Spring naar bijdragen

Wedden op de halve marathon (freebet)


TheGallant

Aanbevolen berichten

Lief hardloopdagboek,

Vandaag stond ik op na een korte nacht. Een avondje online pokeren is niet goed voor het slapengaan. Maar hoe vet is het dat ik dag twee heb gehaald van het ggpoker toernooi. Maandagavond ga ik verder. In ieder geval 5 geluksprocentjes die worden uitbetaald aan mijn aandeelhouders.

Terug naar het hardlopen. Meestal gaat het hardlopen wat minder na zo'n korte nacht. Ik begon de dag met het wegwerken van mijn administratie, dat ruimt lekker op in mijn hoofd. Terwijl ik de administratie deed, bedacht ik me hoe ik straks die 5 keer €10.000 moet betalen aan mijn gelukspercentage-aandeelhouders. Dat is voor latere zorg, eerst maar eens 1 uur en 50 minuten hardlopen.

Ik keek naar buiten, het zonnetje scheen. Mijn sporthorloge vertelde me dat het buiten twee graden is en er een windje staat. Ik trok hardloophandschoenen aan en kleedde me warm aan. Ik nam de trap naar beneden, waarna ik even op adem moest komen. Ik weet niet wat het is, maar trappen lopen is voor mij een dingetje. Even mijn ademhaling terugbrengen naar een acceptabel niveau. Mijn sporthorloge gaf een hartslag van 80 aan. Tijd om te vertrekken, ik had een mooie route in mijn hoofd. Alleen voor de laatste 10 minuten moest ik nog iets bedenken. Ik heb nog nooit eerder 1 uur en 50 minuten hoeven lopen hier in de buurt.

Tijdens het eerste stukje merkte ik al dat mijn hartslag wat aan de hoge kant was. Gelukkig kon ik dit compenseren door bergafwaarts te lopen. Meestal heb ik er in het begin moeite mee om mijn hartslag laag te houden, maar even later gaat het beter. Tijdens het lopen merkte ik dat ik hoofdpijn begon te krijgen, het voelde een beetje als een kater. De avond ervoor had ik overigens niet gedronken, ik drink geen alcohol tot aan de halve marathon. Misschien kwam de hoofdpijn door het magere aantal uurtjes slaap of doordat de barbier mij gisteren met standje 1 voorzag van opgeschoren zijkanten en het koud was.

Terwijl ik liep zag ik tientallen hardlopers voorbij komen. Sommigen met een korte broek aan, enkelen met gewichten op hun rug en er kwamen wat mensen voorbij op een soort Harley Davidson-achtige bromfietsen die mij heel stoer aankeken. Ik keek stoer terug en gaf een knikje. Sowieso begroet ik iedereen die ik tegenkom, vriendelijk. Geen idee hoe mijn gezicht er tijdens het hardlopen uitziet, maar ik groet altijd. Soms steek ik mijn wijsvinger in de lucht, af en toe geef ik een kort knikje en soms een kreunende groet. Het is maar net in welk tempo ik loop.

Het valt mij op dat de meeste mensen wel terug groeten, maar er zijn ook lopers die naar de grond blijven kijken. Zijn ze bang voor mij of schamen ze zich? Geen idee. Zelf vind ik het overigens ook prima om helemaal niemand tegen te komen. Zo waren er vandaag lange stukken waarop ik ongegeneerd windjes kon laten. Op een bepaald moment kwam er een liedje door mijn oortjes waarbij ik het niet kon laten om een heel klein dansje te doen. Heerlijk vind ik dat.

De wind, de natuur, de vele vogels die ik tegenkom en ik kwam erachter dat wildroosters hier vee-roosters worden genoemd. De wilde paarden die ik tegenkwam, waarvan ik dacht dat ze wild waren, zijn misschien helemaal niet zo wild. Het is gewoon vee. Een van de paarden had flink van zich afgescheten, want ik zag een zeker persoon bezig zijn schoenzolen te ontdoen van wat viezigheid. Er verscheen een glimlach op mijn gezicht, omdat hij dacht dat ik het niet zag.

Onderweg was het een feestje in mijn hoofd. Er kwam van alles naar boven. Ik fantaseerde er rijkelijk op los. Meestal is dit het geval wanneer ik in een laag tempo ren. Bij tempo runs heb ik andere dingen aan mijn hoofd (ik wil zuurstof, help). Zo bedacht ik vandaag welke challenges ik nog meer zou willen doen, nadat ik de halve marathon zou hebben gelopen. Er kwamen wat coole en soms wat onnozele gedachten naar boven, zoals het rennen van een marathon (en als ik dit doe, dan in New York), het kunnen van een spagaat of split, het creëren van een blokjesbuik of toch weer die muursalto, die ik vroeger kon (bij 5 likes post ik een filmpje, super cool die Thegallant). Ik ben er nog niet uit wat ik wil.

Onder het lopen bedacht ik me ook wat ik zou doen als ik met mijn voeten tussen zo'n veerooster kwam te zitten en mijn enkels brak. Wat dan? Ga ik dan fietsen? Ik zou het niet weten, ik denk dat ik gek zou worden. Ik wil namelijk blijven hardlopen. Ik zit in een flow, het is verslavend, ik kan niet meer zonder. Iedereen zou moeten gaan hardlopen, thuiswerkers bijvoorbeeld. Waarom? Fitte mensen worden minder vaak ziek, zijn (denk ik) productiever en krijgen volop inspiratie. Zo bedenk ik regelmatig waarover ik ga schrijven voor Onetime of een van mijn andere sites. Ik hoef het dan enkel nog maar uit te typen. Dit scheelt een opdrachtgever weer kosten. Het zou verplicht moeten worden. Ik zou het als werkgever in ieder geval stimuleren, maar het blijft natuurlijk lastig, want hoe krijg je het voor elkaar en wat zet je er tegenover? Uiteindelijk moet iets vanuit iemand zelf komen, omdat het goed voelt of omdat je er net zoals ik zoveel inspiratie door krijgt, of omdat je anderen wil inspireren.

Tegen het einde van mijn hardlooproute moest ik bedenken hoe ik de laatste tien minuten zou invullen. Ik was bijna thuis, maar na 8 jaar weet ik nog steeds de weg niet in Nijmegen. Ik improviseerde wat en liep langs de Waalkade, voorbij het Kronenburgerpark richting huis. Maar niet zonder dat het Kronenburgerpark zorgde voor nog meer gevoelens van vroeger. Het Kronenburgerpark, met het gelijknamige liedje van Frank Boeijen, deed me denken aan mijn moeder. Een ander liedje van 'em 'Zeg me dat het niet zo is' koos ik als 21-jarige uit om te draaien op haar begrafenis. Ik kan er goed naar luisteren, ik vind het een geweldig mooi lied.

Voorbij het Kronenburgerpark kwam ik aan bij de beruchte terror-rotonde, Keizer Karelplein. Ik schoot in de lach. Net voor mijn hardloopsessie stuurde @TheGreatOne mij dit artikel over deze rotonde. Ik vertelde hem dat ik hier vroeger, nog voordat ik mijn rijbewijs had, rijles kreeg van mijn schoonvader. Het liep dun door mijn broek, kan ik je vertellen. Tegenwoordig druk ik mijn turboknopje in de auto in en scheur ik er met 180 km/u overheen, zodat niemand mij in de flank kan rijden.

Bijna thuis merkte ik dat ik halverwege de sessie minder hoofdpijn had en mijn hartslag ook wat daalde. Ik schatte zo in dat ik gemiddeld genomen redelijk stand had gehouden om aan de afgesproken hartslagzone te hebben gehouden. En wat bleek? Ik ben er precies onder gebleven, want mijn gemiddelde hartslag was 138.

Deze sessie heb ik 15,98 kilometer hardgelopen in 1 uur en 50 minuten en over de hele week gezien 55,73 km in 5 uur en 45 minuten. Ik heb maar liefst 3871 kcal verbrand. Ik bedacht me: wat als ik net zo licht ben als vroeger (64 kilo)? Zou ik dan makkelijker kunnen lopen? En dragen die gasten die gewichtjes op hun rug om hier beter van te worden? Ik duik hier nog wat dieper op in.

Wil jij ook een gokje doen op mijn eindtijd op de halve marathon? Zie beginpost. Good luck. Morgen weer een nieuwe training, een pittige. Lekker fris beginnen aan mijn pokeravontuur, op naar de FT!

 

26-2-23 hardlopen.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu er steeds meer statistieken voorbij komen, kun je misschien het idee hebben dat je het bij het verkeerde eind hebt. De eerste die hieronder een reactie plaatst met mijn eindtijd (netto) op de halve marathon (15-10-2006), krijgt de kans:

€5 extra freebet & huidige tijd in openingspost laten staan

OF

Geen extra geld, maar enkel de tijd in openingspost aanpassen. 

Extra hint, de rest kan iedereen achterhalen uit dit topic: mijn achternaam = bekende keten van drogisterijen in Nederland en België minus 'vat'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk verhaal Frank! Waarom heeft deze post nog geen 5 likes? Ik wil die muursalto zien!

Weet je wie ook goed kan hardlopen? @Vincentleusden Die heeft jaren geleden toen hij zo oud was als jij @TheGallant ook een halve marathon gelopen. Na nog geen 3 uur slaap, want hij moest die vrijdag ervoor..na zijn werk, nog een nachtje aan de deur staan. Volgens mij was zijn tijd 1:53.. hij woog toen 90 kilo, maar had geen gewichtjes aan zijn enkels. ;) Ik vraag me nog regelmatig af hoe..hoe?? 

Ik ben sowieso geen hardloper, meer een sprinter..vroeger..ik denk dat ik nu al een spier verrek als ik in de starthouding ga staan. :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei SmartAce:

1.41.08 ik denk nog steeds dat je het in 2 uur doet @TheGallant

KLOPT! In 2006 wist fitte Frankie een tijd neer te zetten van 1 uur 41 minuten en 8 seconden. Ik zat bij de eerste 10% van het deelnemersveld. Ik studeerde destijds aan de sportacademie, en liep deze tijd, zonder echt geoefend te hebben. Conditie had ik gewoon, daar dacht je toen niet over na. Nu zijn we 17 jaar verder, 14 kg zwaarder, en is conditie niet een vanzelfsprekend iets. 

Ik heb de freebet in de openingspost toegevoegd bij jouw tijd. Nu bidden dat je er het dichtst bij zit!

8 minuten geleden zei Lady_Diamond:

Waarom heeft deze post nog geen 5 likes

Snap jij het? Iedereen wil muursalto's zien, toch? 

 

9 minuten geleden zei Lady_Diamond:

Volgens mij was zijn tijd 1:53.. hij woog toen 90 kilo, maar had geen gewichtjes aan zijn enkel

Dat is een mooie tijd zeg! 

 

9 minuten geleden zei Lady_Diamond:

sprinter..vroeger..ik denk dat ik nu al een spier verrek als ik in de starthouding ga staan

Vroegah was alles beter!

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei SmartAce:

Volgens mijn info was je 1314e dus fors deelnemersveld

In mijn hoofd was het bij de eerste 10%, maar wellicht was dit toen op basis van hele deelnemersveld, inclusief marathon. Dan zou het volgens onderstaande plaatje bij de eerste 20% zijn. Ook keurig! 

Gek hoe dingen in je hoofd gaan zitten, maar geen idee of plaatje hieronder werkelijkheid is. Zelf dacht ik namelijk aan een deelnemersveld van rond de 7000 (klopt) en ik eindigde ergens rond plek 700 

Halve.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een pittige training op het programma. Mijn benen voelden zwaar aan en niet lekker. Die 16km van gisteren zorgde voor pap in de benen. Maar goed...ik sla geen training over, dus liep de deur uit. Deur achter m'n kont dichtgeslagen, en ja hoor....sleutels vergeten. Vriendin was niet thuis, en aangebeld bij de buurvrouw. Die was er gelukkig wel. Anders had ik het rondje richting schoonouders (5km verderop) moeten hardlopen, maar dat was niet nodig. 

Erg ontspannen begon ik niet en merkte al snel dat het hem niet ging worden vandaag. Bovendien had ik vrijwel de hele loop, wind tegen. Super irritant, maar goed. Op mijn tandvlees de loop uitgerend. Het feit dat ik zo nu en dan op mijn horloge keek om te kijken hoe - lang - ik - nog - in -zone -4 - moest - blijven - lopen - is alleszeggend. Het was zwaar.

Thuis aangekomen zag ik mijn rapportcijfer - ondermaats. Een deuk geslagen in mijn voortschrijdend gemiddelde cijfer, oef! Desalniettemin tevreden, omdat ik hem gewoon heb uitgelopen en het gevoel nu heerlijk is. 

Blij dat ik morgen een day-off heb. Even bijkomen. Misschien ook maar beter omdat ik vanavond uiteraard verwacht lang aan de online pokertafel te mogen zitten. 

Stats:

  • Tijd: 55 minuten
  • Hartslagzones: 35 minuten in zone 1 &2, 20 minuten in zone 4
  • Afstand 9.6 km
  • Gemiddelde hartslag: 158

Tot woensdag! 

Ps. Ook een voorspelling doen voor mijn eindtijd op de halve marathon? Zie beginpost! 

27-2.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-2-2023 om 12:49 zei TheGallant:

Zoals sommigen van jullie wellicht weten, ben ik een fanatiek hardloper. Op 19 maart doe ik mee aan de halve marathon (21,1 km) in Nijmegen (Stevensloop). Voorspel in welke tijd ik de halve marathon afleg en verdien een freebet t.w.v. €25 (inleg + winst zijn voor jou). Degene die er het dichtst bij zit, wint!

Even wat statistieken, hier kun je je voordeel mee doen:

  • Leeftijd: 37 jaar
  • Geslacht: man
  • Trainingen in 2023: 329 kilometer in 41 sessies met een gemiddelde duur van 41 minuten

Dit wordt mijn tweede halve marathon. In 2006 heb ik hem voor het laatst gelopen, dus het is wel even geleden. Mijn loop carrière heeft lange tijd stilgelegen. Sinds ongeveer vier jaar geleden ben ik weer begonnen met hardlopen, eerst sporadisch en sinds een jaar fanatiek. Ik loop nu vijf keer per week hard en leg ongeveer 40-50 kilometer per week af. Ik volg een intervalprogramma waarbij ik in verschillende hartslagzones moet trainen.

In dit topic zal ik verschillende afbeeldingen plaatsen waaruit je nuttige informatie kunt halen om een goede inschatting te kunnen maken van mijn eindtijd op 19 maart.

Roep maar: welke tijd denk je dat ik neerzet (uren + minuten & seconden)?

@TheGreatOne - 1 uur & 43 minuten

@JackPot - 2 uur & 22 minuten

@PolkeNL - 1 uur, 49 minuten & 53 seconden

@SmartAce - 2 uur &0 minuten (+ €5 freebet))

@Hotrunner - 1 uur & 58 minuten

@Lady_Diamond - 2 uur, 23 minuten & 23 seconden

@driekwart - 1 uur 53 minuten en 36 seconden

@LuukFOD - 2 uur 45 minuten 28 seconden

@mmaniac111 - 2 uur 1 minuut en 12 seconden

@MrT - 2 uur en 17 minuten

@Remy de rover - 2uur 14 minuten 14 seconden

@LangeRuud - 1 uur 54 minuten en 12 seconden

@stimmer6 - 2 uur 35 minuten en 30 seconden

Training 24-2-2023.jpeg

2 uur, 6 minuten en 39 seconden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste (1 poging) die vertelt, van alle in de openingspost genoemde deelnemers, hoe zwaar ik nu weeg, afgerond naar hele kilo's, krijgt:

€5 extra freebet & huidige tijd in openingspost laten staan (je wint het totaalbedrag als jij er het dichtst bij zit qua eindtijd)

OF

Geen extra geld, maar enkel de tijd in openingspost aanpassen. 

Hint: vroeger was alles beter

Tik, tak, tak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...