Spring naar bijdragen
Logo Oranje Palace
Oranje Palace

100% Welkomstbonus

Speel hier!
Logo 888
Tonybet

3.000+ Spellen

Speel hier!

Stel... je wint morgen een Jackpot. Wie krijgt er (n)iets? πŸ’°

Featured Replies

Geplaatst

7 minutes ago, TheGreatOne said:

Zijn mensen met (veel) geld ook leukere mensen?

Dat denk ik dus niet; een bepaalde basis/bestaanszekerheid is nodig om gelukkig te kunnen zijn maar op een bepaald moment levert het nauwelijks nog extra geluk op en wel meer kopzorgen. Mensen in Noord-Spanje die weinig hebben, vaak (deels) zelfvoorzienend zijn, gelukkig zijn met hun familie, de gemeenschap in het dorp en de natuur komen op mij gelukkiger over dan veel mensen die zijn geconditioneerd op bepaalde luxe in Nederland. Geld zegt niks over hoe leuk je bent. Het geeft je wel vrijheid en middelen. Ik heb zelf familie in het Gooi en vind ze daar allemaal bepaald niet zo leuk en gelukkig over komen.

My 2 cents πŸ˜‰

Geplaatst
1 uur geleden zei Gertjan_De_Meern:

Ik denk dat bij mij de grens bij een miljoen ligt. Daaronder zou ik het gewoon tegen iedereen vertellen. Daarboven aan helemaal niemand, zelfs niet aan mijn kinderen. Geeft alleen maar gezeur, jaloersheid, hebzucht en ondankbaarheid. Ik zou er wel lekker van gaan genieten.

Zeker lekker van genieten maar zou het weer geen vragen oproepen hoe je opeens die duurdere auto, nieuw huis etc kan betalen?

Geplaatst

Geld verdienen is altijd veel beter dan geld winnen. Dan weet je hoe je ergens gekomen bent en heb je het ook dubbel en dwars verdiend. Het wordt je op die manier door je omgeving ook meer gegund, omdat je omgeving heeft gezien dat je hebt gewerkt voor je bedrijf of baas en wat voor inspanning je hebt geleverd,

Geld blijft uiteindelijk iets toxics, en maakt meer kapot dan je lief hebt. Helaas dit ook zelf mee mogen maken bij een bekend bedrijf πŸ˜‰, waarbij zaken anders blijken te liggen dan je wordt voorgespiegeld. En helaas is geld altijd de boosdoener en komen hierdoor krachten naar boven waar niemand uiteindelijk gelukkig van zal worden. Zulke ervaringen brengen diepe wonden, maar brengen uiteindelijk ook veel wijsheid en kracht. Je echte naasten zullen altijd naast je staan. Daarom vind ik het altijd zo verwonderlijk dat erfenissen de grootste bron van familieruzies zijn. Dat zijn toch je naasten, en hoe kun je die in hemelsnaam niets gunnen?

Zoals @Wolfie benoemt kun je het nooit goed doen als iemand anders iets anders verwacht. En uiteindelijk kiezen mensen nagenoeg altijd alleen voor zichzelf, zelfs ten koste van anderen die dichtbij staan.

(meer) Geld dan je nodig hebt om normaal van te kunnen leven brengt meestal meer zorgen dan dat het positief bijdraagt. En zet relaties op scherp. Eigenlijk wens je niemand toe om 'miljonair' te zijn. Misschien toch maar SP of Pro gaan stemmen

bewerkt door Gamblerrr
updated

Geplaatst
On 7/17/2026 at 7:05 AM, Lady_Diamond said:

Ja, die schenkbelasting moet goed worden uitgezocht. Het eenmalig bedrag per jaar wat je belastingvrij mag schenken kun je geen huis van kopen!

Het schijnt wel zo te zijn dat je het bedrag wat je schenkt wel weer van je inkomstenbelasting mag aftrekken! Nee, ik denk dat het ook pas aantrekkelijk wordt om grote bedragen te delen als je zelf boven de 5 miljoen uitkomt, en dan delen alleen mijn kinderen mee. (Dat krijg je als je er drie hebt) Boven de 10 miljoen andere familieleden.

Schenken van de belasting aftrekken is alleen voor goede doelen (ANBI). Niet voor schenken aan kinderen of derden. Schenkbelasting aan je kinderen is overigens 'maar' 10% tot 135k.

Geplaatst
8 uur geleden zei lord_cake:

Dat denk ik dus niet; een bepaalde basis/bestaanszekerheid is nodig om gelukkig te kunnen zijn maar op een bepaald moment levert het nauwelijks nog extra geluk op en wel meer kopzorgen. Mensen in Noord-Spanje die weinig hebben, vaak (deels) zelfvoorzienend zijn, gelukkig zijn met hun familie, de gemeenschap in het dorp en de natuur komen op mij gelukkiger over dan veel mensen die zijn geconditioneerd op bepaalde luxe in Nederland. Geld zegt niks over hoe leuk je bent. Het geeft je wel vrijheid en middelen. Ik heb zelf familie in het Gooi en vind ze daar allemaal bepaald niet zo leuk en gelukkig over komen.

My 2 cents πŸ˜‰

Oei, @TheGreatOne en ik zijn beide afkomstig uit het Gooi! πŸ˜‰

Geplaatst
8 uur geleden zei TheGreatOne:

Wie heeft (mij) ons geholpen toen we gingen samenwonen (of gingen ondernemen) en alles zelf moesten regelen met hele kleine inkomens, tering naar de nering gezet. Mensen zien vaak alleen het puntje van de ijsberg en niet hoeveel opoffering iets heeft moeten brengen en ook de vele mislukkingen.

Door mijn achtergrond en opvoeding weet ik goed met geld om te gaan. Vanaf mijn 1e salaris gelijk kostgeld betalen. In de zomervakantie 3 a 4 weken werken. Toen ik op mijn 21e het huis uitging, had ik daarvoor gespaard. Nog nooit iets op afbetaling gekocht.
In verhouding ben ik veel aan gokken kwijt, maar ik zie het als een dure hobby.

Geplaatst

Toen we 10k wonnen in hc hebben we dit wel aan onze ouders verteld. We hebben hen getrakteerd op chinees en een andere auto gekocht.

Bij leuke nieuwtjes, zoals een nieuwe baan of een goed rapport van je kind, maar ook nieuws als in dat je geld gewonnen hebt, is het leuk om dit nieuws te delen met je vrienden en familie. Alleen wanneer het om geld gaat, is iedereen net ff wat meer geΓ―nteresseerd dan in het rapport van je kind. Mensen denken er dan een aandeel in te hebben ofzo?

Toen ik dit bericht zag, meteen even de lotto gecheckt, maar helaas. Maar fantaseer graag even mee over wat we met een 1 miljoen+ win zouden doen.

Een groot deel voor de kinderen, zodat zij gemakkelijker een huis kunnen kopen over een jaar of 10. Dat deel dan op een rekening zetten waar een goede rente op komt. Dan ons huis verkopen, en een groter huis kopen met vrij uitzicht. Daarnaast zorgen dat onze ouders geen geldzorgen hebben.

En bij het uitdelen aan familie , vrienden , onetimers; ....wie goed doet, goed ontmoet... en dat goede moet dan nu al zijn en niet pas komen na het horen van het winnen.

Geplaatst

Hoe langer je er over nadenkt zorgt geld vaak alleen maar voor problemen in de wereld. Ongelijkheid is dagelijks in het nieuws en is vaak een bron van geschillen. Op grote schaal, zoals geopolitiek en op kleine schaal bijvoorbeeld op de werkvloer waar de een vindt dat hij meer heeft bijgedragen en daardoor ook een hogere beloning verdiend ook al gaat dit ten koste van je mede werknemers. Geld is nodig om te leven, maar dat is ook de reden waarom het zo schadelijk is. Mensen gaan stelen, oneerlijk zijn, fraudes plegen, etc om het geld van iemand anders in bezit te krijgen of zelf meer te krijgen. Waarom moet je, als je iets hebt, het met van alles beschermen zodat anderen iets niet kunnen afpakken. Waarom heb je een alarm nodig bij je huis, moet je fiets op slot staan, moet je contracten maken bij een simpele overeenkomst omdat anderen er anders onder uit willen komen en zijn er constructies nodig om te zorgen dat de overheid niet alles kan belasten (testamenten bijv). Ervaringen laten zien dat als het op geld aankomt mensen onbetrouwbaar kunnen blijken, ook al had je dat nooit zien aankomen.

Maar on topic van de jackpot, stel dat ik 1 miljoen euro zou winnen met de staatsloterij, zou ik proberen dit niet bekend te laten worden. Uiteindelijk zou dit extra geld naar mijn kinderen gaan en hoop ik dat ze het juist besteden. Je kunt uiteindelijk maar niet vroeg genoeg je kinderen leren hoe geld werkt, hoe je moet investeren en weg moet blijven van gokken πŸ˜‰
Dromen moet je houden, maar het is juist ook mooi als het dromen blijven. Daarnaast zijn dromen uit laten komen doordat je het verdiend hebt met werken vaak mooier om te beleven dan dat ze je in je schoot worden geworpen.

Geplaatst
21 hours ago, Tgv2 said:

Zeker lekker van genieten maar zou het weer geen vragen oproepen hoe je opeens die duurdere auto, nieuw huis etc kan betalen?

Beste een gekke gedachte toch, dat je rekening moet houden met zulke zaken hoe andere mensen over je denken?

Hoezo moet iemand anders weten hoe jij je auto hebt kunnen betalen? Dat heeft toch geen enkel nut?

Geplaatst
  • Auteur
18 uur geleden zei Gamblerrr:

Schenken van de belasting aftrekken is alleen voor goede doelen (ANBI). Niet voor schenken aan kinderen of derden. Schenkbelasting aan je kinderen is overigens 'maar' 10% tot 135k.

Yes, dus van te voren is een "schenking op papier" slimmer. Lijkt me in elk geval een minder gedoe dan een familie bv. opstarten..?

Geplaatst
  • Auteur
4 uur geleden zei Gamblerrr:

Hoe langer je er over nadenkt zorgt geld vaak alleen maar voor problemen in de wereld. Ongelijkheid is dagelijks in het nieuws en is vaak een bron van geschillen. Op grote schaal, zoals geopolitiek en op kleine schaal bijvoorbeeld op de werkvloer waar de een vindt dat hij meer heeft bijgedragen en daardoor ook een hogere beloning verdiend ook al gaat dit ten koste van je mede werknemers. Geld is nodig om te leven, maar dat is ook de reden waarom het zo schadelijk is. Mensen gaan stelen, oneerlijk zijn, fraudes plegen, etc om het geld van iemand anders in bezit te krijgen of zelf meer te krijgen. Waarom moet je, als je iets hebt, het met van alles beschermen zodat anderen iets niet kunnen afpakken. Waarom heb je een alarm nodig bij je huis, moet je fiets op slot staan, moet je contracten maken bij een simpele overeenkomst omdat anderen er anders onder uit willen komen en zijn er constructies nodig om te zorgen dat de overheid niet alles kan belasten (testamenten bijv). Ervaringen laten zien dat als het op geld aankomt mensen onbetrouwbaar kunnen blijken, ook al had je dat nooit zien aankomen.

Maar on topic van de jackpot, stel dat ik 1 miljoen euro zou winnen met de staatsloterij, zou ik proberen dit niet bekend te laten worden. Uiteindelijk zou dit extra geld naar mijn kinderen gaan en hoop ik dat ze het juist besteden. Je kunt uiteindelijk maar niet vroeg genoeg je kinderen leren hoe geld werkt, hoe je moet investeren en weg moet blijven van gokken πŸ˜‰
Dromen moet je houden, maar het is juist ook mooi als het dromen blijven. Daarnaast zijn dromen uit laten komen doordat je het verdiend hebt met werken vaak mooier om te beleven dan dat ze je in je schoot worden geworpen.

Ik denk dat je een belangrijk punt raakt, en dit zei Armijn inderdaad in zijn artikel ook al: geld vergroot vaak eigenschappen die mensen al hebben. Het maakt iemand niet per se hebzuchtig of onbetrouwbaar, maar het kan die kanten wel versterken.

Tegelijkertijd zie ik geld niet als iets goeds of slechts. Het is uiteindelijk een (ruil)middel. Je kunt er oorlogen mee financieren, maar ook ziekenhuizen bouwen. Je kunt er mensen mee uitbuiten, maar ook een familie uit de schulden helpen. De vraag is misschien niet hoeveel geld iemand heeft, maar wat iemand ermee doet.

Wat mij betreft zit het grootste probleem ook niet in geld zelf, maar in schaarste. Zodra mensen bang zijn dat er niet genoeg is, verandert hun gedrag. Dat zag je inderdaad tijdens corona. Iedereen hamsterde wc-papier omdat ze bang waren achter het net te vissen. Vervolgens zag de buurman lege schappen en dacht: "Dan moet ik ook snel zijn." Zo ontstaat een kettingreactie. Op kleine schaal in de supermarkt, op grote schaal tussen landen die strijden om grondstoffen, energie of macht.

En dan komen we misschien wel bij de lastigste vraag: wanneer heb je eigenlijk genoeg..? Dat antwoord is voor iedereen anders. Voor de één is €100.000 al levens veranderend, terwijl een ander zich met tien miljoen nog steeds arm (en ongelukkig) voelt. Ik denk dat geld pas een vloek wordt als het een doel op zich wordt. Als je leven draait om méér, in plaats van om wat je al hebt..en zo probeer ik te leven. Ik moet nog steeds 40 uur werken, maar dankbaar voor wat we allemaal hebben en kunnen doen.

Ik geloof oprecht dat de wereld een stuk mooier zou zijn als we elkaar iets meer gunden en iets vaker dachten: "Er is ook genoeg voor een ander." We leven steeds meer op onze eigen eilandjes, met het idee van "eerst ik, dan mijn gezin". Begrijpelijk misschien, maar juist dat denken zorgt ervoor dat ongelijkheid steeds groter wordt.

Geld blijft wat mij betreft dus zowel een zegen als een vloek. Niet omdat het slecht is, maar omdat het zoveel invloed heeft op menselijk gedrag.

Geplaatst
18 uur geleden zei Solidagio:

Oei, @TheGreatOne en ik zijn beide afkomstig uit het Gooi! πŸ˜‰

Jaren lang in Laren NH gewoond (achter de brievenbus, arme gedeelte zoals dat toen was) tegenwoordig zijn deze huizen ook over de 1M+ (bizar aangezien je waar ik nu woon daar een Miami Vice huis voor krijgt aan het water) i.p.v. een laf arbeiderswoninkje uit de jaren 30 met energie label G 😊 (in mijn tijd vroor het thuis het water in de ketel als ik thee wilde zetten). Ben daarin zo blij dat we de beslissing genomen hebben om langzaam naar het verre Noorden te gaan waar het leven wat langzamer gaat en het niet zoveel boeit of je in een 2.0 of 2.8 liter motor rijdt en voor de deur staat.

Ik durf wel een stelling te nemen dat over het algemeen rijke mensen, minder leuk zijn dan mensen die het gewoon goed hebben of minder. Ik heb in mijn directe omgeving (en familie) mensen echt zien veranderen, hoe meer geld hoe krenteriger ze waren (werden), mede omdat er ook vaak gevoelsmatig gebruik van ze gemaakt werden en daardoor overal de hand op de knip deden. Geld maakt mensen minder leuk helemaal omdat ze vaak dingen willen (en kunnen) afkopen en dan doel ik op mensen. Geld = Macht en daarin kan je makkelijk de plank mis in slaan.

Geplaatst
1 minuut geleden zei Lady_Diamond:

En dan komen we misschien wel bij de lastigste vraag: wanneer heb je eigenlijk genoeg..? Dat antwoord is voor iedereen anders. Voor de één is €100.000 al levens veranderend, terwijl een ander zich met tien miljoen nog steeds arm (en ongelukkig) voelt. Ik denk dat geld pas een vloek wordt als het een doel op zich wordt.

Ik las laatst een mooie post (filmpje) van iemand die het ook vroeg en zei wanneer ben je nu echt rijk. Hij zei als je een ton extra op je rekening krijgt, zou je dan dingen anders doen of veranderen in je eigen leven. Als dat niet het geval is (veranderd) niks dan ben je rijk als we kijken naar een geld bedrag. (vond ik een mooie)

Ik vind rijkdom mooi als je een kapotte wasmachine hebt of een ander incident wat je af kan kopen met geld en geen stress van krijgt. En vrijheid dat je niet perse voor die KUT baas hoeft te werken en een beslissing kan nemen om ergens anders te werken of voor jezelf te beginnen en daar een pot geld voor hebt om die tijd door te komen. Maar uiteindelijk blijft geld zo niet relevant als je ziek bent is dat je prio nummer 1, lekker in je vel zitten is zoveel meer waard dan of je nu een ton of 2 miljoen op de bank hebt staan.

Geplaatst
  • Auteur
Zojuist zei TheGreatOne:

Ik las laatst een mooie post (filmpje) van iemand die het ook vroeg en zei wanneer ben je nu echt rijk. Hij zei als je een ton extra op je rekening krijgt, zou je dan dingen anders doen of veranderen in je eigen leven. Als dat niet het geval is (veranderd) niks dan ben je rijk als we kijken naar een geld bedrag. (vond ik een mooie)

Een andere vraag vond ik ook heel sterk. "Je kunt nu 10 miljoen krijgen, maar morgen wordt je niet meer wakker, neem je de 10 miljoen aan?" Het lijkt een "nee, duuhh" vraag, maar laat hem eens op je inwerken. Wat heb je aan geld, als je niet gezond bent. Ik had vandaag een beetje een paniek gevoel. Gisteren zo'n toffe dag gehad, en opeens zo'n angst dat ik niet meer genoeg tijd zou hebben om alles te kunnen doen en zien wat ik zou willen.. Dit is de vloek van een te grote bucketlist hebben! πŸ˜‚

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Configureer Push Notificaties in de browser

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions β†’ Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.