Spring naar bijdragen

Staken doe je maar in je eigen tijd


Nomore

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Vandaag weer een nieuw hoofdstuk aan de soap omtrent staken door de politie.

De reorganisatie bij de politie tot de Nationale Politie:

Dat de reorganisatie nu herijkt wordt, heeft ook grote financiële gevolgen voor de politie. Het hele project gaat nu 460 miljoen euro kosten in plaats van 230. De politie moet die klap zelf opvangen en krijgt er dus geen geld bij.

Oftewel staak maar door wat je wilt maar de voorwaarden worden met de dag slechter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Ja misschien is het verhaal over de familiebank en daar van profiteren wel niet zo'n goed idee om nu mee te beginnen ;).

Maar ach ik denk dat elke politieagent voor geen goud weg wil bij de beste werkgever die men zich maar kan wensen. Maar klagen zit nu eenmaal in het bloed bij de meeste Nederlanders. En staken is een grondrecht wat blijkbaar voor velen nog steeds van deze tijd is. En zo is de vrijheid van meningsuiting, dus mijn mening is prima, maar die van de stakers uiteraard ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 maanden later...

Opvallenderwijs heeft de staking van de Politie de overheid (en eigenlijk de portemonnee van elke nederlander) toch op de knieën gekregen en haar zin gekregen met een loonsverhoging en eenmalige uitkering. Bij V&D is het staken toch op iets anders uitgelopen en de eigenaar heeft hier botweg de boel failliet laten gaan. 

Zou dit dan toch het verschil zijn tussen een commercieel bedrijf dat zich niet laat chanteren en een overheid die dit wel laat doen? Al is het maar omdat het algemene nut van de politie een stuk groter is dan van een winkelketen? 

Zien jullie staken ook als chanteren? Of als je goed recht? Naar mijn gevoel is staken altijd negatief voor de werkgever, of dit nu de overheid of een commerciële instantie is. Desalniettemin moet er altijd een eerlijk salaris tegenover de verrichte arbeid staan en moet een werknemer aan de bel kunnen trekken als men onderbetaald wordt zoals dit bij veel bedrijven in de Verenigde Staten het geval is. In Nederland is dit nagenoeg nergens het geval, aangezien we als een van de weinig landen wereldwijd nog steeds een wettelijk minimumloon hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 maanden later...

Dat ligt er maar aan. Zo'n situatie is vaak geen situatie op zichzelf. Als na het inleveren van salaris, iedereen met 'n faillissement alsnog in de WW verdwijnt en je uitgekeerd krijgt op basis van je laatst verdiende salaris, bewijs je jezelf er geen dienst mee. 

Ook is het vaak zo dat vooral veel oudere medewerkers royale salarissen genieten. Daar zou ik als jongere dan niet voor in willen leveren. Of misschien kan de directie het af met één iemand minder? 

Kortom: ik zo niet te zeggen. 

Verder eens met de stelling dat je staken maar in je eigen tijd doet. Arbeidsvoorwaarden in Nederland zijn over het algemeen prima. Als het je niet bevalt, staat het je ook vrij om een andere baan te zoeken natuurlijk. Veel MKB-ers hebben het stukken zwaarder en die hebben echt geen tijd om te staken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich vind ik dit ( staken doe je maar in je eigen tijd ) een boeiende discussie . Maar waar praten we nou over . In Nederland wordt zelden gestaakt .

Kijk eens naar Frankrijk of België waar het land nu ( mei 2016 )  in gijzeling gehouden wordt door stakingen in zowel de publieke sector als commerciële bedrijven .

En eigenlijk is het dus nu ook een zaak waar wij mee te maken hebben . De EU economie hangt samen en de economische schade die één lid toebrengt , komt indirect ook op de rekening van andere leden . Dus de Franse stakingen treffen ook de Nederlandse economie .

Wat mij opvalt is dat in Nederland de gemiddelde werknemer behoorlijk wat koopkracht heeft ingeleverd in de loop der jaren , maar er is niets te merken  van stakingen of protesten . De werknemer verwerkt zijn verlies in koopkracht in stilte .

Ook flexibilisering en verandering van de arbeidswetgeving zijn stilzwijgend geaccepteerd , en hogere huren , alsmede verslechtering van de pensioenen en het steeds duurder worden van de zorg .

We hebben het zeker goed hier , maar ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat het ook de andere kant kan op gaan en dat we dat niet moeten willen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso denken ambtenaren dat ze het zwaar hebben... Politie, docent off medewerker op een gemeentehuis. Paar maandjes in het bedrijfsleven en ze binden wel in. Voor politie vind ik overigens nog wel wat te zeggen qua impact van de job. Beschoten worden, dode mensen uit een flat halen of een vechtpartij; best heftig!

Bizarste arbeidsvoorwaarde: doorbetaalde varianten van ouderschapsverlof en voor een ambtenaar: 2 jaar doorbetaald na ontslag en dan pas WW...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zijn discussies naar mijn hart. Eindelijk eens het besef dat de huidige arbeidsvoorwaarden in Nederland heel erg goed zijn. En uiteraard kan alles beter, maar kijk om je heen, een huisje om in te wonen, brood op tafel en een relatief veilige omgeving. Uitzonderingen altijd daar gelaten. 

Een van de meest onzinnige arbeidsrecht dingen vind ik nog altijd dat als je 20 jaar voor een werkgever hebt MOGEN werken en als dan ontslag komt dan de werkgever die je 20 jaar heeft onderhouden nog even af moet tikken met een ontslagvergoeding. Terwijl als jij zelf 20 jaar hebt mogen genieten van een salaris en secundaire voorwaarden van een werkgever, dat je gewoon met een maand opzegtermijn tegen die trouwe werkgever mag zeggen tot ziens en hem laat zitten. Dat dat nog steeds niet volledig is verdwenen snap ik echt niet, hoewel het gelukkig al wel een stuk beter is geworden. Werknemers hebben mijn inziens veel te veel rechten en is ook de reden waarom bedrijven steeds meer met zzpers gaan werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Correct @Jackpot! Mensen die zeggen "ik ga niet weg voordat m'n dienstjaren in geld zijn uitgekeerd"... Bizar!

Gewoon disfunctioneren ipv ontslag nemen, omdat je geen zin meer hebt/ingehaald bent door de tijd/lui bent en vervolgens als werkgever dossier op moeten bouwen en alsnog teruggestuurd worden door de rechter (om over de ontslagvergoeding nog maar te zwijgen). Maanden/jaren ingeleverd op productiviteit en werknemers/overheid maar schreeuwen dat er zo weinig onbepaalde tijds contracten worden gegeven... Ohja: om over 2 jaar doorbetalen bij ziekte en als je niet goed registreert soms zelfs tot 10 jaar naderhand financieel het bokje zijn nog maar te zwijgen ;-)

Als ik ooit ga ondernemen, dan gooi ik alles extern op de payroll. Ze zeggen niet voor niks:"ik wens je veel personeel"...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bizar vind ik dat niet. Als je er recht op hebt, waarom zou je dan als 55-jarige die niet meer aan de bak komt, 30 maandsalarissen (en vroeger zelfs veel meer) laten liggen? Dat is aantrekkelijker dan 'n paar maanden WW meepakken en dan in de bijstand terecht te komen (als je daarvoor in aanmerking komt). 

Ik vind ook wel wat van de bescherming van werknemers en ook de salarisverdeling tussen jong en oud, maar dat mensen gebruik maken van hun rechten, dat begrijp ik prima. Als ik op straat 'n briefje van € 100 zie liggen, raap ik het ook op i.p.v. door te lopen.

Die overmatige bescherming zorgt er inderdaad wel voor dat niet snel meer vaste contracten worden uitgedeeld. Je komt immers niet heel snel meer van mensen af, veel werkzaamheden veranderen in de loop van de tijd en je loopt toch wel behoorlijke risico's als iemand bv. ziek wordt. Als je dan niet flink wat geld steekt in dure spoor 2-trajecten, krijg je er nog een jaar bovenop ook. 

Wat me ook vooral stoort is de invloed van de vakbonden. Hun ledenaantal neemt af, ze behartigen vooral de belangen van werklozenen 55-plussers, maar ze mogen wel voor iedereen tekenen bij 'n akkoord. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JackPot 

Zojuist dit topic voor het eerst gelezen. Ook je oudere post mbt de staking bij de politie, ik heb hier een en ander van mee gekregen.

De stakingen kwamen, omdat er een aantal jaar geen salarisverhoging was geweest. Er werd toen een voorstel gedaan, waarbij er uiteindelijk 1,25% bij zouden komen in 3 jaar tijd. Dit komt doordat er op andere punten % werden ingeleverd. In de media werd er gezegd dat er 5% bij zou komen en €500,-. Dit was niet correct.

Dat het bijzonder is dat er gestaakt wordt ivm de beloning daar kan ik mij iets bij voorstellen. Zoals er eerder is aangegeven, het is en blijft uiteindelijk een mbo functie. Dat je daarbij een jaarsalaris van bijna 45-50k kan opstrijken is eigenlijk belachelijk. Andere kant is er zit veel, heel veel risico aan het politiewerk. Ik begrijp dat dit bij andere beroepen ook zo is, echter is het politiewerk(en het werken in een PI) hier een bizarre uitzondering op.

Wat mij het meest verbaast is dat de agent in, bij wijze van spreken, Oude Pekela net zo veel verdiend als een agent in Rotterdam-Zuid. Terwijl het risico heel anders is en de werkdruk ook lager is. 

Daarnaast denk ik dat de politie als overheidsorgaan compleet anders ingericht zou moeten worden. Veel agenten zijn boven de 50 jaar en houden vast aan het principe: "zo doe ik het altijd". Het makkelijker ontslaan van agenten die niet goed functioneren(dus niet van agenten die disfunctioneren, dit moet sowieso gebeuren, maar niet goed functioneren) zou hierbij goed kunnen helpen! Op dit moment wordt een agent eigenlijk alleen ontslagen als hij liegt over wat hij heeft gedaan. 

Over het staken zelf.... tja dat is een lastige optie, als het niet meer kan dan zal een werkgever veel kunnen doen wat hij of zij wil. Ik denk dat het beter zou zijn als er een Stakingsorgaan(dus door de overheid gereguleerd) komt, hierbij moet een collectief verzoek van werknemers naar toe met een minimaal percentage van 70% van de werknemers. Deze werknemers kunnen daar een verzoek indienen en het onafhankelijk stakingsorgaan kan dan beoordelen of ze gelijk krijgen of niet. Als het stakingsorgaan oordeelt dat de werknemers gelijk hebben moet de werkgever hieraan gehoor geven. Doet de werkgever dit niet, krijgt hij of zij een boete. Werknemers kunnen eens in de 4 jaar een verzoek indienen bij het stakingsorgaan. 

Een werkgever weet hierbij waar hij aan toe is en er zal onafhankelijk geoordeeld worden of de aanvraag terecht of onterecht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is nu eens een oprechte reactie van iemand die met zijn voeten daadwerkelijk in de 'klei' staat. Dank voor je uitleg @ROELETTE . Als de politievakbond eens zo naar buiten zou treden zou dit veel meer begrip kweken. CAOs etc zijn tot bepaalde mate goed maar de medewerkers moeten niet alles maar nemen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat is wat me stoorde, en als het dan niet zint stopt men met werken en gaat net zo lang staken tot de werkgever op de knieen is gekregen. 

Dat politiewerk een stuk zwaarder is dan een kantoorbaan is inderdaad zo, hoewel een kantoorbaan ook niet betekent dat je maar simpel achter je bureau zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ROELETTE , ik vind dat je een goede reactie hebt gegeven. Alleen jammer dat je de vergelijking Oude Pekela - Rotterdam Zuid maakt. Het risico is misschien heel anders, maar het ís en blijft een risico. En hoe weet je dat de werkdruk lager is? Persoonlijk zou ik liever in Rotterdam-Zuid politie agente zijn, behoorlijk anoniem, dan in Oude pekela, waar iedereen elkaar kent. Oude Pekela heeft een groot asielzoekerscentrum en de plaatselijk bevolking is voor een groot gedeelte behoorlijk, hoe zal ik het netjes zeggen...primitief. 

Overigens ben ik niet vóór staken in het algemeen. Onschuldigen worden gedupeerd en het kost mega veel geld. Geld wat we met zijn allen op moeten hoesten. Zo langzaam aan de meeste managerfuncties laten vervallen is een stapje de goede richting uit. Verder kan je op een politieke partij stemmen die het goed met de politie voor heeft.

Persoonlijk werk ik hard voor mijn centen, heb geen recht op welke uitkering of toeslag dan ook. Als ik ziek ben, verdien ik niks. Als het werk me niet aanstaat, moet ik het zélf veranderen. Maar de beloning is onafhankelijk/zelfstandig zijn. Dat is me alles waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MB777 Ik begrijp wat je bedoelt mbt mijn vergelijking. Echter is het statistisch gezien zo dat een agent 1 maal in zijn carriere zijn vuurwapen gebruikt(uit het holster haalt). In Rotterdam-Zuid is het gemiddeld 1x per half jaar... Dit is ongeveer 50x meer dan het gemiddelde in NL.

Daarnaast kunnen agenten in Rotterdam-Zuid(en meer plaatsen in nl, denk aan kanaleneiland, woensel, bijlmer) hun meldingen niet normaal afhandelen. De teams zijn zelfs zo ingericht dat er een verschil zit tussen de gene die een melding doet/een verdachte aanhoudt en de persoon die diezelfde verdachte verhoort. Terwijl in NL het eigenlijk zo is (volgens de nationale politie) dat de agent die een verdachte aanhoudt de verdachte ook verhoort en alles inlevert bij het OM, welke een strafmaat oplegt. Dat is meer het verschil wat ik bedoel met werkdruk, uiteraard zijn er aan het werken in Oude Pekela ook nadelen, zoals het bij iedereen bekend zijn.

@JackPot Ik weet ook wat een kantoorbaan inhoudt en ben het met je eens dat daar vaak veel te makkelijk over gedaan wordt. Zoals @Hillichance eerder al beschreef er zijn maar weinig momenten dat je echt 'klaar' bent met je werk. Echter kun je bij een kantoorbaan, als je uitblinkt in wat je doet, wel zorgen voor een meer dan fatsoenlijk salaris. Bij de politie zijn er slechts een handjevol mensen die bijv. meer dan 80K in het jaar pakken. Als je in het bedrijfsleven een beetje kennis van zaken hebt, fatsoenlijk kunt communiceren en mogelijkheden ziet en benut, kun je 80K per jaar goed voor elkaar werken. Daar tegen over zal inderdaad wel werkweken van soms 100 uur staan en altijd bereikbaar zijn, personeel moeten 'beheren/managen' etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

> @ROELETTE zei:

> MB777 Ik begrijp wat je bedoelt mbt mijn vergelijking. Echter is het statistisch gezien zo dat een agent 1 maal in zijn carriere zijn vuurwapen gebruikt(uit het holster haalt). In Rotterdam-Zuid is het gemiddeld 1x per half jaar... Dit is ongeveer 50x meer dan het gemiddelde in NL.

>

> Daarnaast kunnen agenten in Rotterdam-Zuid(en meer plaatsen in nl, denk aan kanaleneiland, woensel, bijlmer) hun meldingen niet normaal afhandelen. De teams zijn zelfs zo ingericht dat er een verschil zit tussen de gene die een melding doet/een verdachte aanhoudt en de persoon die diezelfde verdachte verhoort. Terwijl in NL het eigenlijk zo is (volgens de nationale politie) dat de agent die een verdachte aanhoudt de verdachte ook verhoort en alles inlevert bij het OM, welke een strafmaat oplegt. Dat is meer het verschil wat ik bedoel met werkdruk, uiteraard zijn er aan het werken in Oude Pekela ook nadelen, zoals het bij iedereen bekend zijn.

>

> JackPot Ik weet ook wat een kantoorbaan inhoudt en ben het met je eens dat daar vaak veel te makkelijk over gedaan wordt. Zoals Hillichance eerder al beschreef er zijn maar weinig momenten dat je echt 'klaar' bent met je werk. Echter kun je bij een kantoorbaan, als je uitblinkt in wat je doet, wel zorgen voor een meer dan fatsoenlijk salaris. Bij de politie zijn er slechts een handjevol mensen die bijv. meer dan 80K in het jaar pakken. Als je in het bedrijfsleven een beetje kennis van zaken hebt, fatsoenlijk kunt communiceren en mogelijkheden ziet en benut, kun je 80K per jaar goed voor elkaar werken. Daar tegen over zal inderdaad wel werkweken van soms 100 uur staan en altijd bereikbaar zijn, personeel moeten 'beheren/managen' etc.

I lllllove my job!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.