meegeteld gaat worden bij je vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het juist waanzin dat vermogen in een huis niet wordt meegeteld. Het is ook gewoon vermogen, dus waarom dat niet belasten. Zoals eerder gezegd kun je nu zelfs vermogensbelasting voorkomen door af te lossen op je huis. Lijkt me niet gewenst. 

Het is inderdaad dat veelal grotere vermogens beleggen maar alles is reeds progressief in Nederland, om dan ook vermogen zo te doen vind ik niet helemaal fair.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo iedereen, ik ben niet van Nederland dus heb geen idee of wat ik ga zeggen mogelijk is.

stel je hebt 50.000 euro waar je belast op zou worden (geen idee vanaf hoeveel je belast zou worden) kun je dit dan via een lening niet investeren in vastgoed zodat je niet of enkel op die 50.000 euro belast word terwijl je een rendement haalt over bv 200.000 euro (inclusief lening)

tenzij je dan op de volledige waarde van het vastgoed belast word lijkt dit me nog een best goed idee aangezien je op uw eigen inleg van 50.000 euro tog al snel 10% rendement uit puur huurinkomsten zou halen als je het juiste pand koopt door de hefboom van de lening, laat staan de eventuele waardestijgingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @jorne,

Hierbij een link naar de Belastingdienst over aftrekbare schulden in box 3.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/

Zover ik het kan lezen staat er dus dat schulden van een lening in mindering worden gebracht op je vermogen. Wel is het zo dat als je uiteindelijk ook een deel bezit van het vastgoed, het juist bij je vermogen wordt opgeteld.

bewerkt door Budgetvrouw
Link juist (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-12-2019 om 15:23 zei Budgetvrouw:

Hallo @jorne,

Hierbij een link naar de Belastingdienst over aftrekbare schulden in box 3.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/

Zover ik het kan lezen staat er dus dat schulden van een lening in mindering worden gebracht op je vermogen. Wel is het zo dat als je uiteindelijk ook een deel bezit van het vastgoed, het juist bij je vermogen wordt opgeteld.

Als ik het goed snap en je gebruikt een grote hefboom zou je goed moeten zitten. 💸

Al is cash ook wel king, als vastgoedinvesteerders die al ver hebben afbetaald zonder herfinanciering gaan verkopen zou het ook kunnen dat de prijzen (tijdelijk) dalen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier @Budgetvrouw. Ik sponsor graag de staat maar probeer waar mogelijk mijn bijdrage te verkleinen. Onder vermogensbelasting kom ik niet uit. Cash geld in huis halen is te gevaarlijk. Wel betaal ik de zorgverzekering vooruit. Scheelt me mooi 2%. Het spaargeld wat ik heb staat bij NIBC. Die geeft nog een beetje rente maar voor de rest sparen levert niets op. Hypotheek aflossen kan in sommige gevallen wel rendabel zijn. Mochten we op 31-12 de jackpot winnen en het is meer dan 500K p.p. dan kan ik minder gaan werken 🙂 en veel eerder met pensioen.

Vraagje aan @Budgetvrouw, al in Vegas geweest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei LasVegasNic:

Welkom hier @Budgetvrouw. Ik sponsor graag de staat maar probeer waar mogelijk mijn bijdrage te verkleinen. Onder vermogensbelasting kom ik niet uit. Cash geld in huis halen is te gevaarlijk. Wel betaal ik de zorgverzekering vooruit. Scheelt me mooi 2%. Het spaargeld wat ik heb staat bij NIBC. Die geeft nog een beetje rente maar voor de rest sparen levert niets op. Hypotheek aflossen kan in sommige gevallen wel rendabel zijn. Mochten we op 31-12 de jackpot winnen en het is meer dan 500K p.p. dan kan ik minder gaan werken 🙂 en veel eerder met pensioen.

Vraagje aan @Budgetvrouw, al in Vegas geweest?

Spaargeld heb ik ook bij een spaarbank staan, dan gelijk met een deel een termijndeposito afsluiten. 

Nee ik ben nog niet in Vegas geweest. Staat zeker op m'n lijstje, maar niet bepaald hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎20‎-‎12‎-‎2019 om 14:24 zei Gokholtante:

Ja, dat is waar. Vermogen ondergebracht in beleggingen gaat zwaarder belast worden. Maar als je geld over hebt om risicovoller te gaan beleggen dan heb je meestal ook meer geld.

Kwalijker vind ik het rondzoemen van geluiden waarbij geld dat in je huis is gestopt misschien in de toekomst meegeteld gaat worden bij je vermogen.

Ik heb al mijn spaargeld in diverse beleggingsfondsen van bv de Rabobank. Blackrock defensief en offensief beleggen, als ik daar een gedeelte van verkoop staat dat 1 dag later op mijn rekening. Ik zie dat dat als mijn spaargeld, alleen mijn rendement is daar tussen de 4 en 6% bij het defensieve en tussen de 8 en 15% bij het offensieve fonds per jaar.

Ten eerste heb ik niet 'meer geld' , alleen ik kijk verder dan mijn neus lang is, en waarom zou ik meer moeten betalen over geld wat al lang eens belast is geweest?

Kwalijker is dat je totaal geen beleid kunt maken hoe je oude dag wil indelen, want dan is al ik weet niet hoeveel keer weer veranderd.

Nu word er actief gepromoot om je huis maar af te lossen want dat is bv goed voor je oude dag, als ze straks de spelregels weer gaan veranderen ben je misschien mooi de sjaak omdat je de afgelopen 10 jaar even elk jaar 2 of 3K extra hebt afgelost en je daar opeens meer over moet gaan betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.